معاون مالی وزیر خارجه: به زودی عسل و میگو به چین صادر می گردد

به گزارش تفطن، معاون مالی وزیر خارجه با اشاره به اجرایی شدن قرارداد 25 ساله میان ایران و چین گفت: با هماهنگی و همت وزارت کشاورزی می توانیم به خصوص در آبزیان به صادرات قابل توجهی برسیم و طرف چینی اعلام نموده به زودی مجوز صادرات عسل و میگو صادر می گردد.

معاون مالی وزیر خارجه: به زودی عسل و میگو به چین صادر می گردد

به گزارش خبرنگاران، مهدی صفری با اشاره به برگزاری جلسه امروز ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی با موضوع منطقه ها آزاد گفت: امروز به آنالیز سرمایه گذاری در منطقه ها آزاد و آنالیز مسائل و اینکه چگونه می توان به برطرف چالش ها یاری کرد نشستی را با آقای سعید محمد رئیس منطقه ها آزاد کشور برگزار کردیم.

صفری اضافه نمود: منطقه ها آزاد می تواند برای ما یک منبع ارزی بالایی برای صادرات و فراوری و صدور خدمات مهندسی به شمار رود و آقای محمد رئیس منطقه ها آزاد کشور گزارشی را از سرمایه گذاری و موانع و چالش ها و بعلاوه امتیازاتی که این منطقه ها دارد را ارایه دادند و ارگان های مختلف نیز نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

وی در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما قوانین مخدوش شده در منطقه ها آزاد را مشکل اساسی صادرات خواند و گفت: مشکل اساسی این است که منطقه ها آزاد ما بسیاری از قوانین آن مخدوش شده است و تشویقی برای افرادی که در خارج زندگی می نمایند بیایند و در این منطقه ها سرمایه گذاری نمایند.

او فراوری و صادرات در منطقه ها آزاد را یکی از اهداف مالی مطرح کرد و اضافه نمود: پیش از این منطقه ها آزاد برای واردات بود الان فشارمان در این جهت است که فراوری در این منطقه ها انجام گردد و آن فراوری را صادر کنیم نه اینکه آن را وارد کشور کنیم.

معاون مالی وزیر خارجه به گزارش سعید محمد رئیس منطقه ها آزاد کشور اشاره و توضیح داد: گزارش ها نشان می دهد که اقدامات خوبی در این زمینه و به موازات آن در وزارت امورخارجه انجام شده است.

صفری با تاکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است، گفت: هفت کشور غیرهمسایه از اهداف ما محسوب می گردد به خصوص اگر منطقه ها مشترک آزاد داشته باشند به این صورت که ما شرکت های مشترک با این کشورها درست می کنیم و طرفین می توانند افراد خودشان را در جهت فعالیت بیاورند، تکنولوژی و ماشین آلات برای ما است، فراوریی که می گردد که به جای اینکه ما مستقیم صادر کنیم به آن کشور از آن منطقه ها صادر می کنیم.

وی با بیان اینکه شاید این سوال ایجاد گردد که چرا این گونه اقدام می کنید، باید گفت: اغلب کشورها در پی خودکفایی هستند و خودشان تمایل به فراوری کالا دارند. اگر می خواهید صادراتی را انجام دهید باید در کشور ما حضور داشته باشید و ما به این نتیجه رسیدیم ما یک قدم عقب تر حرکت کنیم که آن نیز اگر علاقه ای داشته باشند این منطقه ها را ایجاد کردیم منطقه ها مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای مختلف مانند امارات ایجاد کرد.

صفری ادامه داد: بعلاوه با کشور غیرهمسایه کشور چین است که این کار در انجام شدن است، مسایل و مسائل آنالیز شد و یکی از مسائلی که منطقه ها آزاد می تواند اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل که چند مشکل داشتیم در بندر کاسپین در شمال و در جنوب و چابهار که آن ها صحبت هایی شد که چگونه بتوانیم برطرف موانع کنیم و به علت اهمیت این موضوع جلسه بعدی کمیته حمل و نقل بین الملل در چابهار آدینه آینده این نشست برگزار می گردد و ارگان های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد.

وی با بیان اینکه منطقه ها آزاد ایجاد شده از تحریم مستثنی است، توضیح داد: مسایل از نزدیک آنالیز خواهد شد و ما می توانیم از این امتیاز بهره ای ببریم و در جهت ترانزیت کالا از کشورها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

معاون مالی وزیر خارجه اضافه نمود: کشورهایی علاقه مند هستند به منطقه چابهار برای ترانزیت کالاهایشان که هم اکنون هیاتی از ازبکستان امروز یا فردا به ایران می آید و یکی از مکان هایی که خواهند رفت چابهار برای ایجاد انبار و دپوی کالایشان چه صادرات و چه واردات است.

صفری با اشاره به اجرایی شدن قرارداد 25 ساله با چین از روز گذشته اضافه نمود: پس از دیدار های وزیر امور خارجه به چین و مذاکرات با طرف چینی دو طرف اعلام شد این قرارداد از امروز کلید اجرایی شدن آن خواهد خورد و کار آغاز شده وزارتخانه های بهداشت، گردشگری و شیلات مشغول به اجرایی شدن این قرارداد هستند و ظرفیت بسیار بالایی به خصوص برای صادرات آبزیان، عسل و کالاهای گیاهان دارویی به چین داریم. این موضوع به تحریم ها ارتباطی ندارد و بسته به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد آنالیز قرار می گیرد و طرف چینی گفته است به زودی مجوز آن را می دهد بعلاوه مجوز آبزیان نیز به زودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم بر روی این موضوع کار کنیم صادرات غیرنفتی خودمان را به خصوص در بخش شیلات، صیفی جات و این چنین کالاها به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین توضیح داد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف آن نیز بالا است و به طور نمونه در محصول آبزی میگو اگر ما توان فراوری را بالا ببریم یکی از مجوزهایی که چینی ها به ما داده است در بخش میگو است و می توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.

معاون دیپلماسی مالی وزیر خارجه روز گذشته (شنبه) را آغاز خوبی برای صادرات دانست و گفت: وزارت بهداشت هم می تواند در زمینه های علمی، فنی و پارک های فناوری مشترک اقدامات خوبی داشته باشد.

او اضافه نمود: وزارت صمت هم تفاهم نامه ای با طرف چینی داشت که اقلام زیادی پیگیری خواهد شد و حرکت خوبی صورت گرفت.

صفری با بیان اینکه باید زیر ساخت های فراوری بهبود یابد، گفت: اگر همت کنیم با این مجوزها بین دو تا سه میلیارد دلار حجم صادرات خواهیم داشت. الان تقاضا در بخش محصول آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و ما توان فراوری نداشتیم باید زیرساخت های آن ایجاد گردد.

وی به صادرات آبزیان، عسل و محصولات کشاورزی تاکید نمود و گفت: به وزارت کشاورزی اعلام کردم در این زمینه تمرکز داشته باشند اگر ما روی هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین بر روی کالاهای کشاورزی و آبزیان داشته باشیم رقم های بالایی را صادر خواهیم کرد.

معاون مالی وزیر خارجه با اشاره به اجرایی شدن قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: طرف چینی اعلام نموده است به زودی مجوز صادرات عسل و میگو از ایران به چین صادر می گردد.

صفری با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی با موضوع منطقه ها آزاد توضیح داد: امروز درباره آنالیز سرمایه گذاری در منطقه ها آزاد و آنالیز مسائل و اینکه چگونه می توان به برطرف چالش ها یاری کرد نشستی با آقای سعید محمد رئیس منطقه ها آزاد کشور برگزار کردیم.

وی اضافه نمود: منطقه ها آزاد می تواند برای ما منبع ارزی بالایی در جهت صادرات و فراوری و صدور خدمات مهندسی به شمار رود وآقای محمد گزارشی از سرمایه گذاری و موانع و چالش ها و بعلاوه امتیازاتی که این منطقه ها دارد ارایه داد و ارگان های مختلف نیز نظرات خود را ارایه دادند.

وی گفت: مشکل اساسی این است که بسیاری از قوانین منطقه ها آزاد ما مخدوش شده است و تشویقی است برای افرادی که در خارج زندگی می نمایند تا در این منطقه ها سرمایه گذاری نمایند منطقه ها آزاد ما در جهت واردات بود الان فشارمان در این جهت است که فراوری در این منطقه ها انجام گردد و آن فراوری را صادر کنیم نه اینکه آن را وارد کشور کنیم.

معاون مالی وزیر خارجه توضیح داد: در منطقه ها آزاد براساس گزارش آقای محمد اقدامات خوبی در این زمینه و به موازات آن در وزارت امورخارجه گام های خوبی برداشته شده است.

صفری با تاکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است، گفت: هفت کشور غیرهمسایه از اهداف ما محسوب می گردد به خصوص اینکه منطقه ها مشترک آزاد داشته باشند، اما ما باید شرکت های مشترک با این کشورها درست می کنیم و طرفین می توانند افراد خود را در جهت فعالیت بیاورند، تکنولوژی و ماشین آلات برای ماست، فراوریی که می گردد به جای اینکه ما مستقیم به آن کشور صادر کنیم از آن منطقه ها صادر می کنیم.

وی با بیان اینکه شاید این سوال ایجاد گردد که چرا اینگونه اقدام می کنید، توضیح داد: باید گفت اغلب کشورها در پی خودکفایی هستند و خودشان تمایل به فراوری کالا دارند و می گویند اگر می خواهید صادراتی انجام دهید باید در کشور ما حضور داشته باشید.

وی اضافه نمود: ما به این نتیجه رسیدیم که یک قدم عقب تر حرکت کنیم و اگر علاقه ای داشته باشند این منطقه ها را ایجاد کنیم منطقه ها مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای مختلف مانند امارات می توان ایجاد کرد.

صفری ادامه داد: بعلاوه با کشورهای غیرهمسایه از جمله چین این کار در حال اجرا شدن است، مسایل و مسائل آنالیز شد و منطقه ها آزاد می تواند اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل انجام گردد مثلا در بندر کاسپین در شمال و در جنوب بندر چابهار که صحبت هایی شد تا برطرف موانع کنیم.

وی اضافه نمود: به علت اهمیت این موضوع جلسه بعدی کمیته حمل و نقل بین الملل آدینه آینده در چابهار برگزار می گردد و ارگان های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد.

صفری توضیح داد: در این جلسه مسایل از نزدیک آنالیز خواهد شد این منطقه ها از تحریم مستثناست و ما می توانیم از این امتیاز بهره ای ببریم و در جهت ترانزیت کالا از کشورها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

معاون مالی وزیر خارجه اضافه نمود: کشورهایی به منطقه چابهار برای ترانزیت کالاهایشان علاقه مند هستند هیاتی از ازبکستان امروز یا فردا به ایران می آید و یکی از مکان هایی که خواهند رفت چابهار است برای ایجاد انبار و دپوی کالایشان و نیز صادرات و واردات.

صفری درباره قرارداد 25 ساله با چین که از روز گذشته اجرایی شدن آن کلید خورد ادامه داد: با سفری که وزیرخارجه به چین داشتند و دیداری که آنجا با وزیرخارجه چین صورت گرفت پس از مذاکرات دوطرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می گردد کار آغاز شده است وزارتخانه های بهداشت و گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرایی کردن این قرارداد هستند.

وی اضافه نمود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم در محصولاتی همانند عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد آنالیز قرار می گیرد و طرف چینی گفته است به زودی مجوز آن را می دهد بعلاوه مجوز آبزیان نیز به زودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم بر روی این موضوع کار کنیم صادرات غیرنفتی خودمان را به خصوص در بخش شیلات، صیفی جات و این کالاها می توانیم به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین توضیح داد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف آن نیز بالا است و به طور نمونه در محصول آبزی میگو اگر ما توان فراوری را بالا ببریم یکی از مجوزهایی که چینی ها به ما داده اند در بخش میگو است و می توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.

معاون دیپلماسی مالی وزیر خارجه اضافه نمود: بعلاوه وزارت بهداشت در زمینه های علمی، فنی و پارک های فناوری مشترک می تواند اقدامات خوبی داشته باشد و وزارت صمت هم تفاهمنامه با طرف چینی داشت و اقلام زیادی برای صادرات پیگیری خواهد شد حرکت خوبی انجام شده و روز گذشته نقطه آغاز خوبی برای صادرات بود.

صفری گفت: اگر ما همت کنیم با این مجوزها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت الان تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و ما توان فراوری نداشتیم و باید زیرساخت های آن ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالاهای کشاورزی و آبزیان داشته باشیم عایدی خوبی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2277

به "معاون مالی وزیر خارجه: به زودی عسل و میگو به چین صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون مالی وزیر خارجه: به زودی عسل و میگو به چین صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید