نتایج غافلگیرکننده انتخابات کویت، تغییر در 60 درصد کرسی&zwnjها

به گزارش تفطن، نتایج انتخابات نشان دهنده تغییر در 60 درصدی کرسی ها و ورود 21 نماینده جدید که سابقه نمایندگی نداشته اند به صحن مجلس کویت است.

نتایج غافلگیرکننده انتخابات کویت، تغییر در 60 درصد کرسی&zwnjها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از میدل ایست نیوز کویت نتایج انتخابات سراسری مجلس این کشور را که روز گذشته برگزار گردید اعلام نمود.

نتایج انتخابات نشان دهنده تغییر در 60 درصدی کرسی ها و ورود 21 نماینده جدید که سابقه نمایندگی نداشته اند به صحن مجلس کویت است.

همچنین این نتایج نشان می دهد که نمایندگان نزدیک به دولت کویت شکست سختی در انتخابات خورده اند و 22 نماینده مجلس گذشته از ورود به مجلس بازمانده اند.

مرزوق الغانم، رئیس مجلس سابق کویت نیز برای سومین بار در حوزه انتخاباتی دوم کویت بیشترین آرا را کسب کرد که احتمال ریاست مجدد وی بر مجلس را تقویت می نماید.

پنج نماینده شیعه نیز به مجلس کویت راه یافته اند که نشان دهنده کاهش شدید کرسی های آنان در مقایسه با دوره قبل است.

جنبش مشروطه اسلامی (حدس) هم که شاخه سیاسی اخوان المسلمین در کویت شمرده می گردد 3 کرسی را از آن خود نموده است، همچنان که سلفی های کویت نیز 4 کرسی به دست آورده اند.

غافلگیری دیگر انتخابات کویت آن بود که تنها زن عضو مجلس نیز کرسی خود را از دست داد تا برای اولین بار مجلس کویت بدون هیچ نماینده زن باشد.

در این انتخابات 324 نفر ازجمله 29 زن از 5 حوزه انتخاباتی برای کسب 50 کرسی مجلس رقابت کردند.

این دوره از انتخابات هم مانند دوره قبل که در سال 2016 برگزار گردید، شاهد حضور پررنگ نیرو های مخالف حکومت بود، هرچند مسلم البراک و جمعان الحربش دو شخصیت شاخص مخالفان حکومت پس از صدور احکام زندان برایشان، به تبعید اختیاری در ترکیه رفته اند.

طبق قانون انتخابات کویت، این کشور به 5 حوزه انتخابی تقسیم می گردد که هر حوزه 10 کرسی در مجلس دارد و اعضای کابینه شامل نخست وزیر هم اعضای غیر منتخب مجلس هستند، اما نباید تعدادشان از یک سوم مجلس بیشتر گردد.

کویت 1.45 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان 567 هزار نفر واجد شرایط رأی دادند هستند.

مجلس کویت علاوه بر قانون گذاری مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست، اما تصمیم گیری نهایی در مسائل مهم بر عهده امیر کویت است و او اختیار انحلال مجلس را هم دارد.

کویت تنها کشور در شورای همکاری است که مجلس منتخب دارد. زنان از سال 2009 اجازه شرکت در انتخابات چه به صورت نامزد و چه رأی دهنده را پیدا کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1663

به "نتایج غافلگیرکننده انتخابات کویت، تغییر در 60 درصد کرسی&zwnjها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج غافلگیرکننده انتخابات کویت، تغییر در 60 درصد کرسی&zwnjها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید