بلندترین آبشار مصنوعی دنیا روی یک آسمانخراش در چین ساخته می گردد!

به گزارش تفطن، ساخت بلندترین آبشار مصنوعی دنیا

کشور چین در سال های اخیر نشان داده که بسیار جاه طلب و بلندپرواز است و با پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف داشته این موضوع را ثابت نموده است. این بار چین قرار است آبشاری به طول 108 متر بسازد که به ادعای خود ِچینی ها، بلندترین و مرتفع ترین آبشار مصنوعی در دنیا است. اما چیزی که این آبشار را به یک سازه شگفت انگیز تبدیل می نماید این است که قرار است این آبشار از بالای یک آسمانخراش به پایین سرازیر گردد! به این ترتیب، مردم شهر گوئیانگ (Guiyang) در جنوب غربی چین به زودی شاهد جاری شدن یک آبشار باشکوه و بزرگ از فراز یک آسمانخراش خواهند بود. این موضوع توجه همه را به این شهر چینی و این پروژه جاه طلبانه جلب نموده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص بلندترین آبشار مصنوعی دنیا صحبت کنیم.

بلندترین آبشار مصنوعی دنیا روی یک آسمانخراش در چین ساخته می گردد!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

امروزه فضای سبز اطراف ساختمان ها به مولفه ای مهم در شهرسازی مدرن تبدیل شده است و سعی می گردد با ساخت فضاهای سبز، آبشارها، آبنماها و فواره های مختلف، محیطی شاداب تر و باطراوت تر به وجود آورده گردد. اما ظاهرا بلندپروازی انسان حد و حدودی ندارد و این بار شاهد ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان روی دیواره یک آسمانخراش هستیم! این آبشار که حدود 108 متر ارتفاع خواهد داشت در حقیقت بخشی از پروژه ساخت برج لیبیان (Liebian Building) است که در یک محوطه عمومی در منطقه تجاری شهر ساخته شده است. اگرچه ساخت این آسمانخراش هنوز به اتمام نرسیده است، اما ظاهرا ساخت آبشار زودتر به سرانجام رسیده و بلندترین آبشار مصنوعی جهان آماده شده است. این آسمانخراش 121 متر ارتفاع دارد و آبشار نیز چند متر پایین تر و از ارتفاع 108 متری ساخته شده است. این سازه منحصربفرد یکی از بلندترین آبشارهای مصنوعی در جهان و بلندترین آبشار مصنوعی در جهان است که داخل یک ساختمان قرار گرفته است. به گفته مسئولین پروژه، ساخت این آبشار می تواند فضایی نشاط انگیز و بی نظیر در این منطقه ایجاد کند و به عنوان یک جاذبه گردشگری در نظر گرفته گردد. با این حال، ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان در چین با نقدها زیادی همراه بوده است.

نقدها به ساخت آبشار

بلندترین آبشار مصنوعی جهان تاکنون فقط 6 بار روشن شده است، اما همین دفعات باعث شده تا مخالفان زیادی پیدا کند. هزینه های بالای عملیاتی و مصرف بالای برق و آب از جمله دلایل عمده این نقدها هستند. برای راه اندازی این آبشار از چهار پمپ پرقدرت یاری گرفته می گردد که آب را از زمین به بالا می کشند و از آن جا رها می نمایند. گفته می گردد که یک ساعت پمپاژ آب تا ارتفاع 121 متری بالای ساختمان حدود 800 یوآن (160 دلار) هزینه در پی دارد!

این آسمانخراش توسط گروه صنعتی لودی ساخته شده و شامل یک مرکز خرید، واحدهای تجاری و اداری و همین طور یک هتل لوکس و مجلل خواهد بود. آبشار این آسمان خراش هم که به ادعای مسئولین شرکت بلندترین آبشار مصنوعی جهان به حساب می آید یکی از جذابیت های اصلی آسمانخراش است و قرار است به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبدیل گردد. مسئولین شرکت معتقدند که این آبشار، بازتابی از طبیعت و آبشارهای زیبای منطقه است، اما بسیاری از شهروندان چینی این کار را تنها هدر دادن سرمایه و انرژی قلمداد می نمایند و با ساخت آن مخالفند. یکی از شهروندان چینی در حساب کاربری توییتر خود این طور نوشته است: تنها فایده ای که این آبشار می تواند داشته باشد این است که دیگر احتیاجی به شستشوی نمای شیشه ای آسمانخراش وجود ندارد!

بلندترین آبشار مصنوعی جهان در واقع در سال 2016 تکمیل شده است، اما با توجه به نقدها و همین طور هزینه های بالای روشن نگه داشتن این آبشار، در طول این دو سال تنها 6 بار و در مناسبت های خاص روشن شده است.

با این حال، مدیر گروه صنعتی لودی، Cheng Xiamao، در خصوص ساخت بلندترین آبشار مصنوعی جهان نظر بسیار مثبتی دارد و معتقد است که هدف طراح بازتاب طبیعت منطقه در بافت شهری و تجاری و وارد کردن آبشار و جلوه های طبیعت در شهر بوده است: گوئیانگ شهری کوهستانی است و درست مثل یک جنگل، مملو از درختان بیشمار است. طراح و معمار این پروژه در نظر داشته در کنار سرسبزی شهر، حس وجود یک آبشار را نیز به شهروندان و بازدیدنمایندگان القاء کند. به این ترتیب حتی وقتی در منطقه تجاری و لابلای آسمانخراش ها و برج های تجاری هستید هم می توانید از لطافت فضا و شکوه و زیبایی یک آبشار لذت ببرید.

اما این طرح و رویای بلندپروازانه هزینه های خاص خود را نیز طلب می نماید. اگرچه آب مورد احتیاج آبشار از بارش باران و آب های فاضلابی تصفیه شده تامین می گردد اما روشن نگهداشتن آبشار در تمام طول سال بسیار گران و پرهزینه خواهد بود. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم پمپاژ آب از زمین به بالای برج حدود 160 دلار هزینه خواهد داشت. به این ترتیب اگر قرار باشد بلندترین آبشار مصنوعی جهان در تمام طول سال روشن باشد رقمی قابل توجه نزدیک به یک میلیون دلار باید تنها صرف راه اندازی این آبشار گردد. حال، جذب گردشگر و درآمدزایی احتمالی این آبشار جبران چنین هزینه ای را خواهد نمود یا نه مورد بحث و نقدها زیادی است.

ساختمان بین المللی لیبیان یکی از چند ساختمان شاخص و قابل توجه در چین است که به دنبال انفجار مالی و صنعتی چین در دست ساخت و احداث هستند. روز به روز ساختمان ها، برج ها و آسمانخراش های بیشتری در چین ساخته می شوند که از معماری های پیچیده و فوق مدرنی در ساخت آن ها استفاده شده است. به این ترتیب، چین میخواهد با ساخت این آسمانخراش ها، علاوه بر ساخت مراکز خرید و تجاری مدرن، آن ها را به جاذبه های گردشگری چین نیز تبدیل کند.

یکی دیگر از سازه های مدرن و جالب توجه در این رابطه، آسمان خراش دونات شکلی است که در گوانجو چین ساخته شده است. این آسمانخراش که توسط معمار ایتالیایی، جوزف دی پاسکاله طراحی و ساخته شده است هتلی لوکس به شکل یک نعل اسب عظیم و غول پیکر ساخته شده است. پروژه های جاه طلبانه اگرچه نام چین را به عنوان یکی از سردمداران تجارت و اقتصاد در جهان مطرح می نماید، اما با نقدها زیادی، حتی از سوی رجل سیاسی روبرو شده اند. رئیس جمهور چین، Xi Jinping، در سخنرانی دوساعته ای که در سال 2014 در شهر پکن داشت سرانجام دوره ساختمان های عجیب و غیرمتعارف را رسما اظهار داشت. به گفته او، هنر باید در خدمت مردم باشد و بهتر است از معماری هایی در طراحی ساختمان ها استفاده گردد که باعث پیوند قلب ها و انعکاس فرهنگ و رسم و رسوم چینی باشد.

در کنار نقدها، بسیاری هم از این ایده بلندپروازانه استقبال نموده اند و آن را نشانه خلاقیت و نوآوری می دانند. بعد از انتشار ویدیویی از راه اندازی بلندترین آبشار مصنوعی جهان واکنش های متعددی در فضای مجازی به راه افتاد. یک کاربر که با دیدن این ویدیو شگفت زده شده بود در این مورد گفت: منظره این آبشار که در فراز آسمانخراش به پایین می ریزد یکی از شگفت انگیزترین صحنه هاست. شاید تا به حال آبشارهای زیادی در طبیعت دیده باشیم، اما دیدن یک آبشار باشکوه درست وسط شهر و منطقه تجاری واقعا تحسین برانگیز است. کاربر دیگری هم در خصوص آبشار این طور نظر می دهد: ایده ساخت این آبشار به ویژه برای فصل تابستان و روزهای گرم سال بسیار خلاقانه و کاربردی است. این ایده می تواند باعث ایجاد نشاط و طراوت در منطقه گردد و واقعا ایده مبتکرانه ای است.

جالب است بدانید که ساختمان بین المللی لیبیان یکی از پروژه های بلندپروازانه در آسیاست که آبنما و آبشار بخشی مهم و شاخص از طراحی آن ها به شمار می رود. پروژه جواهر فرودگاه چانگی که یک آبشار 40 متری در مرکز و داخل ساختمان دارد و همین طور پروژه ادن چین که یک آبشار 50 متری است و بلندترین آبشار داخل ساختمان در جهان خواهد بود نمونه هایی از این پروژه های جاه طلبانه هستند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 576

به "بلندترین آبشار مصنوعی دنیا روی یک آسمانخراش در چین ساخته می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین آبشار مصنوعی دنیا روی یک آسمانخراش در چین ساخته می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید