استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان و درس های جنگ ویتنام برای ترامپ

به گزارش تفطن، رسانه آمریکایی با اشاره به استراتژی آمریکا در افغانستان درس های جنگ ویتنام برای ترامپ را اعلام نمود و توضیح داد که استراتژی عدم شکست در برابر دشمنی که با انگیزه های ایدئولوژیک می جنگد، محکوم به شکست است.

استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان و درس های جنگ ویتنام برای ترامپ

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، در آگوست سال 1965 لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا گفته بود: آمریکا در جنگ هایی که آغاز می نماید پیروز خواهد شد.

با این حال استراتژی که در آن موقع آمریکا را به مداخله در ویتنام کشاند، بر عدم شکست راسخ بود.

مک جورج باندی مشاور امنیت ملی جانسون بعدها اقرار کرد که شخصا استراتژی آمریکا در جنگ ویتنام را تایید نموده بود.

وی گفته بود که این استراتژی بر استفاده محدود از نیروی نظامی تاکید داشت، تا حدی که این نیروها تنها از پیشروی دشمن جلوگیری نمایند.

طبق اظهارات باندی، آمریکا معتقد بود که با این رویکرد در نهایت کمونیست های ویتنامی مجبور به مصالحه اهداف و خواسته های خود خواهند شد.

این در حالی است که رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز پس از ماه ها آنالیز، راهبرد مشابهی را برای پیروزی در جنگ 16 ساله افغانستان اتخاذ نموده است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هدف از استراتژی جدید این کشور را تحت فشار قرار دادن طالبان گفت.

وی گفت که هدف این است که طالبان متوجه شوند در میدان نبرد پیروز نخواهند شد و خطاب به این گروه گفت: ممکن است ما پیروز نشویم، اما شما نیز برنده نخواهید شد.

تیلرسون اضافه نمود: در نهایت طالبان بر سر میز مذاکره حاضر خواهد شد و بدین صورت راهی برای انتها دادن به این وضع پیدا می گردد.

استراتژی عدم شکست پیش از افغانستان در ویتنام نیز باعث شکست آمریکا شده بود، بنابراین واشنگتن باید پیش از تکرار این استراتژی درباره راهبرد خود در افغانستان تجدیدنظر کند.

جورج باندی سال ها پس از انتها جنگ ویتنام گفت: ما هیچ گاه نباید برای تغییر ساختار درونی قدرت دیگر کشورها تصمیم گرفته و یا حتی برای تاثیر گذاری بر آن کوشش کنیم.

حال سوال اینجاست که آیا رئیس جمهور آمریکا این درس را گرفته است؟

ترامپ در زمان اعلام استراتژی جدیدش گفت: ما شریک و دوست افغانستان هستیم، اما به مردم این کشور دیکته نخواهیم کرد که چگونه زندگی نمایند و چطور بر جامعه پیچیده خود حکمرانی نمایند؛ ما دیگر به دنبال دولت سازی نیستیم، بلکه به دنبال کشتن تروریست ها هستیم.

با این حال، استراتژی که بر پایه حفظ شرایط فعلی و عدم شکست راسخ باشد، بطور دقیق مستلزم چیزی است که ترامپ ادعای مخالفت با آن را دارد یعنی حمایت از دولت افغانستان؛ که بدون یاری اقتصادی مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

با این حال به گفته مکس بوت خبرنگار نیویورک تایمز، دولت سازی دقیقا همان چیزی است که آمریکا در افغانستان انجام می دهد.

وی که اخیرا از سفر به افغانستان باز گشته گفت: تنها به جای دولت سازی فرماندهان نظامی آمریکا از کلماتی چون ظرفیت سازی، توانمندسازی و واژه های از این قبیل استفاده می نمایند.

یکی از درس های ویتنام برای آمریکا را نیز هنری کسینجر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله ای در اواخر سال 1968 عنوان کرد.

وی در یادداشت خود گفت: جنگ ما نظامی بود، در حالی که حریف ما جنگ سیاسی را در پیش گرفته بود.

کسینجر توضیح داد که آمریکا در این جنگ به دنبال ایجاد ضعف فیزیکی در مخالفان خود بود، در حالی که ویتنامی ها برای تضعیف روانی آن ها کوشش می کردند.

وی اضافه نمود: در این روند چیزی که آمریکایی ها فراموش کردند این است که در جنگ های چریکی اگر شما شکست نخورید، پیروز شده اید.

کسینجر در سال 2008 نیز در گفت وگو با نیوزویک گفته بود: فرماندهان هانوی پیش از این به مدت یک دهه در مقابل فرانسه جنگیده بودند و با آمریکا نیز برای مدت مشابهی مشغول نبرد بودند؛ اما هدف آن ها از جنگ نه برای رسیدن به مصالحه سیاسی، بلکه برای پیروزی بود.

به عبارت دیگر، استراتژی عدم شکست در برابر دشمنی که با انگیزه های ایدئولوژیک می جنگد و جنگ های چریکی می نماید، محکوم به شکست است.

.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید .

منبع: تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 549

به "استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان و درس های جنگ ویتنام برای ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان و درس های جنگ ویتنام برای ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید