جزئیات چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور اعلام شد
به گزارش تفطن، جزئیات چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور اعلام شد و موضوعات مدیریت منابع در کسب و کار های دانش بنیان، تعارض منافع در نظام سلامت کشور به این دوره از المپیاد راه یافتند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دبیرخانه استعداد های درخشان و امور نخبگان وزارت بهداشت جزئیات چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور را اظهار داشت.
چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه های استدلال بالینی، تفکر علمی در علوم پایه، مدیریت نظام سلامت، کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم، آموزش پزشکی و مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت برگزار می گردد.
در این دوره موضوعات حیطه های 6 گانه شامل دروس اصلی پزشکی (داخلی، بچه ها، زنان و جراحی)، کلیات آموزش پزشکی، ابعاد سلولی مولکولی سلامت روان (Cellular and Molecular aspects of Mental Health)، مدیریت منابع در کسب و کار های دانش بنیان، تعارض منافع در نظام سلامت کشور، تحلیل و نقد پژوهش های زیست پزشکی از منظر علوم انسانی سلامت است.
حیطه استدلال بالینی: دروس اصلی پزشکی (داخلی، بچه ها، زنان و جراحی)
حیطه آموزش پزشکی: کلیات آموزش پزشکی
حیطه تفکر علمی در علوم پایه: ابعاد سلولی مولکولی سلامت روان (Cellular and Molecular aspects of Mental Health)
حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم: مدیریت منابع در کسب و کار های دانش بنیان
حیطه مدیریت نظام سلامت: تعارض منافع در نظام سلامت کشور
حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت: تحلیل و نقد پژوهش های زیست پزشکی از منظر علوم انسانی سلامت
مرحله اول (آزمون غربالگری) چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور پنجشنبه 19 خردادماه 1401 در دانشگاه های منتخب منطقه ها آمایشی و مرحله دوم در شهریور 1401 برگزار می گردد.
دبیرخانه چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در توضیحاتی در مورد منابع آزمون های مرحله اول انفرادی (غربالگری) حیطه های استدلال بالینی و تفکر علمی در علوم پایه اعلام نموده است: با توجه به اینکه موضوع المپیاد در حیطه استدلال بالینی، چهار فیلد ماژور پزشکی عمومی (داخلی، اطفال، جراحی، زنان) است، بنابراین رفرانس های معمول دوره پزشکی عمومی قابل استفاده است، ولی این به معنای آن نیست که سئوالات دقیقاً از متن کتب رفرانس طرح می گردد.
دانشجویان در صورتی که می خواهند با مفاهیم استدلال بالینی و و آزمون های آن آشنا شوند می توانند به کتاب استدلال بالینی نوشته دکتر علیرضا منجمی مراجعه نمایند. در حیطه تفکر علمی در علوم پایه طبق روال سال های قبل منبع خاصی معرفی نمی گردد.
منطقه ها آمایشی 10 گانه علوم پزشکی دارای سهمیه در المپیاد هستند که منطقه یک آمایشی 78 دانشجو، منطقه دو آمایشی 59 دانشجو، منطقه سه آمایشی 38 دانشجو، منطقه چهار آمایشی 47 دانشجو، منطقه پنج آمایشی 71 دانشجو، منطقه شش آمایشی 50 دانشجو، منطقه هفت آمایشی 46 دانشجو، منطقه هشت آمایشی 51 دانشجو، منطقه 9 آمایشی 64 دانشجو، منطقه 10 آمایشی 77 دانشجو سهمیه دارند.
دانشگاه های علوم پزشکی کشور 424 دانشجو و دانشگاه آزاد اسلامی 157 دانشجو و در مجموع سهمیه این دوره از المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی 581 دانشجو است.
تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی و دانش آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمون های کشوری المپیاد (آزمون غربالگری) در هر دوره کمتر از 6 ماه از فارغ التحصیلی آن ها گذشته باشد می توانند بدون در نظر گرفتن معدل کل و سال تحصیلی در المپیاد شرکت نمایند.
در حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت و حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم علاوه بر دانشجویان اعلام شده، دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی (Ph.D) و دستیاران پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم می توانند شرکت نمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو