اپل واچ به ویژگی تشخیص سطح اکسیژن خون مجهز می گردد

به گزارش تفطن، احتمالا اولین باری که اپل از اپل واج رونمایی کرد را به خاطر دارید. کوپرتینویی ها علاوه بر عرضه ساعت هوشمند، مدل هایی را به بازار معرفی کردند که بیشتر در رده جواهرات قرار می گرفتند. همچنین، بسیاری از مجله های مد از عکس مدل هایی پر شدند که این ساعت ها را به دست داشتند. اما خیلی زود اپل متوجه شد که همواره تجمل گرایی جواب نمی دهد و نمی تواند با این سیاست در بازار ساعت های هوشمند دوام بیاورد. بنابراین، استراتژی این شرکت به سمت معرفی محصولی که بیشتر با سلامت کاربران سروکار داشته باشد تغییر کرد و حتی در مواردی اپل واچ با نجات جان کاربران شگفتی آفرید. ظاهرا آخرین کوشش اپل در این حوزه به سنجش میزان اکسیژن خون مربوط خواهد بود.

اپل واچ به ویژگی تشخیص سطح اکسیژن خون مجهز می گردد

موفقیت اپل واچ در مدت زمانی کوتاه، سبب شد تا بخش پوشیدنی های اپل سریع ترین رشد را نسبت به سایر بخش های این شرکت به ثبت برساند. اپل خیلی زود به ظرفیت سنسور پایش ضربان قلب اپل واچ در نجات جان کاربران پی برد و در دسامبر 2018 یک ویدیو مفصل درباره آن منتشر کرد. در همین زمان، یک ویژگی جدید به این ساعت هوشمند اضافه شد که آن را به یک ابزار سنجش سلامت کاربردی تر تبدیل کرد. اپل با عرصه watchOS 5.1.2، ویژگی جدیدی به نام پایش الکتروکاردیوگرام (ECG) را معرفی کرد که با مانیتور کردن ضربان قلب به دنبال ریتم غیرعادی آن می گردد.

ریتم غیر طبیعی ضربان قلب می تواند نشانه ای از فیبریلاسیون دهلیزی باشد، عارضه ای که می تواند به لخته شدن خون، تپش، نارسایی قلبی و سایر مسائل مرتبط با این عضو از بدن منجر گردد. همان گونه که پایش گر ضربان قلب اپل واچ باعث نجات جان کاربران شد، اضافه شدن پایش گر ECG به اپل واچ سری 4 و 5 نیز باعث تقویت این ویژگی قابل تحسین شد. اما مثل همواره، بلند پروازی کوپرتینویی ها برای اپل واچ هنوز خاتمه نیافته و به دنبال افزودن ویژگی های جدیدی هستند که باز هم باعث نجات جان کاربران می گردد.

در حال حاضر، اگر ضربان قلب کاربر بین 100 تا 20 بار در دقیقه باشد، نتایج ارائه شده از سوی ECG اپل واچ کاربردی نخواهند بود. اما طبق ادعای 9to5Mac، این شرکت میخواهد ویژگی پایش ECG را ارتقا دهد و محدودیت ذکر شده را برطرف کند. ویژگی دیگری که اپل واچ را به ناجی کاربران تبدیل می نماید، قابلیت تشخیص افتادن کاربر است که در سری 4 و 5 وجود دارد. در این حالت اگر کاربر هوشیار باشد می تواند هشدار را قطع کند یا تماس با اورژانس را انتخاب کند؛ اما اگر هوشیاری خود را از دست داده باشد، تماس با اورژانس برقرار و پیامی اضطراری به همراه معینات مکان وقوع حادثه برای مخاطبانش ارسال می گردد.

علاوه بر این موارد، 9to5Mac مدعی شده است که با دسترسی به کد iOS 14 متوجه شده اند که اپل به زودی از قابلیت تشخیص سطح اکسیژن خون کاربر برای اپل واچ رونمایی خواهد نمود. به طور کل، سطوح بین 90 تا 100 درصد به عنوان شرایط خوب در نظر گرفته می شوند، اما اگر این میزان کمتر از 80 درصد باشد می توان آن را نشانه ای از عارضه های قلبی یا مغزی قریب الوقوع در نظر گرفت. اگر سطج اکسیژن خون کاربر نامناسب باشد، اپل واچ مانند سایر مواردی که پیش تر ذکر شد، هشدار خواهد داد. این هشدار نیز یکی دیگر از اعلان های مهمی است که کاربران اپل واچ نمی توانند به سادگی از کنار آن بگذرند؛ زیرا اگر کاهش سطح اکسیژن خون ادامه دار باشد، می تواند به ایست قلبی یا تنفسی منجر گردد.

در حال حاضر معین نیست که ویژگی تشخیص سطح اکسیژن خون با استفاده از سخت افزاری خاص به اپل واچ 6 اضافه خواهد شد یا یک قابلیت نرم افزاری است که به همراه watchOS 7 معرفی خواهد شد. اگر این ویژگی در قالب یک به روز رسانی نرم افزاری عرضه گردد، مدل های قدیمی تر نیز می توانند این قابلیت جدید را دریافت نمایند. گفته می گردد حتی اپل واچ نسل اول نیز پتانسیل استفاده از سنسور ضربان قلب خود برای تشخیص میزان اکسیژن خون را دارد. در همین حال، شرکت فیت بیت (که گوگل در کوشش برای تصاحب آن است) قابلیت تشخیص تغییرات عمده در سطح اکسیژن خون را به بعضی از کاربران عرضه نموده است، اما به نظر می رسد آنچه اپل برای ساعت هوشمندش در نظر گرفته است بسیار کاربردی تر خواهد بود.

همچنین، شایعه دیگری منتشر شده است که از اضافه شدن ویژگی پایش شرایط خواب به اپل واچ بعدی خبر می دهد. این ویژگی یکی از مورد انتظارترین قابلیت ها بود که کاربران از مدت ها قبل تقاضای اضافه شدن آن به پلتفرم ساعت هوشمند اپل را داشتند. اگر شرایط به خوبی پیش برود و شیوع کرونا وقفه ای در کار اپل ایجاد نکند، می توانیم امیدوار باشیم اپل واچ جدید به همراه آیفون های 2020 در سپتامبر پیش رو معرفی شوند.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1137

به "اپل واچ به ویژگی تشخیص سطح اکسیژن خون مجهز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل واچ به ویژگی تشخیص سطح اکسیژن خون مجهز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید