تست های مولکولی بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا ، پلاسما درمانی با جدیت دنبال می گردد

به گزارش تفطن، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست های مولکولی است.

تست های مولکولی بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا ، پلاسما درمانی با جدیت دنبال می گردد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری با بیان اینکه تست های تشخیص کرونا به دسته مولکولی و تست های سرولوژی تقسیم بندی می گردد گفت: تست های آنتی بادی آثار وجود ویروس در بردن را آنالیز می نماید، سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست های مولکولی است که در کشور ما هم از همان روز های اول این تست با ارزش اجرا و جاری شد و حالا 120 آزمایشگاه با ظرفیت انجام 15 هزار تست روزانه را در سراسر کشور دارند.

وی مطرح کرد: انجام تست در بیمارستان باعث می گردد که میزان مرگ و میر ما کاهش پیدا کند، این برنامه ریزی باعث شد تا افراد علامت دار و بدون علامت را شناسایی کنیم و زنجیره انتقال را کمرنگ کنیم. سیستم ارجاع کشور به صورت شبکه ملی ابزار تشخیصی در اختیار دارد و می توانیم مطالعات را در کشور انجام دهیم که شهر های کشور چقدر آلودگی داشتند تست های آنتی بادی ارزش ندارند. قطعی ترین راه تشخیص تست مولکولی است.

بیگلری اضافه کرد: تست های سرولوژی در کشور در 5 الی 6 مطالعه از جمله استان گیلان و قم آنالیز شدند و به احتمال زیاد نتایج آن ها طی چند هفته آینده منتشر می گردد، وزارت بهداشت در غالب سیستم ارجاع مطالعات را انجام می دهد و افراد علامت داری که برای تست مولکولی مراجعه می نمایند تست سرولوژی گرفته می گردد باعث می گردد که اطلاعات به دست بیاوریم که چند درصد از افراد جامعه با ویروس ارتباط داشته اند و این تست برای مطالعات همه گیر شناسی به کار می رود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط فراوری واکسن گفت: امروز کشور های زیادی در حال مطالعه برای فراوری واکسن هستند و صد گروه درحال تحقیقات هستند باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که می توان برای این ویروس واکسن ساخت یا خیر و اینکه آیا بدن در مقابل این ویروس مقاومت پیدا می نماید یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ باید برای ساخت واکسن کوشش کرد، اگر یک گروهی در گوشه ای از جهان این واکسن را ساخت یک کارخانه نمی تواند برای 7 میلیارد نفر واکسن بسازد لذا ما هم باید در این راستا تحقیقاتی انجام دهیم، همانظور که ما در روش های تشخیصی از سایر کشور ها عقب نبودیم و دانش فنی ما کمتر از بقیه کشور ها نیست. اگر ما به واکسن نرسیم و بخواهیم تکنولوژی را انتقال دهیم یا مهندسی معکوس کنیم منطق حکم می نماید که تحقیقات انجام دهیم و دانش پایه را داشته باشیم.

بیگلری اضافه کرد: از افرادی که بیماری را گرفتند و بهبود پیدا نموده اند باید پلاسما دریافت کرد به دلیل اینکه شاید در خون آن ها عواملی وجود داشته باشد که بتواند باعث بهبودی دیگران گردد این کار توسط سازمان انتقال خون به جدیت و با مبنای علمی و منطقی خوبی در حال اجرا است.

به گفته بیگلری از دی ماه ظرفیت آزمایشگاه های کشور افزایش یافت و برای شبکه ملی کشور اقدامات خوبی صورت گرفت، در کنار این اقدامات به شرکت های داخلی فراخوان داده شد که برای ساخت کیت اقدام نمایند و پس از آن، 53 شرکت اقدام کردند. سه شرکت در زمینه فراوری کیت مولوکولی تایید شدند و یک شرکت کیت سرولوژی آنالیز شد که مورد تایید قرار نگرفت. کیت سرولوژی فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی مورد تایید نهاده شد و کاربرد شخصی ندارد که برای آن به آزمایشگاه مراجعه کنیم.

وی درباره انجام تست های تشخیص کرونا در آزمایشگاه های خصوصی گفت: به عنوان کسی که سال ها در این سیستم کار کردم در اوایل شیوع بیماری نمی دانستم که چه اتفاقی خواهد افتاد، لذا به عنوان سوپاپ اطمینان به آزمایشگاه خصوصی اجازه فعالیت دادیم، ولی توان شبکه ملی و مراکز دولتی به اندازه کافی بود احتیاج کشور برطرف شد. در صورت احتیاج می توانیم رقم 15 هزار تست را دو برابر افزایش دهیم. مجوز بخش خصوصی برای فعالیت سه ماهه است، ولی مسلما باعث می گردد که تقاضای القایی ایجاد گردد و مردم متقاضی تست هایی باشند که یک ساعت بیشتر ارزش ندارد. انجام این تست ها توجیه علمی ندارد. بازنگری ایجاد محدودیت برای فعالیت این مراکز در درستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: انیستیتو پاستور ایران مجوزی برای فعالیت آزمایشگاه خصوصی ارائه ننموده است و این آزمایشگاه ها از آزمایشگاه مرجع سلامت مجوز می گیرند.

بیگلری گفت: من تا به امروز تست تشخیصی کرونا نداده ام و معتقدم وقتی علامت ندارید احتیاجی به انجام تست نیست و فقط نکات بهداشتی را رعایت می کنم از نظر منطقی پشتوانه علمی پشت انجام اینگونه تست ها نیست.

ویدرباره برنامه وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت تست های تشخیصی در کشور اضافه کرد: در راه اندازی تست ها و حل مسائل و در شبکه سازی در عرض کمتر از سه هفته توانستیم کشور را برای انجام تست ها توانمند کنیم و میزان تست ها می تواند در عرض مدت کوتاهی این رقم به سی الی چهل هزار تست برسد، در استان زنجان طرح افزایش تست ها به صورت پایلوت انجام شد و در مدت کوتاهی از 100 تست به 300 تست رسیدیم.

وی ادامه داد: تصمیم کشور این نیست که همه افراد را تست کنیم بلکه افرادی که به سامانه بهداشتی مراجعه نموده و علامت دارند را آنالیز می کنیم و خانواده آن ها هم آنالیز می شوند این موضوع باعث کند شدن زنجیره انتقال می گردد، آلمان و سایر کشور ها هم به دنبال این موضوع هستند که زنجیره انتقال را کند نمایند، سیستم ارجاع ما هرچه بیشتر بیماریابی کند با افزایش سه برابری می توانیم احتیاج کشور را برطرف کنیم. اگر به 12 هفته گذشته برگردیم با توجه به ظرفیت کشور تصمیم گیری کردیم و جهان دید که در اوج سختی ها و تحریم ها تصمیمات درستی گرفتیم.

گفت: دلیل تناقض در پاسخ تست های اول و دوم این است که نمونه گیری صحیح انجام نشده است و در اوایل بیماری ممکن است تشخیص درست نباشد، در انتهای بیماری نیز ممکن است ویروس مرده باشد و ژنوم موجود ویروس، به عنوان مورد مثبت ابتلا تشخیص داده گردد.

بیگلری اضافه کرد: انستسو پاستور سال جاری یکصدمین سال خود را پشت سر میگذارد و طبیعتا انستیتو پاستور ایران بدون توجه به اینکه چقدر سهم دریافت می نماید به رسالت خود عمل نموده است، بحران کرونا اهمیت این گنجینه با ارزش را برای سیاستگذران تعیین کرد، چون هر ایرانی یک واکسن از انستیتوپاستور دریافت نموده است، انستیتوپاستور مورد توجه قرار نگرفته و گاهی در تنگنای اقتصادی بوده است، با درخشش در مقابله با کرونا یک بار دیگر ثابت کرد که گنجینه پرب هایی است. تا کنون پشتیبانی خوبی از وزارت بهداشت دریافت کردیم با توجه به اینکه قوی ترین شبکه تحقیقاتی منطقه هستیم احتیاج است توجه اقتصادی لازم به انستیتو پاستور ایران گردد به دلیل اینکه مسلما حمایت بیشتر نتایج بهتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره کیت های رپید تشخیص کرونا اظهار کرد: چند کشور اروپایی برنامه خود را روی تست های رپید گذاشتند. این تست ها در 5 دقیقه پاسخ می دهند، اما آن ها بر اساس آنتی بادی هستند و قدرت جواب دهی این تست های رپید به 50 درصد هم نمی رسد و نتیجه بسیار گیج نماینده است. انگلستان روی این کیت ها سرمایه گذاری کرد و دیدند که نتیجه گنگ است، اما هزینه زیادی صرف آن کردند. جمهوری چک هم کیت های رپید چینی را خرید. هیچ تست رپید کرونا در جهان معیار تشخیصی مناسبی نیست.

بیگلری اضافه کرد: از ابتدا در ایران تست سختی را انتخاب کردیم و همه فکر کردند که در شرایط تحریم نمی توانیم این تست پردردسر را انجام بدهیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کیت های سرولوژی برای تشخیص تایید نشده اند و فقط برای مطالعات سرواپیدمیولوژی تایید شده است. این کیت ها را آلمان برای تشخیص کرونا از ایران دریافت ننموده و فقط برای این مصرف می گردد که بدانند چند درصد از جامعه با این ویروس روبرو شده اند. صادرات این کیت ها به آلمان برای کشور ما افتخار است. در داخل کشور هم این کیت ها برای تشخیص مورد استفاده قرار نمی گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1416

به "تست های مولکولی بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا ، پلاسما درمانی با جدیت دنبال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست های مولکولی بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا ، پلاسما درمانی با جدیت دنبال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید