این گنجینه های چند هزار ساله ایرانی در بن آلمان نگهداری می شوند!

به گزارش تفطن، گالری عکس گنجینه های ایران در آلمان

ایران بواسطه فرهنگ و تمدن باستانی اش، گنیجینه های بسیار ارزشمند و منحصر بفردی دارد که به دلایل مختلفی، تعداد بسیار زیادی از آنها در خارج کشور و در موزه های کشورهای دیگر قرار دارند. یکی از این موزه ها، موزه بن در آلمان است که البته تصاویری از المان های باارزش ایرانی زیادی مثل جام های طلا، باغ های ایرانی کوچک و وسایل تزیینی و کاربردی در آن نگهداری می شود. این نمایشگاه بدون شک محلی برای یافته های دیدنی فرهنگ کشور عزیزمان است. با خبرنگاران همراه باشید:

این گنجینه های چند هزار ساله ایرانی در بن آلمان نگهداری می شوند!

فرهنگ های آغازین و باستانی: یکی از دیدنی ترین یافته های این نمایشگاه، گنجینه فرهنگ های آغازین است که روزهای ابتدایی از فرهنگ ایران را از هزاره هفتم قبل از میالاد مسیح تا حکومت هخامنشیان به خوبی نشان می دهد.

برج بابل: برج بابل یکی از شناخته شده ترین آثار است که داستان چگونگی ساخت آن به زیگورات چغازنبیل برمی گرددو طبق جستجوهای باستان شناسی، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد این بنا درتمدن باستانی ایلامیان در جنوب غربی ایران بوده است. آثاری که حدود 10 هزرا سال قبل بوجود آمده اند…

اسباب بازی در ایران باستان: یکی از جالب ترین دیدنی هایی که در موزه بن آلمان می توان دید، تخته های بازی ای است که از سنگ صابون ساخته شده و به نقش هایی بی بدیل منقوش است که همانطور که در پایین می توانید ببینید، یکی از آنها درست شبیه یک پرنده است.

یافته باستانی جیرفت: این یافته بی نهایت زیبا را که از سنگ کلریت ساخته شده است و در سال 2001 در حفاری های باستان شناسی جیرفت کشف شد را ببینید. چند سارق سعی کردند تا این اثر را تکه تکه کرده و از کشور خارج کنند اما خوشبختانه در دام پلیس افتادند. این قطعه باستانی متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است.

جواهراتی از شهدخت ها: درست مثل داستان هزار و یک شب است. این جواهرات طلا که هیچ قیمتی نمی توان روی آنها گذاشت، در قبرهای 2 شهدخت ایلامی کشف شده اند. در باستان این رسم بوده است که همراه مرده ها، طلا و جواهراتشان هم دفن می شده است طوری که حتی در مورد مصریان باستان و فرعونیان و زنان مصر باستان هم همین سنت وجود داشته است. در ایران، علاوه بر جواهر گاهی غذا و آذوقه هم برای آنها در قبر گذاشته می شده است. قدمت این جواهرات بی همتا به هزاره ششم قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

باغ های ایرانی: باغ های ایرانی به دلیل سبک معماری بسیار هوشمندانه و زیبا و پر جزییاتی که داشته اند زبانزد معماری جهانی هستند. در حال حاضر 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. جالب است بدانید مقابل سالن هنر فدرال آلمان، یکی از باغ های ایرانی شبیه سازی شده است، باغی که پر از گیاهان و حس و هوای ایران است و در وسط آن هم حوض فیروزه ای رنگی با فواره اش ساخته شده است. وجود دیوارهای کاهگلی این باغ که به تقلید از معماری سنتی ایران است هم در آن دوران مردم را از گرمای سوزان آفتاب در امان نگه می داشته است و هم مانند محافظی در برابر چشم افراد نامجرم بوده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2316

به "این گنجینه های چند هزار ساله ایرانی در بن آلمان نگهداری می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گنجینه های چند هزار ساله ایرانی در بن آلمان نگهداری می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید