تعرفه واردات موبایل؛ چهار نکته که نمی خواهند بدانید

به گزارش تفطن، خبرنگاران- تعرفه واردات موبایل 1402 با چیزی که در اسفند 1401 درباره آن صحبت می شد، تفاوت هایی دارد. قرار بود تعرفه واردات موبایل بابت مدل های بالای 600 دلار به شکل مسافری دو برابر رویه تجاری باشد، اما حالا بخشنامه نو گمرک در این قسمت 180 درجه با پیش بینی ها فرق دارد و یکجور امتیاز نو برای واردات گوشی های گرانقیمت و پرچمدار به رویه مسافری است.

تعرفه واردات موبایل؛ چهار نکته که نمی خواهند بدانید

به گزارش خبرنگاران؛ تعرفه واردات موبایل به شکلی است که معمولا شما را مجاب می نماید در سفر به دبی و ترکیه از لحاظ مالی تمایل چندانی به خرید گوشی نداشته باشید و سال جاری با فرمولی که برای آن معین کردند، فیچرفون ها یا همان گوشی های ساده و دکمه ای شامل بیشترین تعرفه واردات موبایل می شوند.

شماره یک | تعرفه واردات موبایل براساس قانون بودجه 1402

تعرفه واردات موبایل که در قالب بخشنامه تازهی با سربرگ گمرک دست به دست می گردد، براساس قانون بودجه سال 1402 منتشر شده است. در این بخشنامه گمرک ایران تعرفه واردات موبایل در رویه تجاری و مسافری را براساس ارزش دلاری آن ها تقسیم بندی نموده است و به جز یک استثنا چیز تازهی در آن دیده نمی گردد. یعنی از زمستان پارسال که بحث بودجه مطرح بود، می دانستیم که تعرفه واردات گوشی های هوشمند بالای 600 دلار به شیوه تجاری 15 درصد است یا مثلا تعرفه واردات موبایل به وسیله رویه مسافری قرار است دوبرابر شیوه تجاری محاسبه گردد.

تعرفه واردات موبایل برای گوشی های هوشمند کمتر از 100 دلار در رویه تجاری شش درصد و به شکل مسافری 12 درصد است و این تعرفه برای گوشی های هوشمند 100 تا 600 دلار در رویه تجاری و مسافری به ترتیب چهار و هشت درصد خواهد بود. این وسط تنها چیزی که انتظارش را نداشتیم، تعرفه هشت درصدی واردات گوشی های بالای 600 دلار در رویه مسافری است.

شماره دو | تعرفه واردات موبایل مغایر با قانون بودجه 1402

تعرفه واردات موبایل طبق فرمولی که در لایحه بودجه 1402 آمده، به شکلی است که یک امتیازی را برای تجار قائل می گردد. طوری که تعرفه واردات موبایل به شکل مسافری یا پستی دقیقا دوبرابر رویه تجاری معین می گردد، اما براساس تعرفه واردات موبایل 1402 که گمرک ایران آن را روز نهم مرداد سال جاری ابلاغ نموده، این روند در بحث گوشی های بالای 600 دلار دیده نمی گردد و تقریبا 180 درجه با پیش بینی ها فرق دارد.

تعرفه واردات موبایل در بخشنامه تازه گمرک ایران برای مدل های بالای 600 دلار به جای 30 درصد، هشت درصد نوشته شده و حالا امتیاز تازهی برای واردات این مدل گوشی ها به شکل مسافری محسوب می گردد و می تواند خیلی ها را به فکر خرید یا حتی سفارش خرید آیفون از کشور های همسایه وادار کند.

شماره سه | بیشترین تعرفه واردات موبایل

بیشترین تعرفه واردات موبایل، بابت فیچر فون ها در رویه مسافری دریافت می گردد. تعرفه واردات موبایل برای فیچر فون ها یعنی همان گوشی های ساده در حالت مسافری درحالی 30 درصد است که تعرفه واردات گوشی های هوشمند زیر 100 دلار به همین شیوه مسافری فقط 12 درصد خواهد بود. در رویه تجاری هم تعرفه واردات فیچرفون ها 15 درصد است و، اما تاجرانی که گوشی های هوشمند زیر 100 دلار را وارد می نمایند، مشمول تعرفه شش درصدی می شوند خیلی ها تعرفه بالای واردات فیچر فون ها را به اعلام آمادگی شرکت های داخلی برای فراوری این مدل گوشی ها ارتباط می دهند. تعرفه واردات موبایل در یک حالت دیگر هم به 30 درصد می رسد. واردات گوشی های بالای 600 دلار که صفحه کلید غیرلمسی دارند. منظور گمرک ایران در این حالت، گوشی هایی گرانقیمتی مثل ورتو هستند.

شماره چهار | چرا معمولا خرید گوشی از دبی و ترکیه به صرفه نیست؟

تعرفه واردات موبایل به شکلی است که در خیلی از مواقع شما را مجبور می نماید از داخل کشور اقدام به خرید گوشی کنید. همین الان اگر گوشی های بالای 600 دلار را فاکتور بگیریم، در سایر حالت ها واردات گوشی از دبی و ترکیه به شکل مسافری دوبرابر رویه تجاری است. تعرفه واردات اغلب مدل های میان رده سامسونگ و شیائومی که سهم قابل توجهی از بازار موبایل را دراختیار دارند و در دسته گوشی های 100 تا 600 دلار قرار می گیرند، برای تجار چهار درصد و برای مسافران هشت درصد محاسبه می گردد. به خاطر همین در خیلی از مواقع خرید گوشی از کشور های همسایه نسبت به علاالدین و فروشگاه های اینترنتی هزینه بیشتری دارد. مثلا ممکن است خرید گلکسی A54 برای یک نفر در دبی با احتساب تعرفه واردات موبایل 18 میلیون تومان هزینه داشته باشد، اما همان مدل را در تهران بتواند 16 میلیون و 500 هزار تومان پیدا کند.

تعرفه واردات موبایل 1402

انواع موبایل

رویه تجاری

رویه مسافری و پستی

گوشی های هوشمند کمتر از 100 دلار

شش درصد

12 درصد

گوشی های هوشمند 100 تا 600 دلار

چهار درصد

هشت درصد

گوشی های بالای 600 دلار

15 درصد

هشت درصد

گوشی های زیر 100 دلار با صفحه کلید غیرلمسی

15 درصد

30 درصد

گوشی های بالای 600 دلار با صفحه کلید غیرلمسی

15 درصد

30 درصد

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2575

به "تعرفه واردات موبایل؛ چهار نکته که نمی خواهند بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرفه واردات موبایل؛ چهار نکته که نمی خواهند بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید