رعایت حال معلولان در معماری معابد زیبای یونان باستان

به گزارش تفطن، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، رعایت حال معلولان در معماری معابد زیبای یونان باستان بچشم می خورد.

رعایت حال معلولان در معماری معابد زیبای یونان باستان

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

داستان چیست؟

یونانیان باستان در بسیاری از جهات از هم عصران خود جلوتر بودند که ظاهرا توجه به نیازهای جامعه معلولان نیز یکی از این موارد است. نتایج یک مطالعه جدید باستان شناسی نشان می دهد رمپ های سنگی موجود در بعضی از بناهای مربوط به این دوره، برای رفاه حال معلولان ساخته می شدند.

دبی اسنید (Debby Sneed)، استاد دوره کلاسیک دانشگاه دولتی کالیفرنیا با مطالعه طیف متنوعی از معابد متعلق به قرن چهارم دریافت که بناهایی بیشترین رمپ را داشتند از نوع معابدی بودند که نزد عموم با ویژگی شفابخشی شناخته می شدند و به همین دلیل بیشتر مراجعان این دست از معابد افراد میانسال یا معلولی بودند که در بالا رفتن از پله های بلند ورودی مشکل داشتند.

اسنید در بیانیه ای گفت: باستان شناسان مدتهاست درباره رمپ های موجود در معابد یونان می دانند اما در بحث و گفت وگوهای خود در حوزه معماری یونانی معمولا آن را نادیده می گیرند. محتمل ترین دلیل معماران یونانی برای ساخت این رمپ ها، فراهم کردن امکان دسترسی مراجعان معلول جسمی-حرکتی به این معابد بود.

براساس فرضیه های قبلی، از رمپ های سنگی معابد برای انتقال حیواناتی که قرار بود قربانی شوند یا حمل مصالح سنگین ساختمانی در زمان ساخت و ساز استفاده می شد. اسنید با اذعان به آنکه رمپ ها می توانند کارکردهای متعددی داشته باشند، برای پشتیبانی از فرضیه خود به حضور پررنگ این سازه های سنگی در معابد آسکلپیوس ایزد پزشکی و درمان در اساطیر یونان بوستان اشاره می نماید.

این باستان شناس در معبد آسکلپیوس واقع در اپیداروس 11 رمپ سنگی پیدا کرد. در مقایسه، معبد زئوس در المپیا که یکی دیگر از معابد پیچیده آن دوره بود، تنها 2 رمپ داشت.

وی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی گیزمودو گفت: از آنجایی که مراجعین معابد شفابخش بیشتر افرادی با معلولیت های دائمی یا موقت، بیماری های طولانی و دیگر مسائل جسمی و روانی بودند، معماران یونانی رمپ های سنگی می ساختند تا این بناها برای مراجعان اصلیشان قابل دسترس باشد.

به گفته اسنید، اگرچه این پیش فرض وجود دارد که افراد ناتوان در جامعه یونان باستان جایی نداشتند اما در بسیاری از اسکلتهای به جا مانده از آن دوره نشانه های ورم مفاصل به چشم می خورد و در نقاشی و مجسمه ها آن دوره نیز چهره هایی دیده می گردد که به چوبدستی یا عصا تکیه دارند. حتی هفائستوس یکی از 12 ایزد المپ نشین نیز هنگام راه رفتن می لنگید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1365

به "رعایت حال معلولان در معماری معابد زیبای یونان باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت حال معلولان در معماری معابد زیبای یونان باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید