قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار نموده اند

به گزارش تفطن، تهران (پانا) - قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار نموده اند.

قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار نموده اند

به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دوم سیما گفت: در این راستا، درباره یکی از نامزدها، حدود 4 ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم؛ تمام 40 پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح و آنالیز شده است.

ره پیک توضیح داد: حدود 10 پرونده را 2 بار آنالیز و 2 بار برای آنها رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم.

وی ادامه داد: صرف اینکه بستگان درجه 1 داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی تواند دلیل عدم احراز باشد.

ره پیک تاکید نمود: دستگاه ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در آنالیز ها به یک گزارش استناد نمی گردد بلکه ما به چند گزارش استناد می کنیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما در مشخص آن 40 نفری که شرایط اولیه را دارا بوده اند نقش و دخالتی نداشتیم؛ در مرحله بعد هم، یعنی فرآیند آنالیز صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می گیرد. ممکن است در مواردی، کسی که با این شرایط تطبیق می گردد و احراز می گردد، از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات و قوانین در بحث آنالیز صلاحیت ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می گردد معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است. یعنی هر تصمیمی که در شورای نگهبان می گیریم این تصمیم باید با حداقل 7 رای به تایید برسد. اگر دو نفر از اعضا غایب باشند همچنان معیار تصمیم گیری 7 رای مثبت خواهد بود و باید حداقل 7 رای وجود داشته باشد، در بحث آنالیز صلاحیت ها همینطور است اگر جایی احتیاج به تایید صلاحیت وجود دارد حداقل 7 رای باید وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که احراز صلاحیت انجام شده است، بنابراین ممکن است در خصوص خاصی 7 رای تایید صلاحیت داشته باشد و فرد دیگری ممکن است 8 رای و یا بیشتر داشته باشد و اگر فردی 6 رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی گردد.

وی یادآور شد: هیچ کس در شورای نگهبان نظر برتر ندارد و هر فردی مستقلاً اظهارنظر می نماید، رای گیری در ریاست جمهوری به صورت مخفی و کتبی است و حتی شکل اوراقی که رای گیری می گردد هیچ اثری از خط کسی و یا اثری از نوشته وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را نوشته است.

ره پیک تاکید نمود: پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح می گردد و پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را داشته مورد آنالیز قرار گرفته است.

وی یادآور شد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است، فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد؛ عملکردها در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... هم موثرند و طبق نظرسنجی های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست.

ره پیک گفت: ما صرفا افرادی را که تاییدصلاحیت شده اند به وزارت کشور معرفی می کنیم و نسبت به بقیه داوطلبان چیزی اعلام نمی کنیم لذا فرصتی برای اعتراض هم در قانون در نظر گرفته نشده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1956

به "قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید