آنالیز عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال و احتمال بحران در نیم فصل دوم

به گزارش تفطن، کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت که اشتباهات داوری در این فصل نسبت به قبل بیشتر بوده و عملکرد کمیته داوران مثبت ارزیابی نمی گردد.

آنالیز عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال و احتمال بحران در نیم فصل دوم

حیدر سلیمانی درباره عملکرد داوران در نیم فصل اول هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ورزشی خبرنگاران گفت: با آنالیز هایی که از نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال صورت گرفته نشان می دهد که اشتباهات داوری در این فصل نسبت به قبل بیشتر بوده و عملکرد کمیته داوران مثبت ارزیابی نمی شود.

وی ادامه داد: آنچه تعیین است اینکه اوایل فصل، داوران و یاری داوران روان تر و کم اشتباه تر قضاوت می کردند اما هرچه بازی ها به مرحله حساس تر نزدیک شد اشتباهات داوران بیشتر و تاثیرگذارتر شد که نشان می دهد داوران باید از لحاظ روانشناسی و روحی دوره های ویژه ای را طی نمایند. دوره هایی مثل مدیریت استرس و مهارت های ارتباطی موثر می تواند به داوران یاری کند.

سلیمانی گفت: نکته بارز دیگر که در ارزیابی نیم فصل مشاهده شد عدم مدیریت داوران بر بازی ها بود. داوران قوانین بازی را به خوبی می دانند اما در اجرای قوانین وحدت رویه وجود ندارد. برخی از داوران در بازی های بزرگ مدیریت بسیار ضعیفی در کنترل بازی داشتند که مورد اعتراض هر دو تیم قرار گرفتند و هرچه به انتها بازی نزدیک تر می شویم مدیریت در کنترل بازی ضعیف تر می شود که ناشی از عدم تمرکز و ضعف جسمانی داوران است.

کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: در بیش از 16 مورد داوران می توانستند بازیکنان را با کارت قرمز جریمه نمایند اما این اتفاق به دلیل نبود مدیریت مقتدر و قاطعانه انجام نشد که بخش اعظم آن به کمیته داوران بر می شود که حامی خوبی برای داوران محسوب نمی شوند و داوران از کمبود یک پایگاه حمایتی رنج می برند. اشتباهات فاحش بعضی از یاری داوران باعث شد گل های سه امتیازی برخی تیم ها مردود اعلام شود در حالی که این سه امتیاز ها می توانست در جدول اثرگذار باشد. آفساید هنوز یک معضل برای یاری داوران محسوب می شود و آموزش های عملی و کاربردی در ایران هرگز اجرا نمی شود بنابراین در نیم فصل دوم شاهد بحران خواهیم بود.

سلیمانی اضافه نمود: موضوع مهم دیگری که در نیم فصل اول شاهد بودیم بحث جنجالی پنالتی هاست و به تعداد پنالتی های صحیح که در بازی گرفته شد، دو برابر آن پنالتی ها هم از سوی داوران اعلام نشد و این عملکرد ضعیف به دو دلیل است؛ دلیل اول ترس از اعلام پنالتی و دلیل دوم جریمه بعد از اعلام پنالتی است که داوران را مردد می نماید.

کارشناس داوری فوتبال در انتها به خبرنگاران گفت: فدراسیون فوتبال باید تدبیری اتخاذ کند تا روسای کمیته داوران به عنوان ناظر به بازی ها اعزام نشوند و تمرکزشان را روی ارزیابی عملکرد داوران بگذارند تا بتوانند نقاط ضعف داوران را هر هفته رصد و نسبت به ارائه بازخورد و برطرف آنها کوشش نمایند. روسای کمیته داوران آنقدر به مسابقات مختلف و کلاس های آموزشی متفاوت اعزام می شوند که دیگر وقتی برای شان باقی نمی ماند تا نسبت به آنالیز های لیگ اقدام نمایند و صرفا به امور چیدمان می پردازند یا گاهی به نمره خشک ناظران داوری سری می زنند و حتی نظر آنها هم اعمال نمی شود. آنچه در این چندسال دیدیم باعث شده داوری ما به سمت قهقرا برود و به غیر از تیم داوری جام جهانی که حاصل عملکرد این کمیته داوران نیست، نتوانستیم جانشین سازی خوبی داشته باشیم. امیدوارم دپارتمان داوری جدید راه خودش را بیابد و تغییر جدی در روش آموزش و ارتقای داوران اتخاذ کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 287

به "آنالیز عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال و احتمال بحران در نیم فصل دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال و احتمال بحران در نیم فصل دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید