دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز

به گزارش تفطن، عجیب است مکانی که در حاشیه شهر قرار گرفته، نه دریا دارد و نه حتی طبیعتی سرسبز چنان محبوب باشد که از مشرق تا مغرب مشتاق دیدارش باشند! اینجا نقش رستم است مجموعه ای باشکوه که آثاری ارزشمند از عیلامیان تا ساسانیان را در حافظه خود به یادگار دارد. شاید این حس افتخار به گذشته پرشکوه ایران است که همه را مجذوب این مجموعه باشکوه کرده است.

دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز

نقش رستم مجموعه ای باستانی ست که در مرودشت شیراز و در فاصله 6 کیلومتری از تخت جمشید قرار گرفته است. این مکان را در گذشته سه گنبدان یا دو گنبدان می خواندند اما بعدها پس از کشف سنگ نگاره ای که بین ساسانیان و رستم پهلوان ایرانی ارتباط برقرار می کرد، این محوطه نقش رستم نام گرفت.

نقش هایی از دو ایزد و ایزد بانوی عیلامی، سنگ نگاره های ساسانی، آرامگاه شش پادشاه قدرتمند هخامنشی و کعبه زرتشت بخشی از آثار ارزشمندی هستند که تاریخ باشکوه ایران باستان را به تصویر کشیده و بازدیدکنندگان چه ایرانی و چه غیر ایرانی را شیفته خود می کنند.

اگر در حال برنامه ریزی برای هستید، پیشنهاد می کنیم یک روز کامل از سفرتان به مرودشت و بازدید از دو مجموعه باستانی تخت جمشید و نقش رستم اختصاص دهید. بی شک پس از این سفر یک روزه بیش از بیش به ایرانی بودن خود افتخار خواهید کرد. (خرید بلیط هواپیما تهران شیراز)

.

آثار ارزشمندی که در نقش رستم می بینیم

.

آرامگاه های پادشاهان هخامنشی

در بدو ورود به محوطه نقش رستم، آرامگاه های هخامنشی اولین بنایی است که شما را به دنیای ایران باستان می برند. شاهان هخامنشی آرامگاه های خود را بر دیوارهای کوه بنا کرده و آن ها مهر و موم می کردند. در قسمت بالایی هر آرامگاه نقش و نگارهایی قدیمی کشیده شده است که هرکدام بخشی از جشن ها، آیین و اعتقادات ایران باستان را به نمایش درآورده اند. بهتر است بازدید را از سمت راست صخره جایی که آرامگاه خشایار شاه قرار گرفته است آغاز کنید، در ادامه آرامگاه داریوش اول، اردشیر دوم و داریوش دوم را خواهید دید. جالب است بدانید که ساختن این سبک از آرامگاه بعد از داریوش اول باب شده و تا کنون هیچ نمونه ای قدیمی تری از آن در محوطه های باستانی یونان، مصر و خاور دور دیده نشده است.

نقش برجسته اردشیر و اهورا مزدا

این نقش برجسته تصویر اردشیر بابکان مؤسس سلسله ساسانی را نشان می دهد که آخرین پادشاه اشکانی را شکست داده و در حال دریافت حلقه گل از اهورا مزدا است.

نقش برجسته شاپور و امپراتور روم

کمی آنطرف تر از آرامگاه های هخامنشی نقش برجسته ای خواهید دید که سلطه بی چون و چرای پادشاهان ایرانی را به تصویر کشیده است. این تصویر با شکوه شاپور پادشاه ساسانی است که تاج بر سر بر روی اسب نشسته و فیلیپ عرب، والرین و گردیان مقابلش زانو زده اند.

.

نقش برجسته بهرام دوم

بهرام دوم از دیگر پادشاهان ساسانی دو نقش برجسته ارزشمند را در محوطه نقش رستم به یادگار گذاشته است. در یکی نقش پادشاه را می بینید که در وسط ایستاده یک سمت سه تن از درباریان و در سمت دیگرش خانواده او به همراه یک موبد زرتشتی به تصویر کشیده شده اند. نقش برجسته دوم پیروزی پادشاه ذر جنگ هایش را نشان می دهد.

تصویر زیبای آناهیتا و نرسی

این نقش برجسته زیباترین تصویر به جا مانده از دوران ساسانی است که تاج گذاری نرسی را به نمایش گذاشته است. تمامی جزئیات این نقش برجسته به وضوح قابل مشاهده است و داستانی جالب دارد. نرسی متفاوت ترین پادشاه ساسانی بود که حلقه قدرت خود را به جای اهورامزدا از آناهیتا (ایزد بانوی آب و جنگاوری) دریافت کرد. تصویر سمت راست مربوط به آناهیتا است که حلقه قدرت یا دیهیم را به نرسی می دهد.

.

نقش برجسته ایزد و ایزد بانو

تصویر ایزد و ایزد بانو قدیمی ترین اثری است که در مجموعه نقش رستم شیراز به ثبت رسیده اما متأسفانه بهرام دوم آن را محو کرده و تصویر خود و درباریان را جایگزین آن کرد اما همچنان قسمت هایی از آن قابل مشاهده است. در باقی مانده تصویر ایزد و ایزد بانو بر تخت نشسته، در سمت راست پیرمردی با مو، ریش و لباس بلند دست به سینه ایستاده و در سمت چپ تصویر زنی ظریف که تاج بر سر دارد معین است. این دو را شاه و ملکه که حضور ایزد و ایزد بانو ایستاده اند توصیف کرده اند.

کعبه زرتشت

سازه ای با معماری عجیب که قدمت آن به دوران هخامنشی بازمی گردد و ساسانیان نیز از آن استفاده کرده اند. این بنای سنگی چهارگوش مقابل آرامگاه داریوش قرار گرفته است. ساختمان این سازی قدیمی به رسم هخامنشی با سنگ بدون مواد ساخته شده، اما متأسفانه نشانی از نام و کاربرد آن در دوره هخامنشی در دسترس نیست. محل نگه داری آتش مقدس یا متون اوستایی، محل نیایش و گنج خانه از مواردی هستند که باستان شناسان برای کاربرد کعبه زرتشت بیان کرده اند.

راه های دسترسی به مجموعه تاریخی نقش رستم

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید برای رسیدن به نقش رستم بایستی به مرودشت که در 60 کیلومتری شیراز قرار گرفته است بروید. پس از آن تابلوهای راهنما شما را به این محوطه باستانی می رسانند. در غیر اینصورت می توانید به ترمینال کاراندیش شیراز رفته و ماشین های مرودشت را سوار شوید.

قیمت بلیط ورودی: 5000 تومان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18:30 عصر

منبع: ستاره ونک
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1081

به "دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز" امتیاز دهید

1 کاربر به "دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید