بیماری گواتر چیست و علائم آن چه می باشد؟

به گزارش تفطن، اگر غده تیروئید به هر دلیلی بیش از حد مورد نیاز ، هورمون تولید کند اصطلاحاً به آن پرکاری تیروئید یا بیماری گریوز میگویند.

بیماری گواتر چیست و علائم آن چه می باشد؟
آیا با بیماری گواتر و نشانه ها و علائم آن آشنا هستید؟ یکی از نشانه های اولیه گواتر افزایش حجم در ناحیه گلو و گردن است. در این مقاله به نشانه های این بیماری، دلیل های بروز و درمان های خانگی آن می پردازیم.

بیماری گواتر چیست؟

بیماری گواتر به بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید می گویند. غده تیروئید به دلیل کم کاری یا پرکاری ممکن است افزایش حجم داشته باشد و نشانه های آن در گلوی افراد قابل مشاهده است.

نشانه های بیماری گواتر چیست؟

این بیماری در برخی از موارد جهت تنفس و خوردن را می بندد و بیماران مبتلا به بیماری گواتر در هنگام تنفس با مشکل روبرو می شوند. باید بدانید که گواتر همیشه نشانه ای به همراه ندارد و ممکن است تا مدت ها متوجه تغییرات نشوید، اما اگر پیشرفت کند و شرایط غده تیروئید وخیم تر شود علائمی همچون احساس گرفتگی در گلو، گرفتگی صدا، سرفه و مشکل در بلعیدن غذا کم کم بروز پیدا می کنند. این مسائل ممکن است شدیدتر هم بشوند، تا جایی که بلعیدن و تنفس به سختی اجرا شده و در ناحیه گردن و گلو تورم بیش از میزان ای پیدا شود.

دلیل بروز بیماری گواتر چیست؟

رشد بیش از حد غده تیروئید می تواند دلائل مختلفی داشته باشد. این غده که وظیفه ترشح برخی از هورمون های بسیار مهم بدن را بر عهده دارد متناسب با میزان هورمون های دیگر بدن ترشح خود را تنظیم می کند و به هم ریختن میزان هورمون های دیگر یکی از دلایل تورم در ناحیه گلو و بیماری گواتر است. به چند مورد از عوامل بروز بیماری گواتر اشاره می کنیم.

1. کمبود یُد

یُد را می توانید در آب دریا و خاک سواحل دریایی پیدا کنید. کمبود ید در بدن در تولید هورمون های تیروئیدی اشکال ایجاد می کند و حتی می توان گفت شایع ترین دلیل بروز بیماری گواتر همین ید است. افرادی که به دلیل رژیم های غذایی ناسالم به میزان کافی ید مصرف نمی کنند اغلب به این بیماری دچار می شوند. همچنین تحقیقات نشان می دهد افرادی که ساکن منطقه ها مرتفع هستند و در منطقه ها کوهستانی زندگی می کنند هم کمتر ید دریافت می کنند و به شدت در معرض آسیب های آن هستند.

2. پرکاری تیروئید

اگر غده تیروئید به هر دلیلی بیش از حد مورد نیاز، هورمون تولید کند اصطلاحاً به آن پرکاری تیروئید یا بیماری گریوز میگویند. در این بیماری غده تیروئید به اشتباه مورد حمله دستگاه ایمنی بدن قرار می گیرد و نتیجه آن تولید بیش از حد تیروکسین است. غده تیروئید در این موقعیت به دلیل تحریک شدن متورم می شود و بیماری گواتر بروز پیدا می کند.

3. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید هم می تواند باعث بروز بیماری گواتر شود. زمانی که به سبب اختلالات دستگاه ایمنی، غده تیروئید میزان کمی از هورمون های تیروئیدی تولید کند، غده هیپوفیز متوجه میزان کم هورمون می شود و در پاسخ، TSH بیشتری تولید می کند. این تولید بیش از حد غده هیپوفیز هم غده تیروئید را تحریک می کند و منجر به رشد بیش از حد آن می شود.

4. سرطان تیروئید

این نوع سرطان، بیماری بسیار شایعی نیست و احتمال تأثیر کمبود ید، کم کاری و پر کاری غده تیروئید بر ایجاد بیماری گواتر بیشتر از سرطان تیروئید خواهد بود. یکی از نشانه های اولیه سرطان تیروئید این است که گردن تنها در یک طرف ورم می کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری گواتر هستند؟

هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود اما احتمال ایجاد این بیماری در برخی افراد بیشتر است. به نام مثال افرادی که در خانواده شان سابقه ابتلا به بیماری گواتر را داشته اند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

نوجوانان دختر و پسر در دوران بلوغ و در روز های تغییرات هورمونی و همچنین زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند و بیش از 40 سال سن دارند هم در معرض بیماری گواتر خواهند بود. همانطور که قبلاً هم ذکر شد افرادی که محل زندگی شان در ارتفاعات است هم بیشتر در خطر ابتلا هستند.

درمان خانگی بیماری گواتر

افراد مبتلا به بیماری گواتر حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص اقدام به درمان کنند و رژیم غذایی شان را با نظرات پزشک شان تطبیق دهند. در کنار پیگیری فرایند درمان تحت نظر و تجویز های پزشک، برخی از خوراکی ها هستند که می توانند در بهبود بیماری گواتر کمک شایانی بکنند. در ادامه نام چند مورد از این درمان های خانگی بیماری گواتر را ذکر می کنیم.

1. یُد بیشتری مصرف کنید

همانطور که قبلاً هم بیان شد، کمبود ید در بدن می تواند منجر به بروز بیماری گواتر شود. از این رو سعی کنید رژیم غذایی تان را به شکلی تنظیم کنید که میزان ید مورد نیاز بدن تان تأمین شود. نمک یددار، سیب زمینی پخته، شیر گاو، ماست، بوقلمون، ماهی و تخم مرغ از جمله مواد غذایی هستند که میزان قابل توجهی ید دارند و با مصرف روزانه آن ها می توانید از تأمین ید مورد نیاز بدن تان مطمئن باشید. با این حال از آنجایی که افزایش بیش از حد ید هم می تواند یکی از دلیل های بروز بیماری گواتر باشد بهتر است با پزشک تان درباره خوردن این مواد غذایی مشورت کنید، سپس شروع به جای گذاری آن ها در رژیم غذایی کنید.

2. جلبک بخورید!

یکی از منابع طبیعی غنی از ید را می توان جلبک دریایی دانست. در سال های اخیر جلبک دریایی به صورت پودر شده در بازار به فروش می رسد و افراد به جای استفاده از نمک در غذا، از جلبک دریایی استفاده می کنند که نه تنها ید مورد نیاز بدن را تأمین می کند، بلکه میزان بسیار زیادی پتاسیم، کلسیم، مهمیم و آهن هم در آن یافت می شود. جلبک دریایی بسیار برای بیماری گواتر مفید است، تا جایی که کپسول های جلبک دریایی هم از طریق شرکت های تولید دارو تولید می شود و به فروش می رسد.

3. شاهی آبی!

برخی از متخصصین پزشکی سنتی که به درمان های گیاهی اهمیت می دهند، بر این باورند که شاهی آبی یک منبع فوق العاده مفید و سالم ید است. شاهی آبی با نام هایی نظیر آب تره، کلشک، علف چشمه و تیزتیزک آبی هم مشهور است. گیاه شاهی آبی را هم به صورت خوراکی و هم به صورت استفاده موضعی مصرف می کنند.

استفاده خوراکی از شاهی آبی

دستورالعمل استفاده خوراکی از شاهی آبی بسیار ساده است. کافیست دو قاشق غذا خوری از این گیاه را با میزان کمی آب (نهایتاً یک لیوان) مخلوط کنید و در سه نوبت روزانه مصرف کنید. این کار را تا شش هفته ادامه دهید.

استفاده موضعی از شاهی آبی

شاهی آبی را به صورت موضعی هم می توانید مصرف کنید. کمی از برگ های شاهی آبی را خرد کرده و به هم بمالید تا شبیه خمیر شود. سپس آن را روی گردن و روی ناحیه ای که به دلیل بیماری گواتر ورم کرده است بمالید و حدود 20 دقیقه صبر کنید. بهتر است این کار را تا 10 روز ادامه دهید.

نکته مهم درباره درمان های خانگی بیماری گواتر این است که قبل از هر اقدامی حتماً با پزشک متخصص دراین باره مشورت کنید. اقدام های خودسرانه و بدون آگاهی کامل ممکن است شرایط بیماری شما را وخیم تر کند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2140

به "بیماری گواتر چیست و علائم آن چه می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری گواتر چیست و علائم آن چه می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید