به ثبت جنگل های هیرکانی در 5 استان امیدواریم

به گزارش تفطن، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام نمود: به دنبال ثبت میراث طبیعی هیرکان هستیم اما متاسفانه رفتار خوبی با این میراث نشده است. امیدواریم با ثبت جنگل های هیرکانی در پنج استان کشور به حفظ آن یاری کنیم.

به ثبت جنگل های هیرکانی در 5 استان امیدواریم

به گزارش خبرنگاران - منطقه گیلان، محمدحسن طالبیان در مراسم رونمایی از سردیس های مشاهیر گیلان که در موزه میراث روستایی برگزار گردید، با تاکید بر لزوم حمایت از اقدامات فرهنگی، اظهار کرد: یکی از وظایف سازمانی ما معرفی میراث فرهنگی استان هاست.

وی با اشاره به موقعیت مکانی موزه میراث روستایی گیلان، اضافه نمود: در این موزه شاهد طیفی از مشاهیر و معماری تا میراث ناملموس هستیم که بسیار ارزشمند است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با بیان اینکه دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی داریم، اعلام نمود: به دنبال ثبت میراث طبیعی هیرکان هستیم، اما متاسفانه رفتار خوبی با این میراث نشده است. امیدواریم با ثبت جنگل های هیرکانی در پنج استان کشور به حفظ آن یاری کنیم.

طالبیان سه منطقه گیلان را دارای جنگل های هیرکانی دانست و اضافه نمود: متاسفانه ساخت و سازهای مدرن هیچگونه همخوانی با طبیعت ندارد، در حالی که خانه های روستایی همسان با طبیعت بوده و باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی خواهان تخصیص ردیف بودجه ویژه برای موزه میراث روستایی گیلان جهت اتمام فازهای بعدی شد.

دکتر محمود طالقانی - مدیر پروژه موزه میراث روستایی گیلان - نیز این موزه را از حیث معماری و سازه ای منحصر به فرد دانست و اظهار کرد: کار ساخت موزه مشاهیر گیلان از سال 1395 با زیربنای 180 مترمربع در سه طبقه(در مجموع 365 مترمربع) شروع شده است. کل محوطه این بنا نیز 1700 مترمربع است.

وی با بیان اینکه محوطه سرپوشیده ظرفیت 70 سردیس و تندیس را دارد، گفت: همچنین دو برابر این تعداد در محوطه باز جای می گیرد. نکته جالب این است که برای هر یک مترمربع حدود 1.5 میلیون تومان هزینه کردیم، در حالی که با هزینه های امروز چندین برابر باید پرداخت می کردیم. البته کیفیت این بنا قابل مقایسه با ساختمان های معمولی نیست.

مدیر پروژه موزه میراث روستایی گیلان، با اشاره به وقوع زلزله رودبار و منجیل در سال 1369، مطرح کرد: در آن موقع از طرف وزارت کشور ماموریت پیدا کردم که اثرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از این زلزله را احصا کنم و لذا ایده احداث موزه میراث روستایی شکل گرفت.

طالقانی ادامه داد: در اثر سیل، زلزله، توفان و... نهادهای فرهنگی و داشته های معماری ما از بین می رود اما آنچه که مخرب تر از بلایای طبیعی است، فراموشی است. متاسفانه امروز دچار فراموشی شده ایم.

وی وسعت و تنوع موزه میراث روستایی را بسیار بیشتر از نمونه های اروپایی آن دانست و یادآور شد: در این موزه می توان زندگی بخشی از مردم ایران را مشاهده کرد. از مسئولان نیز می خواهم با دقت بیشتری اینجا را ببینند تا کج فهمی ها نسبت به این پروژه از بین برود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بر خلاف موز های کلاسیک کشور، بازدیدنمایندگان با موزه میراث روستایی گیلان ارتباط برقرار می نمایند، متذکر شد: تذکر و انتقال پیغام وظیفه موزه است و موزه میراث روستایی گیلان وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد.

مدیر پروژه موزه میراث روستایی گیلان با بیان اینکه موزه گلستان در حال حاضر متوقف شده است، تاکید نمود: سه خانه سنتی بالای یکصد سال را در گلستان شناسایی کردیم، اما فقط موفق به دوباره چینی یک خانه شدیم. متاسفانه معماری گلستان به سرعت در حال تخریب توسط معماری بی هویت است.

وی معماری را فرهنگ مردمان یک سرزمین دانست و گفت: از درون این معماری هاست که شخصیت های بزرگ خلق می شوند؛ نه از درون آپارتمان ها.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 264

به "به ثبت جنگل های هیرکانی در 5 استان امیدواریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ثبت جنگل های هیرکانی در 5 استان امیدواریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید