توصیه های تغذیه ای پاندمی کووید 19

به گزارش تفطن، تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها به ویژه بیماری کووید 19 نقش موثری دارد.

توصیه های تغذیه ای پاندمی کووید 19

به گزارش خبرنگاران از مهر، بیماری کووید 19 دارای طیف خفیف تا شدید بوده و می تواند نشانه هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی و سایر مسائل تنفسی و گاهی علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و یا اسهال را به همراه داشته باشد.

تمامی گروه های سنی می توانند تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گیرند، اما سالمندان، مبتلایان به بیمارهای قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مسائل تنفسی و کبدی، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کووید 19 هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلاء در این افراد کاملاً لازم است.

با اینکه کووید 19 یک بیماری واگیر است، اما افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، پرفشاری خون، سرطان و…، بیشتر در معرض خطر هستند پس همچنان در همه گیری کووید 19 توجه به کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر باید مورد توجه قرار گیرد. تغذیه سالم یک فاکتور مهم کنترل بیماری های غیرواگیر و تقویت سیستم ایمنی می باشد که در شرایط همه گیری کووید 19 احتیاج به توجه بیشتر دارد.

تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها به ویژه بیماری کووید 19 نقش مؤثری دارد. حتی در قرنطینه خانگی و احتمال دسترسی ناکافی به بعضی از مواد غذایی از یک سو و احتمال افزایش مواد غذایی حاوی چربی، قند و نمک به دلیل مصرف زیاد تنقلات نامناسب از سوی دیگر، خانواده می تواند با یک مدیریت مطلوب تغذیه از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برخوردار گردد. قرنطینه خانگی زمان مناسبی برای انتخاب و تهیه غذاهای سالم و با ارزش تغذیه ای مناسب است که می تواند ضمن کاهش هزینه غذای خانواده، در ایجاد عادات غذایی سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب، متنوع و مغذی نقش مؤثری داشته باشد.

استفاده از برنامه غذایی روزانه

در برنامه غذایی روزانه، به منظور سالم زیستن باید دو اصل تعادل و تنوع رعایت گردد تعادل به معنی مقادیر کافی از مواد مورد احتیاج برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها) قرار دارند.

مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی تقریباً یکسان هستند و در صورت دسترسی نداشتن به بعضی مواد غذایی، می توان از جایگزین آنها استفاده نمود.

گروه های غذایی

نان و غلات: توصیه می گردد ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده گردد. این گروه شامل نان ها شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده های آنها است.

سبزی ها: مواد غذایی این گروه شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، شلغم، کدو حلوایی، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، کدو سبز، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و…، است.

میوه ها: این گروه شامل انواع مرکبات (مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، انواع توت، طالبی، خربزه، هندوانه، خرمالو، شلیل، هلو، زردالو، انگور، سیب، انبه، گلابی، انار و…، و انواع آب میوه طبیعی، کمپوت میوه ها و میوه های خشک (خشکبار) است.

شیر و لبنیات: این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می باشد.

گوشت و تخم مرغ: این گروه شامل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک و تخم مرغ می باشد.

حبوبات و مغز دانه ها: این گروه شامل انواع حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، سویا و… و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و…، است که به صورت ترکیب با غلات منبع خوبی از پروتئین ها است.

تهیه غذاهای خانگی

از غذاهای آماده و خارج از منزل کمتر مصرف نمائید. با توجه به این که در دوره قرنطینه خانگی مدت زمان طولانی در خانه هستید، می توانید غذاهایی که تا به امروز به دلیل نداشتن وقت، تهیه نکرده اید را آماده نمائید.

غذا خوردن اعضای خانواده با یکدیگر

تهیه غذا و غذا خوردن اعضای خانواده با یکدیگر، یک شیوه مناسب برای ایجاد عادات غذایی سالم و تقویت روابط خانوادگی است. تا آن جا که می توانید فرزندان خود را در تهیه غذا مشارکت دهید. تا حد امکان سعی کنید به عنوان یک خانواده در کنار هم غذا میل کنید. این امر می تواند در کاهش اضطراب بچه ها در این شرایط استرس زا یاری کند.

ایمنی مواد غذایی

ایمنی مواد غذایی پیش احتیاج برای تأمین امنیت غذایی و یک رژیم غذایی سالم است. هنگام تهیه غذا برای خود و دیگران، پیروی از اصول بهداشت فردی و رعایت اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و بیماری های ناشی از غذا بسیار مهم است.

مصرف فیبر کافی

فیبر در داشتن یک سیستم گوارشی سالم نقش مهمی دارد و از پرخوری جلوگیری می نماید. برای اطمینان از مصرف فیبر کافی، در صورت امکان در تمام وعده های غذایی سبزی ها، میوه ها، حبوبات و غذاهای سبوس دار را انتخاب کنید. از نان های تهیه شده با آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، ما کارونی سبوس دار، جو و گندم کامل (پوست نگرفته) بیشتر استفاده کرده و از سبزی ها و میوه ها به عنوان میان وعده بهره ببرید.

نوشیدن روزانه آب و نوشیدنی های بدون قند

هر فردی در روز باید به طور معمول هشت لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند. آب رسانی مناسب برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است.

برای مصرف کافی مایعات می توان برش های خیار، نعناع، لیمو یا پرتقال را به لیوان آب افزود. به دلیل داشتن قند زیاد در نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های صنعتی، آب میوه های صنعتی و شیرهای طعم دار مصرف آنها که موجب تحریک سیستم ایمنی و تضعیف آن می گردد را محدود کنید.

از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و به ویژه نوشابه های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. زیرا ممکن است به کمبود آب بدن منجر گردد. چای کمرنگ، انواع دمنوش های گیاهی در حد متعادل نیز مفید است.

مصرف مکمل ویتامین D

با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه، احتیاج هست افراد بالای 12 سال ماهانه یک پرل 50 هزار واحدی مکمل ویتامین D، طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مصرف نماید. بچه ها 2 تا 12 ساله نیز هر دو ماه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D مصرف نمایند. از مصرف خودسرانه سایر مکمل های غذایی خودداری گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1721

به "توصیه های تغذیه ای پاندمی کووید 19" امتیاز دهید

1 کاربر به "توصیه های تغذیه ای پاندمی کووید 19" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های تغذیه ای پاندمی کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید