سرگذشت افسانه ای کوه نمرود در ترکیه!

به گزارش تفطن، یکی از جاذبه های جنوب شرقی ترکیه را کوهی تشکیل می دهد که هم اکنون باستان شناسان و تاریخدانان بسیاری را به خود مشغول داشته است. در مجله گردشگری خبرنگاران شما را با کوه نمرود ترکیه که یکی از سایت های باستان شناسی است آشنا می کنیم. اینکه نام نمرود از پادشاه ظالم بابل گرفته شده است یا خیر؛ هنوز باستان شناسان حرفی نزده اند اما حتما شما با داستان پادشاه بابلی نمرود و شکست او توسط حضرت ابراهیم (ع) آشنا هستید. در این کوه مجسمه هایی سر بریده قرار دارند که در طول سالیان بسیار یا در زیر خاک مانده و سالم تا به امروز رسیده اند یا اینکه بر اثر عوامل فرسایشی و بلایایی مانند زلزله نابود شده اند. گردشگران ایرانی به راحتی در ترکیه می توانند به دیدن این جاذبه بروند. جاذبه ای که نه تنها با تاریخ ادیان و باستان مرتبط است بلکه کوهنوردان و طبیعت گران را هم راضی نگه می دارد.

سرگذشت افسانه ای کوه نمرود در ترکیه!

چرا دیدن قله کوه نمرود جذاب است؟

اینجا مکانی است که به آرامگاه سنگی پادشاه آنتیخوس اول در پادشاهی کاماجن (Commagene) در بالای قله کوهی به ارتفاع 2150 متری مشهور است. گفته می گردد که آرامگاه آنتیوخوس در زیر تختی 50 متری و ساخته دست بشر از سنگ در این مکان واقع شده است. اگر چه با وجود کارهای باستان شناسی گسترده در اینجا، هنوز آرامگاه او هرگز پیدا نشده است اما در بالای آرامگاه و بر روی کوه نمرود ترکیه یکی از نخستین جاذبه های گردشگری مناطق شرق تور ترکیه قرار گرفته است.

تراس شگفت انگیر کوه نمرود

بر روی تراس اصلی و شگفت انگیز کوه نمرود ترکیه ردیفی از مجسمه های سنگی به صف شده و غول پیکری یافته اند که به شکل جادویی ساخته شده و ایستاده اند. این مجسمه های سنگی قرار بوده است که شکوه و درخشش پادشاه آنتیخوس اول و البته خدایان را جشن بگیرند.

نحوه دسترسی به این منطقه

اگر تنها می توانید به دیدن یکی از جاذبه های گردشگری شرق ترکیه بروید، به شما پیشنهاد می دهیم که کوه نمرود ترکیه را انتخاب کنید. این کوه حدود 43 کیلومتر با شهر کاهتا (Kahta) فاصله داشته و می توانید برای رسیدن به این شهر، بلیط هواپیما را از استانبول یا آنکارا خریداری کنید. همچنین برای شهر آدیامان هم پروازهای مسقیمی انجام می گردد که از استانبول یا آنکارا پرواز می نمایند. اگر صبح زود به این شهر وارد شوید، به راحتی می توانید خود را به این کوه برسانید و از نمای جذاب منظره پیش رو به همراه مجسمه های سنگی بزرگ لذت ببرید. در آنچه که می بینید بیشتر تفکر کنید و به سادگی از این سایت باستانی و داستان آن نگذرید.

بهترین زمان بازدید از کوه نمرود ترکیه

توجه داشته باشید که به دلیل بسته شدن جاده هایی که به سمت کوه و قله می روند، در فصل زمستان و پر برف، این جاذبه تنها در ماه های گرم سال و از اردیبهشت تا اوایل آبان قابل دسترسی است. همچنین باید توجه داشته باشید که از پارکینگ ماشین ها در فاصله ای حدود 600 متری این جاذبه و در پای کوه واقع شده است و شما باید این مسیر را تا مجسمه های سنگی صعود نمایید تا به این مکان برسید.

پیشنهاد خبرنگاران به بازدید نمایندگان این کوه: حتما یک غروب خورشید یا طلوع خورشید را بر روی این کوه باشید و از منظره بی نظیر و شگفت آور پیش رویتان لذت ببرید.

سایت باستانی نمرود

تراس شرقی سایت باستانی کوه نمرود ترکیه یکی از مکان هایی است که پر از مجسمه های سنگی است. هر چند که این مکان مجسمه هایی شکسته دارد. در واقع تمام سرهای مجسمه ها بریده شده و شکسته اند و هیچ یک از بدن مجسمه های سنگی سر ندارد. باستان شناسان سر آن ها را در کنار بدن هایشان گذاشته اند. این تصویر، منظره جالبی را پیش روی شما و دیگر گردشگران قرار می دهد. تمام چهره های این مجسمه های غول پیکر که هر یک از خدایان نمرود بوده اند رو به محراب اصلی قرار گرفته اند.

در میان این مجسمه هایی که سرهای شیر و عقاب دارند (مجسمه هایی که ریشه یونانی-ایرانی دارند) می توانید مجسمه زئوس خدای خدایان را ببینید. به جز این، تمام خدایان باستانی را در میان مجسمه ها می توان دید. مجسمه هرکول، آپولو، میترا، هلیوس و هرمس و Commagene-Tyche از دیگر مجسمه های سر بریده کوه نمرود ترکیه هستند که در تراس شرقی قرار دارند. مجسمه پادشاه آنتیخوس اول هم در میان این مجسمه ها دیده می گردد.

مجسمه های سنگی شکسته دیگر دودمان و اجداد آنتیخوس را نشان می دهد. در سمت شمال، مجسمه هایی نشان داده شده است که اجداد ایرانی او (از سمت پدری) هستند، در حالی که کمی آن طرف تر اجداد سلوکی او (اجداد مادری) آنتیخوس اول قرار گرفته اند.

در تراس غربی، اکثر مجسمه ها به خوبی حفظ نشده اند. با این حال، سرهای این مجسمه ها، سرنوشت مشابه دیگر مجسمه ها را تجربه نکرده اند و تقریبا سالم باقی مانده اند. زیبایی و توانایی دستان حجار و هنرمند را در این سرها می توانید ببینید. اینجا شما می توانید گاهشمار شیر را با انگیزه های شگفت انگیز آن که نشان دهنده نماد انحطاط آنتیوس اول به شکل دگردیسی پادشاه به ستاره است، را ببینید.

تاریخ منطقه و کوه نمرود

در زمانی که بین امپراتوری رم و امپراتوری پرشیا جنگ وجود داشت، قلمرو نمرود خود را دقیقا در بین مرزهای این دو امپراتوری یافت. هر چند که این ناحیه به طور رسمی بخشی از امپراتوری رومی ها بود اما در نهایت پادشاه و فرمانده آن ها به نام میتریداتس اول (Mithridates I) اعلام استقلال نمود. هنگامی که فرمانده و رهبر آن ها میتراداتس اول در حدود سال 64 قبل از میلاد در گذشت، پسر او آنتیخوس اول تاج بر سر نهاد و اعلام پادشاهی کرد. او سعی نمود تا از زیر سلطه امپراتوری روم و امپراتوری پرشیا بیرون آید. این پادشاه به نوعی پایش را بیشتر از گلیمش دراز کرده بود و در نهایت در سال 38 قبل از میلاد توسط رومی ها نابود شد.

در نزدیکی کوه نمرود ترکیه کجا اقامت داشته باشید

شهرهای نزدیک به این جاذبه گردشگری ترکیه شهرهای آدیامان (Adiyaman)، کاهتا (Kahta) و مالاتیا (Malatya) هستند. اگر چه در این میان، کاهتا نزدیک ترین شهر به کوه نمرود ترکیه است اما شهر آدیامان امکانات اقامتی بهتری را به شما پیشنهاد می دهد. آدیامان در فاصله 85 کیلومتری کوه نمرود قرار گرفته است.

بنابراین اگر به دیدن این جاذبه گردشگری آمدید، به شما پیشنهاد می دهیم که یک شب را هم در این نواحی اقامت داشته باشید. حالا اگر ماشین شخصی دارید، به هر یک از شهرهای معرفی شده می توانید بروید. همچنین اگر از جمله گردشگرانی هستید که به زندگی روستایی در ترکیه علاقه مند هستند، می توانید به روستای نزدیک این جاذبه به نام کارادوت (Karadut) بروید. مهمان خانه ها و اقامتگاه های بومگردی تجربه بی نظیری را برایتان رقم می زنند.

همچنین تورهای بازدید از قله کوه نمرود ترکیه و آثار باستانی آن را هم دارند.

هتل د هیلتون گاردن این | The Hilton Garden Inn

این هتل در شهر آدیامان واقع شده و با سیستم رزرو هتل خبرنگاران یا دیگر سایت هایی مانند Booking.com می توانید اتاق مورد نظر خود را در اینجا رزرو کرده و برنامه بازدید خود را بریزید. این هتل امکاناتی مانند استخر روباز، باشگاه ورزشی، امکانات سونا و جکوزی، رستوران و اتاق های تمیز و مینیمالیستی را به همراه نمایی از شهر در اختیارتان می گذارد.

پانسیون کارادوت | Karadut Pansiyon

این پانسیون که در روستای کارادوت و دقیقا در پای کوه نمرود واقع شده، محیطی صمیمی و دوست داشتنی را تنها در 10 کیلومتری قله کوه نمرود ترکیه فراهم کرده است. همانند دیگر اقامتگاه های بومگردی اینجا هم اتاق های ساده اما راحتی را با بهترین صبحانه های محلی خواهید داشت. برای ناهار و شام هم می توانید هماهنگ کنید. اگر وسیله ندارید، برای رفت و آمد و تور بازدید از کوه نمرود برایتان وسیله نقلیه آورده می گردد. در این تورها شما را به دیدن دیگر جاذبه های گردشگری ترکیه مانند مجسمه های سنگی این کوه و در این نواحی هم می برند.

نکات بازدید از کوه نمرود ترکیه

  • از کاردوت تا رسیدن به بالای کوه نمرود ترکیه و محل مجسمه های سنگی حدود 3 ساعت زمان می برد و کوهپیمایی دارد.
  • چون در هنگام تابستان سفر می کنید، هوا بسیار گرم است و سایه کمتر پیدا می گردد. بنابراین لباس های خنک اما پوشیده بپوشید. تا هم از گرمازدگی جلوگیری کنید و هم آفتاب سوخته نشوید.
  • با ماشین هم می توانید در جاده کاردوت خود را به نزدیکی کوه برسانید و مسافت 3 ساعته را کمتر کرده و به نیم ساعت کاهش دهید.
  • از مناظر بین راه مانند خانه های متروکه، تپه های پر از درخت و دامنه های سرسبز به سادگی نگذرید. شما درون یکی از زیباترین پارک های ملی ترکیه قدم می زنید.
  • هزینه ورودی یه این پارک ملی 20 روپیه است. از ایست و بازرسی پارک تا قله کوه نمرود و مجسمه های سنگی که در روبرویتان واقع شده است، حدود 2 ساعت پیاده روی دارید. در نتیجه اگر اهل پیاده روی نیستید، با ماشین شخصی بروید.
  • هر چه به ارتفاع می روید، هوا خنک تر شده و باد بیشتری می وزد. بنابراین با خود بادگیر و لباس گرم به همراه داشته باشید.
منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 260

به "سرگذشت افسانه ای کوه نمرود در ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت افسانه ای کوه نمرود در ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید