غفلت از سفر ارزان

به گزارش تفطن، فرهنگ مسافرت برای بسیاری از گردشگران و ماجراجویان ایرانی تعریف متفاوت از آنچه در سطح جهانی صورت می گیرد داشته و همین امر باعث شده که بعضی از سفرهای گردشگران ایرانی بسیار گران تر از حد معمول انجام گردد.

غفلت از سفر ارزان

از سفر با قیمت تور کانادا زمستان 99 لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، فرهنگ مسافرت برای بسیاری از گردشگران و ماجراجویان ایرانی تعریف متفاوت از آنچه در سطح دنیای صورت می گیرد داشته و همین امر باعث شده که بعضی از سفرهای گردشگران ایرانی بسیار گران تر از حد معمول انجام گردد. این جمله برای بسیاری از ما ایرانیان آشناست که می گوییم: آمده ایم سفر و باید خوش بگذرانیم، بی خیال هزینه. این دقیقا همان فرهنگ اشتباهی است که به دلیل عدم کنترل و برنامه ریزی در ذهن بیشتر گردشگران ایرانی نقش بسته است و آنها را به جهتی اشتباه راهنمایی و در نهایت سفر را از سبد خانوار حذف می نماید.

در حال حاضر بیشتر گردشگران ایرانی یا از امکانات دنیای مجازی بی اطلاع هستند یا اینکه حوصله جست و جو در این زمینه را به خود نمی دهند و با استفاده از خدمات آژانس های گردشگری سعی در انتخاب مقصد سفر دارند. در حالی که صدها یا شاید هزاران وبسایت و شرکت های آنلاین در دهکده دنیای مشغول برنامه ریزی و خدمات رسانی به گردشگرانی که قصد ارزان سفر کردن دارند یا همان بک پکرها (توریست هایی که با یک کوله پشتی حاوی حداقل ملزومات، یک سفر توریستی کم هزینه را شروع می نمایند) هستند. جای تردید نیست بسیاری از امکانات ارزان سفر کردن هم اکنون در زیرساخت های گردشگری ایران مهیا نیست و نمی توان انتظار داشت که گردشگران ایرانی با آنها آشنا باشند. این در حالی است که در اغلب کشورهای گردشگرپذیر دنیا سیاست ها یا راهکارهایی نوین برای ارزان سفر کردن به وجود آمده که باعث افزایش تعداد سفر در میان افراد با هزینه هایی پایین شده است.

ایرانیان و سفر

ایرانی ها از گذشته به تفریح و گشت وگذار علاقه مند بودند، اما با گذشت زمان به دلیل کاهش استطاعت مالی به نسبت میزان گشت و گذار ها تنزل یافته است. این امر نیز در حال حاضر در زندگی تک تک افراد مشهود است و به نسبت هر فرد یا خانواده با استطاعت مالی و درآمد مطلوب می تواند سفرهای متعدد داشته باشد. در شرایط کنونی نیز می توان از روزهای تعطیل و ایام نوروز در کشور به عنوان ایامی که در آن سونامی گردشگری رخ می دهد، یاد کرد. این در حالی است که هنوز هتل ها و تاسیسات گردشگری در کشور ما با نارسایی های فراوانی رو به روست. در شرایط کنونی سطح مالی مردم چندان جوابگوی خرج و مخارج سفر نیست و به نسبت هزینه هتل ها نیز گران است. این مقوله را می توان به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در زمینه سفر محسوب کرد. با آنالیز شرایط سفر در کشور می توان گفت که تمایل ایرانی ها به سفر در مقایسه با مردم دیگر کشورها بیشتر است، اما کم و کیف سفر به شرایط مالی افراد بستگی دارد.

ظرفیت های گردشگری کشور مغفول مانده است

کشور ایران به دلیل طبیعت چهار فصل به عنوان مجموعه ای از تنوع و تعدد اقوام و فرهنگ ها محسوب می گردد. برای مثال با مشاهده فرهنگ ترکمن ها، گیلکی ها، مازندرانی ها، نمودها، بختیاری ها و... متوجه می شویم که هر یک نوع خاصی از فرهنگ ها را دارند. از سوی دیگر استان های غربی کشور از موسیقی، آداب و رسوم متفاوت به نسبت دیگر مناطق برخوردار هستند. از بابتی هم سیستان و بلوچستان از لحاظ اقلیمی متفاوت است و هم از لحاظ فرهنگی از صنایع دستی، بنای تاریخی و... منحصر به فرد برخوردار است. در اصل تنوع اقلیمی باعث بروز تنوع فرهنگی در هر یک از مناطق نیز می گردد. ضمناً این امر باعث ایجاد جاذبه های گردشگری برای ایرانی ها شده و باعث ارضای حس کنجکاوی، تنوع و... می گردد. بنابراین سفرهای داخلی در بین ایرانی ها از فراوانی قابل ملاحظه ای برخوردار است، چون تنوع فرهنگی خود می تواند دلیل موثر در افزایش استقبال همگان به سفر باشد.

اغلب افراد در کشور استان های مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، بندرعباس، کیش، قشم، سواحل شمالی دریا، بابلسر، گیلان، آستارا، بندرترکمن را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می نمایند. در واقع هر یک از استان های کشور به شکل متنوع می توان یکصد جهت گردشگری را به گردشگران معرفی نمایند. در این شرایط می توان گفت با وجود 31 استان در کشور ما سه هزار و 100مقصد گردشگری وجود دارد. اما دفاتر گردشگری کشور تورهای ایرانگردی را به مشهد، شیراز و کیش محدود نموده اند. در واقع ظرفیت های گردشگری کشور ما آن طور که باید و شاید به گردشگران معرفی نمی گردد. منابع فرهنگی و میراثی فاخری از گذشتگان وجود دارد، اما وقتی اینها تبدیل به جاذبه گردشگری می گردد که بتوان آنها را تبدیل به محصولی برای جذب گردشگران کرد، یعنی از لحاظ امکانات حمل و نقل، اقامتی، پذیرایی و دیگر خدماتی که برای جذب گردشگر مورد احتیاج است در تمام این مقاصد فراهم باشد. نبود چنین زیرساخت هایی امکان رقابت و ایجاد بازار گسترده در بعد دنیای را از بین برده است.

سفرهای داخلی شخصی انجام می گردد

سیستم حمل و نقل پیشرفته و استاندارد، یکی از پیش شرط ها و از سوی دیگر یکی از نمادهای توسعه یافتگی است که همیشه مورد توجه قرار می گیرد. یک سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته، امکان انجام مراودات و مبادلات را در حداقل زمان، با کمترین هزینه و بالاترین سطح ایمنی و استاندارد فراهم می سازد. مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی درباره شرایط گردشگری در کشور می گوید: براساس گزارش های منتشر شده از سوی سازمان مرکز آمار ایران 56 درصد از سفرها در کشور به شکل شخصی و با استفاده از وسایل نقلیه حمل و نقل شخص و اسکان در منزل اقوام و آشنایان انجام می گردد. در این زمینه احتیاج به تحول در زمینه گردشگری داریم. باید دانست که با این شرایط مسافرت در کشور به هیچ عنوان صنعت گردشگری داخلی توسعه پیدا نمی نماید. باید بتوان در زمینه میزان سفرها و استقبال از گردشگران اقدامات موثر انجام داد تا به این ترتیب میزان قابل توجهی از سفرها توسط تورها انجام گردد.

اردشیر اروجی می افزاید: هم اکنون سه درصد از سفرها با تورهای گردشگری انجام می گردد. هنوز در کشور ما سفر با تورهای مسافرتی فرهنگسازی نشده و آن طور که باید و شاید سازمان میراث فرهنگی به رسالت خود عمل ننموده است. با آنالیز های صورت گرفته فقط شش درصد از مسافران برای اسکان به هتل ها مراجعه می نمایند. دلایل این بی توجهی را می توان به دلیل هزینه های گران هتل، تنزل درآمد مردم و عدم استقبال به امر جذب گردشگر داخل دانست.

ایرانی ها و گردشگری خارجی

هر سال حدود چهار میلیون ایرانی به کشورهای مختلف سفر می نمایند. هزینه ای که گردشگران ایرانی برای سفر به کشورهای ترکیه، عربستان، مالزی، تایلند و امارات می پردازند، حدود 11 هزار میلیارد تومان است. البته این رقم به غیر از هزینه های سفر به عتبات عالیات و دیگر کشورهاست. با توجه به تعداد سفرهای برون مرزی ایران به جرات می توان گفت که گردشگران ایرانی آمار بالایی از سفر به کشورهایی معین را تشکیل می دهند. برای مثال ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال 2014شناخته شدند که این امر سود قابل ملاحظه ای را برای کشور به همراه داشته است.

اروجی تاکید می نماید: در بخش گردشگری خارجی کشورهایی پر اهمیت از نظر شرایط مالی مورد توجه ایرانی ها هستند. اغلب در سفرهای خارجی به کیفیت مطلوب، قیمت پایین و امنیت توجه می نمایند. اروجی می گوید: در دو دهه قبل ترکیه اولین مقصد سفر ایرانی ها محسوب می شد. بر اساس آمار سالانه دو میلیون گردشگر ایرانی به این کشور مراجعه می کردند و حتی در یک برهه زمانی ایران به عنوان یکی از فرصت های ترکیه محسوب می شد. اما هم اکنون به دلیل نا امنی های موجود در کشور مقصد به نسبت میزان توریسم های ایران به این کشور نیز کاسته شده است.

هم اکنون ارمنستان، گرجستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، یونان، بلغارستان، روسیه، قزاقستان، مالزی، تایلند و دبی به عنوان جهتهای جایگزین بعد از ترکیه مقصد عمده گردشگران ایران است. بعضی از این کشورها نیز با لغو ویزا سعی در جذب گردشگر ایرانی دارند. او در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس شاخص های توسعه می توان معیار معین برای مسافرت افراد تعریف کرد، می گوید: شاخص ویژه ای در این زمینه وجود ندارد، میزان سفر افراد به شرایط مالی آنها بستگی دارد. برای هر فرد در صورت وجود شرایط مالی مناسب سالانه دو تا سه سفر به مقاصد داخلی و خارجی مناسب است.

سفرهای زیارتی، مقصد گردشگران ایران

به گفته اروجی حج عمره و تمتع در گذشته از جمله سفرهای مورد توجه زائران ایرانی بود، اما در کشور به دلیل بروز شرایط خاص امکان ایجاد این سفر وجود ندارد. همچنین در گذشته سفر به سوریه هم از دیگر سفرهای زیارتی مورد استقبال ایرانی ها بود که هم اکنون به دلیل شرایط کشور مقصد به میزان قابل توجهی از آن کاسته شده است. این در حالی است که در گذشته سالانه 500- 600هزار ایرانی به کشور سوریه مسافرت می کردند. در گذشته حدود یک میلیون 500تا دو میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات مراجعه می کردند که این آمار همچنان بر قوت خود باقی مانده است.

منبع: آرمان

بازگشت به سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 988

به "غفلت از سفر ارزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از سفر ارزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید