خبرنگاران دردسرهای استفاده از مازوت در تبریز

به گزارش تفطن، تبریز - خبرنگاران - کلان شهر تبریز در فصول سرد سال با پدیده وراونگی هوا و آلودگی ناشی از آن به عنوان یک مشکل روبرو است که استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی برق تبریز آن را تشدید می نماید.

خبرنگاران دردسرهای استفاده از مازوت در تبریز

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان شرقی با فراوری سالانه حدود 2 هزار مگاوات برق با مشکل تامین سوخت گاز برای نیروگاه های خود در فصل سرما روبرو است؛ استفاده از مازوت در زمستان برای نیروگاه های استان در سال های قبل، انتقاد مردم و هواداران محیط زیست استان از این روال به دلیل آلایندگی های زیست محیطی ناشی از آن را به دنبال داشته است.

مردم و مسوولان آذربایجان شرقی می گویند اگر قرار است نیروگاه ها در فصل سرد برای مدت مشخصی مازوت استفاده نمایند، این امر باید به صورت برابر و عادلانه برای همه مناطق کشور اعمال گردد.

هوای کلانشهر تبریز طی روزهای گذشته در پی پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده ها به مدت 6 روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفته بود، بطوری که در بعضی از روزها افق دیده در شهر به کمتر از 500 متر کاهش یافته بود.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر 16 جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده و دوستداران محیط زیست با اشاره به جهت غربی- شرقی بادهای تبریز می گویند که استفاده از مازوت علاوه بر ایجاد آلودگی در محدوده نیروگاه تبریز، موجب می گردد که آلودگی توسط باد به سمت شهر راهنمایی گردد.

رسانه ها نیز با اشاره به استفاده از مازوت برای فراوری برق در نیروگاه تبریز در فصل سرما نوشتند که این اقدام یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تبریز به همراه بروز پدیده وارونگی هوا در نتیجه سرما و نبودن وزش باد است.

استفاده از مازوت در نیروگاه برق تبریز آن هم در فصل سرما از چند سال قبل موجب اعتراض مردم این شهر بود و به مدت یکی دو سال متوقف و پس از آن از سر گرفته شد.

استفاده از مازوت علاوه بر تشدید آلودگی هوای تبریز برای تجهیزات نیروگاه برق حرارتی این شهر نیز آسیب زاست، به طوری که بنا بر اعلام شرکت فراوری برق آذربایجان شرقی، این امر در فاصله سال های 1382 تا 1392 شمسی بیش از 400 میلیارد ریال به این نیروگاه خسارت وارد نموده است.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی خواهان افزایش سهمیه گاز نیروگاه تبریز شد

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آلودگی هوای شهر تبریز و ضرورت تأمین برق و گاز مصرفی مردم، خواهان افزایش سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز به منظور حذف سوخت مازوت در این نیروگاه شد.

محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با وزیران کشور، نفت و نیرو، گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز در آذربایجان شرقی و ضرورت تأمین گاز مصرفی خانواده ها، تمهیداتی برای کاهش بار مصرف در بخش های صنعتی و فراوریی در نظر گرفته شده است.

وی، میزان مصرف گاز در استان در 24 ساعت گذشته را 38 میلیون مترمکعب اعلام نمود و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه قبل از آن، 2 میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان می دهد اقدامات صورت گرفته، موثر بوده است.

پورمحمدی، استفاده نیروگاه ها و بعضی از واحدهای صنعتی و فراوریی از سوخت جایگزین را یکی از این تمهیدات بیان نمود و گفت: در حال حاضر تمام نیروگاه های استان به جز نیروگاه تبریز از سوخت گازوئیل استفاده می نمایند.

وی تاکید نمود: در تامین سوخت مایع برای نیروگاه ها هیچ مسئله ای نداریم و سوخت مورد احتیاج همه این نیروگاه ها تامین می گردد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر، تنها نیروگاه تبریز از سوخت مازوت استفاده می نماید، اضافه نمود: با توجه به اینکه امکان استفاده از گازوئیل به دلیل مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد و سوخت جایگزین این نیروگاه نیز مازوت است، از وزارت نفت درخواست داریم سهمیه گاز این نیروگاه به میزان 2 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط هوای شهر تبریز برای همه گروه ها، ناسالم است و انتظار می رود با حذف سوخت مازوت شاهد شرایط بهتری باشیم.

پورمحمدی همچنین گزارشی از اقدامات پیشگیرانه برای مصرف بهینه انرژی در فصل زمستان ارائه کرد و گفت: موضوع مدیریت مصرف برق و گاز به تمام دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

وی از تشکیل کمیته اضطراری مدیریت مصرف انرژی استان در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت کشور اطلاع داد و گفت: با هماهنگی مرکز دیسپاچینگ وزارت نیرو مقرر شده است که تمام نیروگاه ها از سوخت جایگزین استفاده نمایند که این موضوع شامل بعضی از واحدهای صنعتی مثل پتروشیمی و پالایشگاه و بعضی از کارخانه های عظیم نیز می گردد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه با صاحبان صنایع در این خصوص مکاتبه شده است، اضافه نمود: به فرمانداران نیز ابلاغ شده است که میزان برق مصرفی معابر شهری و پارک ها را به میزان 50 درصد کاهش دهند.

بهروز مهدوی، فرماندار شهرستان تبریز

اجرای طرح زوج و فرد خودروها در تبریز از سرگرفته می گردد

فرماندار شهرستان تبریز گفت: اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در بافت مرکزی تبریز از شنبه آینده از سرگرفته می گردد.

بهروز مهدوی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر آلاینده بودن استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز اظهار کرد: آلایندگی مازوت یک واقعیت است، ولی این به معنای پایین بودن میزان آلایندگی خودروها نیست و بین 60 تا 70 درصد آلودگی هوای شهر ناشی از خودروها است.

وی با اشاره به کاهش نسبی آلودگی تبریز در شبانه روز گذشته، اظهار داشت: کاهش محسوس آلودگی هوا احتیاجمند اراده جمعی ادارات و دستگاه های متولی است.

مهدوی بیان نمود: در شرایط اضطراری احتیاجمند توجه بیش از پیش به این موضوع هستیم و امروز آلودگی هوای تبریز یک شرایط هشدار دهنده است.

وی گفت: تصمیماتی برای کاهش سریع آلودگی هوای تبریز اتخاذ شده است و در این راستا نیز طرح محدوده زوج و فرد خودروها در تبریز اجرا می گردد.

نیروگاه حرارتی تبریز نباید از مازوت استفاده کند

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی اعلام نمود: نیروگاه حرارتی تبریز جز در موارد اضطراری نباید از مازوت استفاده کند و سوخت اصلی آن گاز است.

احمد موقری در جلسه آنالیز مشکل نشت مازوت از یکی از مخازن نیروگاه تبریز بر لزوم پیشگیری از نشت مازوت از مخازن ذخیره این نیروگاه تأکید کرد.

وی گفت: شرکت نیروگاه حرارتی برق تبریز باید برای جلوگیری از نشت مازوت از مخازن و مسائل مشابه در آینده با اخذ مجوز از مراجع مربوطه نسبت به خالی نگه داشتن یکی از مخازن ذخیره مازوت نیروگاه حرارتی اقدام کند.

موقری ادامه داد: در صورت بروز مسائل مشابه و نشت یکی از مخازن به جهت جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ناشی از آن، نسبت به جابه جایی سوخت ذخیره آنها و اصلاح و برطرف عیوب حادث شده اقدام نمایند.

وی، بر تعمیر مخازن ذخیره سوخت مازوت نیروگاه حرارتی تبریز با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و عدم استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی جز در موارد اضطرار و بحرانی تأکید کرد.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر 16 جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخش هایی از آن در سال 1357 شروع به فعالیت کرد و به سال 1365 نیز واحدهای دیگر آن وارد مدار فراوری شده است.

نیروگاه حرارتی تبریز در سال های قبل به دلیل استفاده از مازوت برای فراوری برق در فصول سرد سال و آلودگی هوا همیشه مورد انتقاد مردم و مسوولان شهر تبریز بوده است.

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مخالف مصرف مازوت است

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: سازمان محیط زیست مخالف مصرف مازوت است .

میرمحسن قمی اظهار کرد: استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیاری در هوا به ویژه در شرایط پایداری جوی به وجود می آورد و از این رو استفاده از آن برای واحدهای صنعتی بدلیل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

وی اضافه نمود:غالبا با سرد شدن هوا، مصرف گاز در بخش خانگی افزایش می یابد و نیروگاه ها و صنایع عظیم نیز برای جلوگیری از کاهش فراوریات شان به سمت مازوت سوزی می فرایند که ضروری است صرفه جویی های جدی در بخش گاز خانگی صورت گیرد.

قمی گفت: با توجه به اینکه در این روزها مازوت متهم شماره یک آلودگی هوای کلانشهر تبریز معرفی شده است اما نمی توان تردد خودروها و سایر منابع آلاینده را نیز بی تأثیر دانست، اما مازوت نه تنها بر آلودگی هوا بلکه بر منابع آب و خاک نیز اثرگذار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1726

به "خبرنگاران دردسرهای استفاده از مازوت در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دردسرهای استفاده از مازوت در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید