فرهنگ سازی با استخوان و کیسه پلاستیکی

به گزارش تفطن، یک هنرمند در نخستین نمایشگاه انفرادی خود با عنوان علی حده از پلاستیک و استخوان های شتر، گاو و جمجمه گوسفند برای نشان دادن عوارض مصرف گرایی در قالب هنر استفاده نموده است.

فرهنگ سازی با استخوان و کیسه پلاستیکی

نوشین شریفات در گفت وگو با خبرنگاران درباره انتخاب موضوع مصرف گرایی به عنوان نخستین نمایشگاه هنری اش اظهار کرد: وقتی من تهران فعلی را با تهران 10 سال پیش مقایسه می کنم متوجه می شویم از همه لحاظ فرق نموده است و این تغییر به سمت منفی بوده تا مثبت؛ در واقع به سمت نابودی می رود به همین دلیل این موضوع را با جزئیات آن در نظر گرفتم.

او با بیان اینکه مصرف گرایی فقط منحصر به ایران نیست بلکه یک موضوع جهانی است، اظهار کرد: اما چون فرهنگ سازی در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر کمتر بوده است، تاثیر آن را می توانیم بیشتر احساس کنیم. دیگر سواحل شمالی کشورمان بوی گذشته را نمی دهد، به نظر می رسد دیگر شمالی وجود ندارد و فقط ویلا می بینیم و دیگر هیچ نوستالژی را زنده نمی کند و این موضوع دردناک است.

این هنرمند افزود: زمانی که من درباره آلودگی های محیط زیستی تحقیق می کردم، فجایعی را دیدم که ای کاش می توانستیم بگوییم فقط مربوط به خاورمیانه است اما موضوعی است که در کل جهان به یک بحران تبدیل گردیده است. فراوری زباله ها حتی روی موجوداتی که ما آنها را نمی بینیم و در محیطی خیلی دورتر از محیط زندگی ما هستند، تاثیر خودش را می گذارد اما متاسفانه به راحتی از این موضوع می گذریم.

شریفات با بیان اینکه چرا کیسه را برای این کار انتخاب نموده است، شرح داد: پلاستیک، کالایی است که در همه نیازهای روزمره زندگی ما از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و غیره نقش مهمی دارد و زیاد مصرف می گردد. من پلاستیک را برای این کار انتخاب کردم زیرا ما می توانیم با فرهنگ سازی در بسیار از موارد تاثیرگذار باشیم.

او با بیان اینکه روی کیسه های پلاستیکی خرید تمرکز نموده ام، اضافه نمود: تا چند سال گذشته افراد از سبد برای خرید نیازهای روزانه استفاده می کردند، حتی بسیاری از مادربزرگ های ما همان سبدهای پلاستیکی خرید را حفظ نموده اند. حتی در بسیاری از موارد از پاکت به جای کیسه های پلاستیکی استفاده می شد اما متاسفانه به جای آنکه نکات مثبت حفظ گردد، فراموش می گردد و به راحتی از آن می گذریم.

این هنرمند همچنین بیان نمود: برخی از رفتارها در قشر تحصیل نموده که نسبت به عواقب مصرف گرایی و مسائل محیط زیستی آگاهی دارند و مدعی هستند عجیب است. گاهی اوقات ما می توانیم برای خرید بسیاری از کالاها درخواست پلاستیک نکنیم اما در بسیاری جاها از جمله داروخانه ها می بینیم اگر فروشنده کیسه ندهد با او برخورد کلامی هم می گردد.

شریفات گفت: در حال حاضر پلاستیک های تجزیه پذیری در بازار وجود دارند که قیمت آنها از پلاستیک های دیگر کمی بالاتر است اما تا زمانی که احساس مسوولیت نداشته باشیم حاضر نمی شویم مبلغ بیشتری برای این کار هزینه کنیم و کالایی بخرم که در درجه اول برای محیط اطرافم و خودم به عنوان موجود زنده که انسان هستم تاثیر بهتری داشته باشد. متاسفانه مصرف گرایی از نبود مسوولیت و خودخواهی ما سرچشمه می گیرد.

او با بیان اینکه من فقط به بخشی از موضوع فرهنگی که می تواند منجر به بحران محیط زیستی گردد، اشاره نموده ام، اضافه نمود: ما به عنوان شهروند می توانیم در فاجعه ای که به وجود می آید، تاثیرگذار باشیم و سعی کردم این تاثیرگذاری را در کارهایم نشان دهم.

این هنرمند درباره اسمی که با عنوان علی حده برای نمایشگاه اش انتخاب نموده است، نیز شرح داد: علی حده به معنای جدا افتاده است. این اسم شاید برای افراد این سوال را به جود بیاورد که چه معنایی می تواند داشته باشد و درباره آن جستجو نمایند. همه موجودات از طبیعت آمده اند و در واقع مادر همه ما طبیعت است اما زمانی که چنین بلایی سرش می آوریم به نظر می رسد این عاطفه در حال از بین رفتن است. ما کاری با زمین انجام می دهیم که به نظر می رسد یک موجود فضایی این کار را انجام داده است. انگار هیچ تعلق قلبی به محیطی که در آن زندگی می کنیم، نداریم! به همین دلیل خیلی جدا افتاده ایم و دیگر طبیعت و محیطی که ما در آن زندگی می کنیم برایمان مهم نیست.

شریفات با بیان اینکه آثار حجم و چیدمانی که در گالری سایه به نمایش گذاشته گردیده، مربوط به سرانجام نامه اش می گردد، اضافه نمود: هشت اثر در این گالری به نمایش گذاشته گردیده است که در واقع به جز حجم، چیدمان شاید نوعی اَسمبلاژ(هنر جفت و جور کاری) هم به حساب می آید.

نوشین شریفات فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی است و اولین نمایشگاه انفرادی خود را با حجم و چیدمان و با عنوان علی حده در گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 21 برگزار نموده است. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا چهارم مهر ماه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 به این گالری مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 204

به "فرهنگ سازی با استخوان و کیسه پلاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ سازی با استخوان و کیسه پلاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید