زمان معطلی واگن های ترانزیتی در مرزها کاهش یافته است

به گزارش تفطن، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی توسعه دیپلماسی در بخش حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: واگن های ریلی پیش از این 60 روز در مرز می ماندند اما با تسهیل گری و روان سازی و استفاده از دیپلماسی اکنون به حداکثر هفت روز رسیده است.

زمان معطلی واگن های ترانزیتی در مرزها کاهش یافته است

اسلامی گفت: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب می گردد، بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار می توان باعث توسعه آن شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی باتوجه به رشد تکنولوژی و عظیم شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سال های اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله نمایند.

مهمترین نکات سخنرانی وزیر راه و شهرسازی را بخوانید.

- فشارها به گونه ای شده که یک مقام عظیم خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور نموده اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمی دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.

- قبل از تحریم حدود 1200 ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می کرد اما هم اکنون به 400 ناوگان رسیده است. در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.

- با اجرای معاهده دوجانبه و چندجانبه ترانزیت ریلی را 31 درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفه ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.

- باید در بحث ترانزیت، برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم؛ باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی نموده ایم در این دوره دو ساله، فعال ترین دیپلماسی حمل ونقل را تجربه کنیم.

- ایران در این مدت با 12 کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و ... برای اولین بار موافقت نامه امضا نموده و تمام کوشش ما آن بوده به صورت کاملا واقعی این بحث ها را عملیاتی کنیم.

- در کریدور شمال و جنوب حجم جابه جایی بار به هندوستان و روسیه به 90 میلیون تن رسیده و میزان جابه جایی بار سایر کشورها به وسیله دریا و ریل افزایش پیدا نموده است.

- هم اکنون سهم ما از جابجایی بار هندوستان با روسیه 10 تا 15 درصد است و ما سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامه های سه جانبه و چهارجانبه منعقد نموده ایم، جذابیت های لازم را ایجاد کنیم.

- بندر چابهار یکی از مهم ترین بنادر کشور به شمار می رود که یک میانبر اساسی مالی و کوتاه در بین کشورهای همسایه است.

-هم اکنون میزان جابه جایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن رسانده ایم این در حالی است که در سال 96 میزان جابجایی کالا در این بندر 960 هزار تن بود و در سال 98 این حجم از کالا را به 2میلیون و 400 هزار تن رساندیم.

- خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش، فرصت های مالی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.

-به کارگیری اپراتور بین المللی باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است چراکه در سال های گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به سه میلیون تن رسانده ایم.

- راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از عظیمترین پروژه های ریلی به طول 720 کیلومتر با خطوط فرعی است که تا خاتمه دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری می رسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به 60 درصد رسیده است.

- چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود اما با رایزنی های انجام شده و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.

- بسیاری از خاتمهه های مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همیشه کامیون های ترانزیتی روزها و هفته ها معطل بودند که پیش از اتمام سال 99 توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت کنیم که خاتمهه ها را هم همانند ترمینال و فرودگاه ها تحت پوشش وزارت راه وشهرسازی قرار دهیم.

- موانع برای واردات کامیون های وارداتی را رفع نموده ایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1939

به "زمان معطلی واگن های ترانزیتی در مرزها کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان معطلی واگن های ترانزیتی در مرزها کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید