مجموعه تاریخی کردشت در انتظار بهره بردار جدید ، حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!

به گزارش تفطن، رطوبت بنای تاریخی حمام کردشت متعلق به دوره صفویه و قاجاریه با سرامیک سبز مرمت شده بود حالا این بنا به همراه مجموعه اقامتی اش به مزایده گذاشته شده تا بلکه بهره بردار جدید آن را جبران کند.

مجموعه تاریخی کردشت در انتظار بهره بردار جدید ، حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مجموعه تاریخی کردشت در استان آذربایجان شرقی تنها حمام نیست بلکه مجموعه ای از بناهای تاریخی بهم پیوسته است که به نام مجموعه کردشت شناخته شده است اما از آنجا که حمام آن بسیار زیباست همه اهالی این منطقه از لفظ حمام کردشت برای همه این مجموعه استفاده می نمایند.

در هر حال این مجموعه تاریخی مهجور افتاده است. از طرفی در منطقه آزاد ارس قرار گرفته و از طرف دیگر اداره کل میراث فرهنگی استان مسئول نگهداری از آن است همچنین صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی این بنا را به مزایده گذاشته تا بخش خصوصی آن را مرمت نموده و به بهره برداری برساند.

صندوق احیا برای این مجموعه که کاربری آن را خدماتی گردشگری بین راهی تعریف نموده است، قیمت پایه اجاره بهای ماهانه ده میلیون تومانی را محاسبه نموده که البته با ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال می گردد. مدت قرارداد آن نیز 23 ساله خواهد بود که شامل 36 ماه دوره طراحی و مرمت و مدت باقی مانده مدت بهره برداری است. همچنین برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیای این بنای تایخی 12 میلیارد تومان است.

تابلویی که جلوی ورودی آن نصب شده اطلاعات زیادی از این بنای تاریخی به مخاطب نمی دهد ولی با وجود اشتباهات نوشتاری متعدد در آن آمده: مجموعه تاریخی کردشت در دو دوره تاریخی یعنی عصر صفوی و قاجاریه در این مکان بنا شده است. آثاری مانند حمام تاریخی، چهارباغ، شاه نشین، یخچال، مسجد تاریخی غریب، کوشک در دوران صفوی بنا شده ولی بعدا در دوره قاجار به دلیل وقوع جنگ های ایران و روسیه در زمان ولیعهدی عباس میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار، ضمن مرمت آثار قبلی، بناهای دیگری همچون دیوار ، برج باروها و اصطبل، انبار، ساخلوی نظامی و دروازه ها بنا شده اند.

مجموعه کردشت در جنوب رودخانه ارس جایی بین مرز ایران و نخجوان واقع شده است و می تواند میزبان گردشگرانی باشد که به نخجوان و یا ارمنستان می روند و یا از آنجا به ایران می آیند.

حمام این مجموعه که دارای تزئینات گچ بری و نقاشی زیبایی است بسیار بزرگ بوده و دارای بخش های مختلفی است متاسفانه پیش از این کسانی که آن را مرمت نموده اند؛ از مصالحی بهره برده بودند که متناسب با این بنا نیست. سنگ های مرمر سبز رنگ و کاشی و سرامیک هایی در این بنا به کار برده که مرمت آن را مضحک نموده است.

غیر از آن دخل و تصرف در ایجاد بخش های اضافه و تغییر کاربری بخش های دیگر حمام به این بنا آسیب زیادی وارد نموده است غیر از آن اکنون این بنا در معرض تخریب ناشی از رطوبت قرار گرفته است به نحوی که محدوده زیادی از دیوار و سقف های آن نم کشیده و یا به دلیل اینکه مرمت نشده، در معرض ریزش قرار گرفته است.

از داخل این حمام تونلی وجود داشته که به چهارباغ راه داشته است و در زمان های قدیم تر از این راه برای رفت و آمد نظامی ها استفاده می کردند طول آن زیاد است و شاید به عنوان یک راه مخفی کاربرد داشته است. چهارباغی که این تونل به آن می رسد در واقع اکنون شبیه به چهار باغچه است که به خصوص در فصل پاییز جلوه زیبایی دارد و در چهار طرف حیاط مجموعه قرار گرفته است درست جلوی عمارت شاه نشین.

این عمارت اکنون تزئینات زیادی ندارد و دیوارهای آن سفید شده است ولی همچنان بزرگ بوده و یک حوضچه زیبا در وسط آن دارد با پنجره های چوبی سرتاسری که منظره اش به حیاط می رسد.

دورتا دور این مجموعه اتاق هست و البته یک مجموعه ای هم که گویا کاربرد اقامتی داشته با مصالح جدید و سیمانی به آن اضافه شده ولی چون بودجه کافی برای تکمیل آن نبوده، رها شده است. ساختمانی که هیچ سنخیتی با این بنای تاریخی ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر

منبع: چمدان
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 783

به "مجموعه تاریخی کردشت در انتظار بهره بردار جدید ، حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تاریخی کردشت در انتظار بهره بردار جدید ، حمام عباس میرزا را با سرامیک سبز مرمت کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید