شورای امنیت یاری رسانی به سوریه به وسیله ترکیه را تمدید کرد، واکنش ها

به گزارش تفطن، ایسنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل آدینه به اتفاق آرا قطعنامه 2585 که به وسیله روسیه،آمریکا، ایرلند و نروژ درباره تمدید یاری رسانی به سوریه به وسیله مرزها تهیه شده بود، تصویب کرد.

شورای امنیت یاری رسانی به سوریه به وسیله ترکیه را تمدید کرد، واکنش ها

به نقل از رویترز، به این ترتیب شورای امنیت فرایند تحویل یاری ها به سوریه به وسیله گذرگاه باب الهوی در ترکیه را برای مدت یک سال تمدید کرد.

طبق اعلام روسیه تحویل یاری ها به وسیله گذرگاه باب الهوی برای مدت 6 ماه تمدید شد و این ماموریت، شش ماه دیگر قابل تمدید است.

پس از مذاکرات سفیران آمریکا و روسیه در سازمان ملل، 15 عضو شورای امنیت به اتفاق آرا موافقت کردند که یاری رسانی ها در دو دوره شش ماهه انجام گردد.

آن ها تمدید اجازه شش ماه دوم را به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره چگونگی یاری رسانی مشروط کردند. البته به گفته دیپلمات ها برای تمدید شش ماه دوم در 10 ژانویه 2022 دیگر نیازی به رأی گیری نیست.

زمان ماموریت سازمان ملل برای یاری رسانی مرزی به سوریه امروز شنبه به سرانجام می رسد.

شورای امنیت برای اولین بار در سال 2014 تصویب کرد تا به وسیله چهار گذرگاه مرزی عملیات یاری رسانی فرامرزی به منطقه شمال غرب سوریه انجام گردد اما سال گذشته به علت مخالفت روسیه و چین، شمارگذرگاه های مجاز برای ارسال یاری ها را به یک گذرگاه کاهش یافت.

واکنش ها

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که تمدید مکانیسم یاری رسانی به سوریه با تصمیم مشترک روسیه و آمریکا صورت گرفت.

وی رأی موافق آمریکا و روسیه به قطعنامه پیشنهادی را یک لحظه تاریخی در راستا حل بحران سوریه دانست و گفت که اعضای شورای امنیت در خصوص لزوم تامین نیازهای اساسی مردم سوریه به وسیله فعالیت های بشردوستانه متحد هستند.

نبنزیا اضافه کرد: ما امیدواریم که این سناریو به نقطه عطفی برای سوریه، خاورمیانه و در واقع کل دنیا تبدیل گردد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل هم در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: این مهم است که ایالات متحده و روسیه توانستند در خصوص یک ابتکار عمل بشردوستانه که منافع مردم سوریه را تأمین می نماید به توافق برسند. این نشان داد که می توان برای دستیابی به اهداف مشترک با روسیه همکاری دیپلماتیک داشت. این یک هدف مشترک بود و ما توانستیم در این مورد به توافق برسیم.

وی بر اهمیت دستیابی به توافق با روسیه در شورای امنیت در موضوع انتقال یاری های بشردوستانه به سوریه تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که کار مشترک دو طرف ادامه یابد.

وی اضافه کرد: امیدوارم فرصت های دیگری برای کار با روسیه در موضوعاتی که مورد علاقه متقابل ما است وجود داشته باشد.

یک مقام ارشد کاخ سفید هم تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید سازوکار انتقال یاری های بشردوستانه به سوریه را نتیجه ای فراتر از انتظارات آمریکا دانست.

وی گفت: این بسیار بهتر از آن چیزی است که در ماههای اخیر انتظار داشتیم.

گی یر پدرسن ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تصویب پیش نویس قطعنامه تمدید مکانیسم انتقال یاری های بشردوستانه به سوریه به وسیله مرزها استقبال کرد.

دفتر رسانه ای پدرسن در بیانیه ای خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل گسترده ای که مردم سوریه با آن روبرو هستند پدرسن امیدوار است که تصمیم امروز شورای امنیت بتواند به آغازی برای تقویت وحدت بین المللی تبدیل گردد.

وزارت امور خارجه ترکیه هم در بیانیه ای با استقبال از تصویب این قطعنامه، سایر کشورها را به اتخاذ موضع سازنده برای دستیابی به یک راهکار سیاسی برای بحران در سوریه دعوت کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه گفت که تمدید مکانیسم انتقال یاری ها از آن سوی مرز برای تأمین نیازهای مردم سوریه لازم است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2047

به "شورای امنیت یاری رسانی به سوریه به وسیله ترکیه را تمدید کرد، واکنش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای امنیت یاری رسانی به سوریه به وسیله ترکیه را تمدید کرد، واکنش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید