تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعال تر چین در مذاکرات ایران با 1

به گزارش تفطن، خبرنگاران: معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع مثبت چین در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5، بر ضرورت ایفای نقش فعال تر این کشور برای حل مسئله و دستیابی به توافق نهایی تاکید نمود.

تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعال تر چین در مذاکرات ایران با 1

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش حوزه دولت خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دیدارمنگ جیان جو رئیس دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، با تاکید بر اینکه گسترش تجارت با چین از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است، گفت: مسئولان جمهوری اسلامی ایران نگاه بلندمدتی به بازار انرژی چین دارند و تهران ضمن استقبال از حضور شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز ایران، علاقمند است روابط تجاری خود را با پکن توسعه دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام استقبال ایران از ایده رئیس جمهور چین با عنوان کمربند مالی جاده ابریشم، زمینی و دریایی، توضیح داد: ایران در این زمینه برای همکاری با طرف چینی به طور کامل آمادگی دارد.

معاون اول رئیس جمهور از بندر آزاد چابهار به عنوان بندری مهم یاد و بر لزوم همکاری دو کشور برای سرمایه گذاری مشترک در این بندر تاکید نمود.

معاون اول رئیس جمهور روابط ایران و چین را روابطی بسیار مهم، تاریخی و راهبردی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به روابط خود با چین به عنوان روابطی سازنده نگاه می نماید و به دنبال گسترش مناسبات در زمینه های اقصادی، سیاسی و فرهنگی می باشد.

جهانگیری با قدردانی از مواضع مثبت چین در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5، بر ضرورت ایفای نقش فعال تر این کشور برای حل مسئله و دستیابی به توافق نهایی تاکید نمود.

معاون اول رئیس جمهور به مسائل و مسائل منطقه خاورمیانه نیز اشاره نمود و با بیان اینکه خاورمیانه امروز گرفتار افراطی گری شده، اضافه کرد: امروز خشونت در بدترین شکل آن در عراق و سوریه جاری است و ایران آمادگی دارد در کنار چین برای حل مسائل منطقه همکاری کند.

جهانگیری با اشاره به ملاقات روسای جمهور دو کشور و مذاکرات صورت گرفته در مورد توسعه روابط همه جانبه، بر لزوم پیگیری وزارتخانه های دو کشور برای نهایی شدن تفاهم نامه های همکاری میان تهران و پکن تاکید نمود.

رئیس دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کومونیست چین نیز در این دیدار با بیان اینکه چین همیشه در مورد حقوق هسته ای ایران در سطح بین الملل مواضع مثبتی اتخاذ نموده، گفت: پکن بر این موضوع پایبند است که حقوق ملت ایران برای استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز باید تامین گردد.

منگ جیان جو با اشاره به نگاه مثبت چین به توسعه روابط فی مابین، به حجم مبادلات دو کشور در یک سال گذشته اشاره و اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری روبه افزایش بوده و همکاری های تهران ـ پکن در حال طی کردن روندی روبه رشد است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور چین اهمیت فراوانی برای توسعه همکاری های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران قائل است، گفت: چین از مشارکت فعال طرف ایرانی برای همکاری در زمینه کمربند مالی جاده ابریشم استقبال می نماید.

رئیس دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کومونیست چین، روابط دو کشور را تاریخی و دیرینه دانست و اضافه کرد: تهران و پکن در مسائل مختلف و به خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی از دیدگاه های نزدیکی برخوردار هستند.

وی خواهان گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در بخش های مختلف سیاسی، مالی و فرهنگی شد و گفت: اراده سیاسی در چین این است که روابط راهبردی خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 826

به "تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعال تر چین در مذاکرات ایران با 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر ضرورت ایفای نقش فعال تر چین در مذاکرات ایران با 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید