از بیماری تا توهم بیماری

به گزارش تفطن، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور درباره خودبیمارانگاری گفت: پزشکانی که با این بیماران روبرو می شوند، باید آن ها را به روانشناس و کسی که در این زمینه تخصص دارد، ارجاع دهند تا روان درمانی شوند.

از بیماری تا توهم بیماری

به گزارش خبرنگاران، محمد حاتمی با تأکید بر اینکه تعداد بیماری های اضطرابی در جامعه ما زیاد است، اضافه نمود: یکی از این بیماری ها خودبیمار انگاری است، اما اشکال دیگری نیز مانند احساس درد، ناراحتی و نگرانی وجود دارد که به طور عمده افراد برای حل مشکل خود به جای روانشناس به پزشک مراجعه می نمایند.

وی درباره خود بیمارانگاری بیان کرد: افرادی هستند که اشتغال ذهنی نسبت به وجود بیماری صعب العلاج در خودشان دارند که منجر به اضطراب و افسردگی می گردد. معمولا این افراد به پزشک های مختلفی مراجعه می نمایند و به طور کلی زندگی خانوادگی و شغلی شان از نظر مالی و روابط میان فردی مشکل پیدا می نماید.

رئیس سازمان روانشناسی درباره منشأ خودبیمارانگاری شرح داد: این نوع بیماری ها ریشه اضطرابی دارد که می تواند به طرح واره های دوران کودکی و نوجوانی بازگردد. در حقیقت منظومه ای از اضطراب، فرد را احاطه و به شکل وسواسی ادامه پیدا می نماید و موجب بروز این مشکل می گردد که دائم تصور بیماری داشته باشد. به همین دلیل چنین فردی به پزشکان مختلفی مراجعه می نماید و در نهایت نتیجه ای نمی گیرد، زیرا ریشه مشکل او روانی است.

حاتمی با اشاره به لزوم تشخیص پزشکان برای ارجاع فرد به روان درمانگر تشریح کرد: پزشکانی که با این بیماران روبرو می شوند، باید آن ها را به روانشناس و متخصص ارجاع دهند تا روان درمانی شوند، زیرا در غیر این صورت مشکل آن ها با دارو و مسائل پزشکی قابل حل نیست.

این متخصص روانشناسی با بیان اینکه تعداد این افراد روز به روز در جامعه بیشتر می گردد، اضافه نمود: خانواده ها با وجود این افراد دچار مشکل می شوند و باعث می گردد که نتوانند زندگی خود را اداره نمایند.

وی که در رنامه ای رادیویی صحبت می کرد، با اشاره به اینکه این نوع اختلالات روانی در سطح جهانی تقسیم بندی شده و حتی در درجه اختلالات وسواسی هم قرار می گیرد، گفت: این نوع بیماری هم جنبه وسواسی دارد و هم به شکل بیماری جسمانی خود را نشان می دهد. روانشناسان ما باید این افراد را درمان نمایند. طرح واره درمانی بهترین شکل درمان است که می تواند به این بیماران یاری کند.

حاتمی در پاسخ به این سوال که چطور می توانیم چنین فردی که تصور می نماید بیماریش جسمی است را به روانپزشک معرفی کنیم، گفت: شما اگر دفترچه این بیمار را نگاه کنید، می بینید به پزشکان مختلفی به دلیل مسائل متفاوت مراجعه نموده است و متوجه می شویم که او واقعا مشکل جسمانی ندارد، بلکه درگیری او جنبه روانی دارد. چنین فردی برای پزشک شرح می دهد که به فلان دکتر مراجعه کردم و دستورهای مشخصی را به کار بستم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 340

به "از بیماری تا توهم بیماری" امتیاز دهید

2 کاربر به "از بیماری تا توهم بیماری" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بیماری تا توهم بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید