نحوه دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان

به گزارش تفطن، نحوه آنالیز و تایید استراحت پزشکی بیمه شدگان توسط مراجع پزشکی تامین اجتماعی به چه شکل است؟

نحوه دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان
  • استراحت ایام بیماری در یک سال، مشروط بر آنکه در هرنوبت از هفت روز و در مجموع طی یک سال از 15 روز بیشتر نباشد بر اساس گواهی پزشک معالج معتبر بوده و نیازی به تایید مجدد ندارد. در اینجا منظور از یک سال ابتدای فروردین لغایت اسفند همان سال است.
  • استراحت های پزشکی بیش از 15 روز لغایت 60 روز و نیز استراحت بیش از هفت روز در یک نوبت توسط پزشک معتمد تامین اجتماعی که معمولا در درمانگاه های ملکی تامین اجتماعی مستقر هستند آنالیز و در صورت لزوم تایید می شوند.
  • استراحت های پزشکی بیش از 60 روز در سال و استراحت های پزشکی قبل از زایمان بیمه شدگان زن که مربوط به مسائل بارداری و زایمان بوده و توسط پزشک زنان و زایمان تجویزشده توسط شورای پزشکی تامین اجتماعی مورد آنالیز و تایید قرار می گیرند.
  • در ضمنً بیمه شدگانی که مشمول استراحت پزشکی هستند، ضروری است در اولین فرصت پس از تجویز استراحت پزشکی توسط پزشک معالج خود، گواهی مربوطه را (برای محرزشدن علائم بیماری به منظور امکان اظهارنظر توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی تامین اجتماعی) با سایر مدارک موردنیاز (دفترچه بیمه درمانی، خلاصه پرونده بیمارستانی در صورت بستری در بیمارستان و...) به آخرین شعبه بیمه پردازی خود برای ارسال به مراجع پزشکی سازمان ارائه نمایند، اما در هر صورت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری منوط به تایید مراجع پزشکی تامین اجتماعی خواهد بود و غرامت دستمزد هرمقدار از استراحت های پزشکی تجویزی پزشک معالج که در مراجع مذکور سازمان تایید شود برابر مقررات پرداخت خواهد شد.
  • برای مشخص غرامت دستمزد ایام بیماری ابتدا متوسط دستمزد 90 روز قبل از بیماری محاسبه و در ارتباط با افراد متاهل و یا متکفل بصورت سرپائی مدت ایام بیماری در متوسط دستمزد 90 روز بترتیب فوق وسپس در 4/3 ضرب می شود در مورد افراد مجرد در 2/3 ضرب خواهد شد در صورت بستری کلا متوسط دستمزد 90 روز قبل از بستری درمدت ایام بستری و سپس در 1/2 ضرب می شود تا میزان حق الزحمه (غرامت دستمزد) بیمه شده حاصل گردد.
  • نکته مهم اینکه بیمه شده تا قبل از آغاز بیماری یا بایستی اشتغال بکار داشته و یا در مرخصی استعلاجی که مانند اشتغال است باشد در ضمن در دوران ایام بیماری می باید لیست بیمه فرد بصورت کارکرد و حقوق و دستمزد صفر رد شود.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 679

به "نحوه دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید