دستگاه های متولی، احتمال بروز بحران در بازار گندم و قاچاق آن را جدی بگیرند

به گزارش تفطن، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به شرایط آبی کشور و خشک سالی پیش رو گفت: به نظر می رسد موضوع کم آبی و احتمال بروز خشک سالی در امسال، هنوز از جانب دستگاه های متولی و بخش های اثرگذار جدی تلقی نشده و به مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره جویی صورت بگیرد.

دستگاه های متولی، احتمال بروز بحران در بازار گندم و قاچاق آن را جدی بگیرند

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مطرح نمود: از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا در این رابطه اقدامی صورت دهد و با مأمور کردن شورای گفت وگو به آنالیز راهکارهای مقابله با پدیده خشک سالی در استان، نظرات و پیشنهادات متولیان امر و نخبگان این حوزه را اخذ و ارائه کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه از اثرات خشک سالی بر فراوریات کشاورزی و به ویژه گندم سخن به میان آورد و شرح داد: در مورد نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری مواجهیم. بهای اولیه ای که دولت در سال گذشته مشخص کرد، مناسب نبود و باوجوداینکه تغییراتی در نرخ ها اعمال شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.

شافعی ادامه داد: اگر این تجربه دوباره تکرار گردد و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه ای اعلام نگردد، همین مقدار فراوری کم که به واسطه کم آبی امسال، تأمین کننده احتیاجها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج می گردد و یا برای آن بازار سیاهی شکل می گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه های آینده با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

او تأکید کرد: این جنس مسائل قابل آنالیز، چاره جویی و پیشگیری است و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا رخ ندهد.

شافعی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به مسائل کارخانه های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آن ها و همچنین سرمایه گذاری هایی که در معرض تهدید هستند، گفت: بازار خوبی برای آرد ایران در افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم است و ازآنجایی که کارخانه های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می توان با وارد کردن بخشی از گندم مورد احتیاج این کارخانه ها، آرد فراوریی را به این کشورها صادر کرد و بهره وری مالی را رقم زد.

به عقیده او، این اقدام از نظر مالی نیز تأثیر مهمی در پویاسازی صنایع داخلی خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1897

به "دستگاه های متولی، احتمال بروز بحران در بازار گندم و قاچاق آن را جدی بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های متولی، احتمال بروز بحران در بازار گندم و قاچاق آن را جدی بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید