انتها غیرواقعی کرونا چه زمانی می رسد؟

به گزارش تفطن، برآورد های کارشناسان حوزه سلامت حاکی از این است که بیماری کرونا احتمالا به این زودی ها از بین نخواهد رفت. با این حال، جوامع بشری ممکن است با این بیماری کنار آمده و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

انتها غیرواقعی کرونا چه زمانی می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، بیماری کرونا چه زمانی به خاتمه می رسد؟ صد ها میلیون انسان در سراسر دنیا که زندگی شان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است، مشتاقانه منتظر پاسخی برای این سوال هستند. دانشمندان به سختی کوشش می نمایند پاسخی برای این سوال پیدا نمایند، اما به دلیل پیچیدگی های ویروس جدید کرونا و ابهامات زیادی که درباره این ویروس وجود دارد، تا به امروز پاسخ دقیقی به این پرسش داده نشده است.

یک پاسخ این است که با اتخاذ تدابیر محدودنماینده مانند فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه می توان کرونا را شکست داد. اما با انتشار روزافزون کرونا در دنیا، کارآمدی این سناریو روز به روز کمتر می گردد. چرا که برخی دولت ها ممکن است با اتخاذ این تدابیر، کرونا را ریشه کن نمایند، اما این کشور ها نسبت به ورود این ویروس از خارج آسیب پذیر خواهند بود.

پاسخ دیگر این است که با کشف واکسن کرونا، این بیماری به خاتمه خواهد رسید. اما تا کشف این واکسن راه دور و درازی باقی مانده است. خوشبینانه ترین برآورد ها درباره زمان ساخت واکسن کرونا، حاکی از این است که این واکسن ممکن است در سپتامبر آینده فراوری گردد. اما فراوری انبوه این واکسن و توزیع دنیای آن مدت ها طول خواهد کشید و به طور فوری در دسترس همه کشور ها قرار نخواهد گرفت.

در این میان، برخی کارشناسان، چندین سناریوی دیگر درباره افزایش و کاهش مقطعی کرونا در ماه ها یا سال های آینده مطرح می نمایند. سناریوی اول در این زمینه حکایت از این دارد که بعد از موج فعلی کرونا، در یک یا دو سال آینده، دنیا شاهد افزایش و کاهش فرایند ابتلا به بیماری کرونا خواهد بود. سناریوی دوم می گوید کرونا در پاییز یا زمستان آینده به اوج خواهد رسید و بعد از آن فروکش خواهد نمود. اما سناریوی سوم می گوید اوج بیماری در بهار اتفاق می افتد و بعد از آن شاهد فرایند های افزایش و کاهش ابتلا به کرونا خواهیم بود که چندان واضح نخواهد بود.

کارشناسان می گویند جوامع ممکن است در اثر خستگی از محدودیت ها، قبل از اینکه بیماری کرونا از نظر پزشکی به خاتمه برسد، زندگی عادی خود را از سر گیرند.

دیگر بس است

همه این پاسخ ها و سناریو ها در یک چیز مشترک هستند و آن، اینکه همه ریشه در علم پزشکی دارند. این پاسخ ها بر مبنای تجربیات یا مدل های پزشکی ارائه شده اند. اما آیا خاتمه بیماری های واگیر همواره جنبه پزشکی داشته است؟ روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی می گوید خاتمه بیماری های واگیر همواره جنبه پزشکی نداشته است. این روزنامه نوشت: به گفته مورخان، بیماری های همه گیر معمولا به دو شکل به خاتمه می رسند: شکل پزشکی، که زمانی اتفاق می افتد که بیماری و نرخ مرگ و میر کاهش پیدا می نماید و شکل اجتماعی، یعنی وقتی که اپیدمی ترس از بیماری فروکش می نماید.

جرمی گرین، مورخ علم پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: وقتی مردم می پرسند این چه زمانی تمام خواهد شد منظورشان خاتمه اجتماعی (بیماری) است.

به عبارت دیگر، بیماری می تواند به خاتمه برسد، نه به خاطر اینکه بیماری از بین رفته است. بلکه، به این خاطر که مردم از حالت ترس خسته می شوند و همزیستی با بیماری را یاد می گیرند.

در آمریکا، این روز ها بحث بازگشایی ایالت ها و از سرگیری فعالیت های مالی داغ است. دولت دونالد ترامپ صریحا خواهان بازگشایی کشور با وجود استمرار بیماری کرونا شده است. آلان برانت، مورخ هاروارد، می گوید بیماری کووید-19 نیز در حال تجربه نوعی خاتمه اجتماعی است. او گفت: همانطور که در بحث بازگشایی اقتصاد ملاحظه کردیم، بسیاری از سوالات درباره به اصطلاح خاتمه (بیماری) نه توسط علم پزشکی و داده های سلامت عمومی، بلکه توسط فرآیند های اجتماعی-سیاسی مشخص می شوند.

در تاریخ مواردی از خاتمه اجتماعی برخی بیماری های همه گیر وجود دارد. به عنوان نمونه، آنفولانزای سال 1918 حدود 50 تا 100 میلیون نفر را در سراسر دنیا کشت. اما این بیماری نیز قبل از اینکه از نظر پزشکی به خاتمه برسد، از نظر اجتماعی به خاتمه رسید. به گفته نیویورک تایمز، جنگ دنیای اول تمام شده بود و مردم برای یک عصر جدید آماده شده و مشتاق پشت سر گذاشتن کابوس جنگ و بیماری بودند. آنفولانزای 1918 تا همین اواخر فراموش شده بود. بعد از آن، آنفولانزا های دیگری شایع شدند که صد ها هزار نفر را کشتند. اما دیگر ترس چندانی برنمی انگیزند. به عنوان نمونه، آنفولانزای هنگ کنگ در سال 1968، یک میلیون نفر را در سراسر دنیا کشت. این ویروس هنوز به عنوان آنفولانزای فصلی شیوع پیدا می نماید، اما به ندرت کسی شدت کشندگی و ترس همراه با آن را به یاد می آورد.

بیشتر بخوانید:

خاتمه کرونا چه خواهد شد؟

چرا واکسن آکسفورد مهمتر است؟

آیا با گرم شدن هوا کرونا از بین می رود؟

ادعای جدید درباره منشأ کرونا؛ پای یک زن در میان است!

اما آیا ویروس فعلی کرونا یا کووید-19 هم همین طور خواهد بود؟ مورخان می گویند یک احتمال این است که همه گیری ویروس کرونا قبل از اینکه از نظر پزشکی تمام گردد، از نظر اجتماعی تمام خواهد شد. چه بسا مردم چنان از محدودیت ها خسته شوند که حتی با وجود اینکه این بیماری همچنان در میان مردم وجود دارد و قبل از اینکه واکسن یا درمان موثری برای آن پیدا گردد، این بیماری را تمام شده اعلام نمایند.

نوامی راجرز، مورخ دانشگاه ییل، گفت: فکر می کنم نوعی مسئله روانشناختی خستگی و سرخوردگی وجود دارد. ما ممکن است در لحظه ای باشیم که مردم فقط بگویند دیگر کافی است، من حق دارم به زندگی عادی خودم بازگردم.

به گفته نیویورک تایمز، چنین اتفاقی در برخی ایالت های آمریکا در حال رخ دادن است. در برخی ایالت ها، فرمانداران به غم هشدار های مقامات بهداشتی، برخی محدودیت ها را برداشتند و به سالن های آرایش و زیبایی و باشگاه ها اجازه از سرگیری فعالیت دادند. به موازات شدید شدن فاجعه مالی ناشی از تطعیلی ها، ممکن است مردم بیشتری برای گفته اینکه دیگر بس است، آماده شوند.

به گفته دکتر راجرز، در حال حاضر نوعی نزاع وجود دارد. مقامات بهداشت عمومی، خاتمه پزشکی بیماری را در نظر دارند. اما برخی اعضای حوزه عمومی، خاتمه اجتماعی بیماری را مد نظر قرار می دهند.

دکتر برانت می گوید چالش، این است که هیچ پیروزی فوری وجود نخواهد داشت. کوشش برای تعریف خاتمه بیماری اپیدمی کرونا، فرآیند طولانی و دشواری خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1301

به "انتها غیرواقعی کرونا چه زمانی می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها غیرواقعی کرونا چه زمانی می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید