مصاحبه، ماجد غماس: عراق به سمت خاتمه مداخلات خارجی حرکت خواهد کرد

به گزارش تفطن، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران با بیان اینکه انتخاب محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید بغداد با توافق احزاب و گروه های سیاسی اصلی عراق بود، گفت: او سیاست هایی را به کار خواهد بست که عراق به سمت مستقل شدن حرکت خواهد کرد.

مصاحبه، ماجد غماس: عراق به سمت خاتمه مداخلات خارجی حرکت خواهد کرد

ماجد غماس در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران، در ارتباط با انتخاب محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید عراق گفت: نام محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید بغداد از قبل مطرح بود. احزاب و گروه های موافق و مخالف او می دانستند که توفیق علاوی نامزد پست نخست وزیری است. در جلسات همواره نام او مطرح بود. انتخاب توفیق علاوی برای احراز پسست نخست وزیری به دنبال توافق احزاب و گروه های سیاسی اصلی عراق صورت گرفت. بنده تصور می کنم سائرون، الفتح ، احتمالا احزاب کُرد و سایر گروه های به همراه شخصیت های اسلامی درباره تشکیل دولت جدید بغداد توسط توفیق علاوی توافق کرده اند. آن طوری که بنده شنیده ام مرجعیت دینی هم مسئله ای با انتخاب توفیق علاوی ندارد.

کننده مجلس اعلای عراق در ایران با اشاره به برخی اعتراضات در تعدادی از شهرهای عراق علیه نخست وزیری توفیق علاوی درباره میزان موفقیت دولت او گفت: اکنون عراق در مرحله بسیار دشواری واقع شده است. امیدواریم که توفیق علاوی بتواند از این مرحله عبور کند. شما می دانید که دوره نخست وزیری او 7 یا 8 ماه است. یعنی تا زمانی که انتخابات مجلسی زودهنگام در عراق برگزار شود. عبور از این دوره انتقالی مستلزم وجود نخست وزیری است که مورد توافق (احزاب و گروه ها) باشد تا بتواند بسترهای لازم را برای انتخابات و اجرای آن فراهم کند و همزمان ، بتواند ثبات و امنیت را در کشور برقرار کند.

وی افزود: اکنون تظاهرات، مهم ترین مسئله در عراق است . کسانی که مطالبات برحق دارند باید حرف اول را بزنند نه اینکه زیربار خواسته های جوکرها و مزدوران وابسته به سفارتخانه های خارجی از جمله آمریکا و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار بگیرند لذا این موضوع بسیار حساسی است. توفیق علاوی در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد و متعهد شد که با مردم باشد و با فساد و مفاسدان مبارزه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه توفیق علاوی گرایش هایی به ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق دارد. به نظر شما در مدتی که توفیق علاوی ریاست دولت بغداد را به عهده دارد، دورنمایی روابط عراق با ایران چطور خواهد بود؟ گفت: بر اساس شناختی که بنده از ایشان دارم. توفیق علاوی فرد متدینی است. عملکرد او در سال های پس از سقوط رژیم صدام چه در دولت و چه در مجلس نشان داد گرایش وی به ایاد علاوی و دیگران فقط سیاسی است و محوری و اصولی نیست. مسائل عراق، برقراری ثبات و امنیت در کشور به همراه رشد و شکوفایی عراق مهم ترین دغدغه های توفیق علاوی است. با توجه به خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به ملت عراق به ویژه در زمینه نابودی گروه تروریستی داعش ارائه کرده است، این موضوع، تأثیر خود را در تفکر عمومی سیاست گذاری عراق به جای خواهد گذاشت.

ماجد غماس در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه قانون خروج نظامیان آمریکایی از عراق در مجلس این کشور تصویب شد و مردم نیز از آن حمایت کردند اما همین که توفیق علاوی مأمور تشکیل دولت شد، کاخ سفید از این اقدام حمایت کرد. به نظر شما توفیق علاوی برای اجرایی کردن مصوبه مجلس چه گام هایی را برخواهد داشت؟ آیا او توانایی چنین کاری را دارد؟ گفت: حمایت کاخ سفید از نخست وزیر جدید عراق مشکوک به نظر می رسد. آنچه که میدان عمل شاهد آنیم برعکس این موضوع را نشان می دهد . کسانی که با انتخاب توفیق علاوی مخالفند و در خیابان شهرها تظاهرات می کنند، جوکرها و افراد مرتبط با سفارتخانه های بیگانگان هستند. اما درخصوص موضع گیری توفیق علاوی در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق باید منتظر بود و دید که در آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد و موضع ایشان چیست؟

کننده مجلس اعلامی عراق در پایان شرح داد: بنده معتقدم توفیق علاوی همانند عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عمل خواهد کرد. یعنی سیاست هایی را به کار خواهد بست که عراق به سمت مستقل شدن و پایان دادن به مداخله بیگانگان حرکت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1070

به "مصاحبه، ماجد غماس: عراق به سمت خاتمه مداخلات خارجی حرکت خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، ماجد غماس: عراق به سمت خاتمه مداخلات خارجی حرکت خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید