روستای سیاه رودبار چگونه به ثبت ملی رسید؟

به گزارش تفطن، تهران (پانا) - مجموعه مستند همسایه های خوب در اولین قسمت قصه زندگی سمانه مسعودی را برای مخاطب تعریف می نماید که مدت هاست در زمینه حمایت و توانمندسازی زنان روستای سیاه رودبار کوشش می نماید.

روستای سیاه رودبار چگونه به ثبت ملی رسید؟

اولین قسمت از مجموعه مستند همسایه های خوب به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه نمایندگی مهدی شامحمدی امروز 29 مرداد ماه ساعت 19 روانه آنتن شبکه دو سیما می گردد. این مجموعه مستند در اولین روایت خود به سراغ سمانه مسعودی رییس شورای روستای سیاه رودبار از توابع شهرستان علی آباد کتول استان گلستان رفته است.

مسعودی تا به امروز توانسته است بخش زیادی از زنان روستا را برای انجام فعالیت های عمومی روستا گرد هم آورد و با ایجاد اشتغال ثابت آن ها را به عایدی پایدار برساند. وی بعلاوه با یاری همشهریان خود پیروز شده است روستای سیاه رودبار را به عنوان تنها دهکده صنایع دستی ایران به ثبت ملی برساند.

فعالیت های سمانه مسعودی ما را برآن داشت گفت وگویی کوتاه با او داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه سخت می پذیرد جلوی دوربین حاضر گردد، اعلام کرد: علاقه ای ندارم از خودم بودن دربیایم و مدام از خود تعریف کنم چراکه از ابتدای فعالیتم تا به امروز تمامی کارها را به صورت گروهی پیش بردم و تنهایی کاری انجام ندادم اما از یک زمان به بعد به علت جنس فعالیت هایمان در روستا مجبور شدم جلوی دوربین قرار بگیرم تا به مردم روستا و فروش محصولات فراوریی شان یاری کنم.

رئیس شورای روستای سیاه رودبار تاکید نمود: البته یکی دیگر از دلایلی که باعث شد در مجموعه مستند همسایه های خوب حضور پیدا کنم این بود که طی صحبت هایی که با کارگردان داشتیم، به این نتیجه رسیدم ایشان در پی خودنمایی نیست و بر اساس دغدغه ای که دارد ساخت این اثر را برعهده گرفته است و از همه مهمتر در پی معرفی کاری بود که ما در روستا مشغول آن هستیم.

مسعودی با بیان اینکه آمدن مستندسازان به روستا برای ثبت تصاویری مرتبط به زندگی روستایی و راه های کسب عایدی آن ها قطعا برایشان حائز اهمیت است، گفت: این که دوربینی فعالیت روستاییان را به تصویر بکشد، بیشتر از آنکه به نفع فیلمساز باشد، به نفع ماست و می تواند به معرفی و شناخت محصولات روستا به دیگران یاری کند و به مقصدی برای گردشگری تبدیل گردد. همانگونه که برای روستای سیاه رودبار این رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 10 سال است به صورت خودجوش در راستا توانمندسازی زنان روستایی فعالیت می نماید، مطرح کرد: با وجود محدودیت هایی که برای یک زن روستایی وجود داشت، ادامه تحصیل دادم و به ارگان جهاد کشاورزی ورود پیدا کردم. آن موقع از آن ها عاجزانه خواهش کردم کاری برای ما زنان در نظر بگیرند. کم کم در این راستا گروه تشکیل دادیم و کلاس های مختلفی برای توانمندسازی زنان و مردان برگزار کردیم. شاید بتوان گفت ابتدا برای حفظ جنگل های هیرکانی دور یکدیگر جمع شدیم و سپس صنایع دستی را احیا کردیم.

رئیس شورای روستای سیاه رودبار اضافه نمود: از همان ابتدا برای فروش محصولات صنایع دستی بدون هیچ تجربه ای نمایشگاه برگزار می کردم تا محصولات خانم های روستا را بفروشم. پس از آن صفحه ای در فضای مجازی برای معرفی محصولات و فروش آن ها اندازی کردم.

به گفته مسعودی، حمایت و توانمندسازی زنان روستایی باعث رونق و شکوفایی بیشتر مالی و در نتیجه پایداری و دوام سکونت در روستاها می گردد و مهاجرت به شهرها را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه تنوع صنایع دستی روستای سیاه رودبار باعث شد در سال 99-98 به عنوان تنها دهکده صنایع دستی ایران به ثبت ملی برسد، شرح داد: شاید برای تان جالب باشد که بدانید این منطقه عروسکی به نام ماربچه دارد که به ثبت ملی رسیده است. ماربچه با چوب و پارچه درست می گردد و در حال حاضر گردشگر هایی که به روستای ما سفر می نمایند، خواستار این عروسک ها هستند و آن را از خانه فراورینمایندگان خریداری می نمایند. در حقیقت این عروسک نماد پوشش و گویش زنان روستا و بر اساس یک داستان قدیمی و با هدایت افراد مسن روستا فراوری شده است.

مسعودی در سرانجام اظهار داشت: تمام دغدغه ام این است که روزی زنان روستایم خودشان تبدیل به کارفرما و کارآفرین شوند و بتوانند محصولاتشان را به دیگران معرفی و به فروش برسانند. بعلاوه امیدوارم فراوری روزانه محصولاتشان بیشتر گردد تا به اقتصاد و معیشت خانواده شان یاری کند .

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2421

به "روستای سیاه رودبار چگونه به ثبت ملی رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای سیاه رودبار چگونه به ثبت ملی رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید