تحریم های آمریکا مشکلی در قراردادهای فاینانس ایجاد نمی کند

به گزارش تفطن، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است با توجه به این که بسیاری از قراردادهای فایناس و تامین مالی خارجی برای پروژه های زیرساختی ایران از کشورهای منطقه و چین استفاده نموده، تحریم های آمریکا نمی تواند مشکلی برای اجرای آنها ایجاد کند.

تحریم های آمریکا مشکلی در قراردادهای فاینانس ایجاد نمی کند

به گزارش خبرنگاران، خیرالله خادمی، امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: بخش زیادی از قراردادهای تامین مالی پروژه های زیر ساختی ایران با چین نهایی گردیده است که هیچ یک از آنها پس از تغییرات شکل گرفته در اجرای بر جام با مشکلی روبرو نگردیده اند و در حال حاضر نیز پیگیری ها برای نهایی شدن هر یک از آنها ادامه دارد.

وی که در پاسخ به سوال خبرنگاران این شرحات را ارائه می داد، ادامه داد: قراردادهای پروژه های ریلی مانند کرمانشاه خسروی، شیراز بوشهر و طرح هایی مانند خط ریلی سنندج، رشت و انزلی بخشی از پروژه هایی هستند که مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس آنها ادامه دارد. در کنار آن در طرح هایی که ما برای ساخت و تکمیلشان نیاز به مشارکت طرف خارجی داریم، خوشبختانه بخش های مهم و کلیدی از سوی ایرانیان قابل ساخت هستند و از این رو تحریم های فعلی که در قیاس با تحریم های قبل گستردگی سابق را ندارد، چندان برای این پروژه ها خطرناک به شمار نمی رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در ادامه با اشاره به تخصیص حدود 78 درصد از منابع اعتباری تصویب گردیده برای این شرکت در امسال، اظهار کرد: البته این رقم در قیاس با سال گذشته کاهشی حدود 40 درصدی را نشان می دهد. ما سال قبل حدودا چهار هزار و 126 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که از این رقم چهار هزار و 90 میلیارد تومان آن تخصیص یافت. البته نزدیک به 90 درصد آن مربوط به اسناد خزانه می شد و تنها 360 میلیارد تومان منابع نقد در اختیار ما نهاده شد.

خادمی اضافه کرد: در امسال نیز با وجود کاهش اعتبارات ما 78 درصد از بودجه خود را تحویل گرفته ایم که باز هم تنها 154 میلیارد تومان آن نقدی بوده و بخش قابل توجهی از طریق اسناد خزانه دو ساله به شرکت ساخت تحویل گردیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که یکی از اصلی ترین اولویت های شرکت ساخت تبدیل جاده های شریانی کشور به بزرگراه یا آزادراه است، در این باره شرح داد: ما در حال حاضر 35 هزار کیلومتر جاده شریانی داریم که 75 درصد از ترافیک کشور بر روی آن تشکیل گردیده است. این خطوط برای این که از نظر تصادف و تلفات شرایط بهتری پیدا کند، باید به راه های بزرگراهی و آزادراهی بدل شود که خوشبختانه تاکنون یازده هزار کیلومتر آن اجرایی گردیده است، ولی برای مابقی نیاز به منابع اعتباری خواهیم داشت. کاهش منابع اعتباری ما در امسال این نگرانی را به وجود آورده که بخشی از پروژه های مهم برای تکمیل به زمان بیشتری نیاز داشته باشند که در صورت عدم تغییر آن قطعا برخی از برنامه ها با تاخیر اجرایی می شوند.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت پروژه های ریلی اولویت دار کشور نیز، توضیح داد: یکی از این طرح ها اتصال چابهار به شبکه ریلی و سسپس استان خراسان رضوی است. خوشبختانه زیر سازی مسیر چابهار زاهدان، پیشرفتی 31 درصدی داشته است و با توجه به امیدواری هایی که برای رسیدن فاینانس به این پروژه وجود دارد امید داریم که کار طبق برنامه پیش برود. یکی از طرح های مهم مسیر ریلی شیراز بوشهر است که در صورت پیگیری تنها با ردیف بودجه به سال های طولانی برای تکمیل نیاز دارد، اما خوشبختانه مذاکراتی برای تامین فاینانس آن داشته ایم که در هفته های قبل برخی از تشریفات اداری و قانونی آن طی گردیده است و امیدواریم که به زودی نتیجه بخش شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه این نشست با اشاره به دو پروژه ریلی که از راه آهن به این شرکت دوباره بازگشت، اظهار کرد: یکی از این طرح ها راه آهن سنندج و دیگر طرح راه آهن قزوین به رشت و سپس انزلی بود که با پیگیری های انجام شده بار دیگر ساخت آنها به ما واگذار گردیده است. البته بخش مربوط به آستارا همچنان در اختیار راه آهن خواهد بود که برای دریافت فاینانس با آذربایجان ادامه پیدا می نماید.

خادمی در ادامه و با اشاره به این که پروژه های اولویت دار ریلی که در سال 96 باقی مانده بودند امسال افتتاح خواهند شد، خاطر نشان کرد: پس از راه آهن همدان و کرمانشاه امسال خط ریلی ارومیه، خط دوم تبریز، راه آهن رشت و خط اتصال ایران به افغانستان به بهره برداری خواهد رسید که مجموعا 530 کیلومتر ریل جدید را به ایران اضافه می نماید. در کنار آن پیگیری ها برای ساخت راه آهن شهرهایی همچون اردبیل نیز ادامه دارد که البته نتیجه بخش شدن هر یک از آنها منوط به تامین منابع اعتباری لازم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه های مهم کشور نیز، شرح داد: خوشبختانه آزادراه اصفهان شیراز پیشرفت خوبی دارد و می توان امیدوار بود که در نیمه سال آینده به بهره برداری برسد. کنار گذر جنوبی تهران نیز با سرعت کار خود را ادامه داده و این پروژه نیز در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی آزادراه همت کرج نیز که تنها پانزده کیلومتر طول دارد به دلیل نیاز به تملک واحدهای مسکونی موجود در مسیر منابع اعتباری نقد می خواهد که اگر آن تامین شود امکان بهره برداری آن حتی تا خاتمه امسال نیز وجود دارد، اما در غیر این صورت باید برنامه ریزی های دیگری را در نظر گرفت.

خادمی درباره وضعیت بدهی این شرکت به پیمانکاران نیز خود، گفت : طبق برآوردهای فعلی ما حدود پنج هزار میلیارد تومان به پیمانکارانمان بدهکار هستیم که از این رقم حدود سه هزار میلیارد تومان آن به پروژه های راه های روستایی باز می شود که با توجه به اهمیت آنها امیدواریم که دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه کمک های لازم در تسویه آنها یاور ما باشند. در کنار آن نیز حدود دو هزار میلیارد تومان که به دیگر پیمانکارانمان بدهکار هستیم که کوشش گردیده با ارائه اسناد خزانه به آنها بخشی از این رقم جبران شود و در آینده همین فرایند ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 178

به "تحریم های آمریکا مشکلی در قراردادهای فاینانس ایجاد نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های آمریکا مشکلی در قراردادهای فاینانس ایجاد نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید