عبدالحلیم خدام فوت کرد؛ یار حافظ و مخالف بشار اسد

به گزارش تفطن، عبدالحلیم خدام وزیر خارجه حافظ اسد، رئیس جمهور موقت این کشور و مخالف بشار اسد در پاریس درگذشت.

عبدالحلیم خدام فوت کرد؛ یار حافظ و مخالف بشار اسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، رسانه های عرب زبان از فوت عبدالحلیم خدام سیاستمدار سوری در پاریس خبر دادند. هنوز منابع رسمی این خبر را تأیید ننموده اند.

منابع خبری عربی از فوت عبدالحلیم خدام سیاستمدار سوری در پاریس خبر دادند. هنوز منابع رسمی این خبر را تأیید ننموده اند اما بعضی شخصیت های عربی در صفحات شخصی خود این خبر را منتشر و پیغام تسلیت ارسال کردند.

عبدالحلیم خدام (متولد 15 سپتامبر 1932) سیاست مدار سوری از سال 1984 تا 2005 معاون رئیس جمهور و از 1970 تا 1984 وزیر امور خارجه این کشور بود. وی در فاصله پس از مرگ حافظ اسد تا انتخاب بشار اسد در سال 2000 رئیس جمهور موقت سوریه بود.

وی پیش از سال 1970 هم به عنوان استاندار دو استان دمشق و حماه و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی مشغول به کار بود و پس از فرار به فرانسه در سال 2005 به اتهام خیانت بر ضد سوریه به ده سال حبس غیابی محکوم شد. مواضع خدام در پی تحولات سوریه تغییر کرد و علیه دولت و محور مقاومت موضع گرفت.

خدام در شهر بانیاس سوریه به دنیا آمد. در 17 سالگی به حزب بعث پیوست. او در دانشگاه دمشق تحصیل نموده و در سال 1963 با به قدرت رسیدن حزب بعث به عنوان استاندار استان قنیطره نخستین سِمت دولتی خود را در اختیار نهاده شد. بعد از سال 1967 استاندار حماه شد و بعد از مدتی استانداری دمشق را بر عهده گرفت.

سپس وزیر اقتصاد دولت وقت سوریه شد و بعد از آن مسئولیت وزارت بازرگانی خارجی را بر عهده گرفت. قبل از آن که فاروق الشرع، وزیر امور خارجه گردد، از سال 1970 تا 1984 متصدی این سمت بود ولی بعد از آن به سمت معاونت ریاست جمهوری انتخاب شد. بعد از مرگ حافظ اسد به مدت 37 روز سرپرست ریاست جمهوری شد تا این که پست را تحویل بشار اسد داد.

خدام نقشی مهم در جنگ داخلی لبنان (از 1975 تا 1990) و نقشی مؤثر در انعقاد پیمان طایف در سال 1989 که به خاتمه جنگ های داخلی لبنان انجامید، داشت. از آن تاریخ تا سال 1998 به دستور حافظ اسد مسئول پرونده لبنان بود.

وی در پاریس در کاخی که رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان به او هدیه داده بود زندگی می کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1195

به "عبدالحلیم خدام فوت کرد؛ یار حافظ و مخالف بشار اسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالحلیم خدام فوت کرد؛ یار حافظ و مخالف بشار اسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید