پیشرانه TU5 ایران خودرو به آخر خط رسید؛ فراوری پژو 207 و سورن پلاس با موتور نو
به گزارش تفطن، پیشرانه TU5 ایران خودرو پس از حدود 22 سال فراوری، بازنشسته و به زودی از خط فراوری کنار گذاشته می گردد. در حال حاضر خودروی پژو 207 با این موتور فراوری می گردد و نمونه سورن پلاس TU5 نیز به فراوری رسیده است. اما حالا با کنار رفتن موتور TU5 این خودروها با موتورهای تازه فراوری خواهند شد که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: بدون شک پیشرانه TU5 یکی از برترین موتورهای شرکت پژو است که ایران خودرو را نیز نجات داد! خروجی مناسب و آمار خرابی و استهلاک پایین، این پیشرانه را به سرعت محبوب کرد. به ویژه، در ابتدای ورود در سال 1382 که محدودیت های نرم افزاری (جهت پاس کردن تست های آلایندگی) و دریچه گاز برقی را نداشت. خودروی پژو 206 تیپ پنج که از این پیشرانه استفاده می کرد، به بچه ماکسیما معروف شده بود. هر چند با ایرانیزه شدن و محدودیت های نرم افزاری، توان این پیشرانه به مرور افت کرد، اما هنوز هم شتاب مناسبی دارد.
حالا اما پیشرانه TU5 به آخر خط فراوری رسیده است و به زودی بازنشسته می گردد. می دانیم که خودروسازان ایرانی معمولا چیزی را کنار نمی گذارند، مگر اینکه نتواند مجوزهای لازم برای داشتن استاندارد را بگیرد. به نظر می رسد این اتفاق برای TU5 هم اتفاق افتاده است. پیشرانه TU5 به احتمال زیاد نمی تواند استانداردهای نو آلایندگی و مصرف سوخت یورو 6 که قرار است از ابتدای سال 1406 اجرایی گردد را پاس کند. برای همین، ایران خودرو در حال تدارک بازنشسته کردن این پیشرانه است. اما جایگزین TU5 در محصولات ایران خودرو چیست؟
TU5 پلاس پیشرانه TU5 را کنار می زند
همانگونه که شاید حدس زده باشید، پیشرانه TU5 پلاس (احتمالا از سرانجام مهرماه) جایگزین پیشرانه TU5 می گردد. اتفاقی که باید مدت ها پیش رخ می داد. موتور TU5 توان فراوری حدود 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور را دارد. در حالی که پیشرانه TU5 پلاس با تجهیز به CVVT، پمپ روغن متغیر و… می تواند 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور فراوری کند.
خودروهای پژو 207 دنده ای و سورن پلاس به زودی با پیشرانه TU5P به فراوری خواهند رسید. گیربکس های پنج و 6 سرعته دستی نیز برای این خودروها در نظر گرفته شده است.
منبع: بیت ران