سپاهان علیه مرکز

به گزارش تفطن، نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران از امروز به طور رسمی شروع می گردد تا در حساس ترین بازی هفته شانزدهم دو تیم مدعی سپاهان و استقلال در اصفهان به مصاف یکدیگر بروند. اهمیت این بازی دست کمی از جدال برای رسیدن به عنوان قهرمانی ندارد. ماجرا از این قرار است که پیش از استارت بازی های این هفته، هر دو تیم با 27 امتیاز در رده های سوم و چهارم جدول رده بندی قرار گرفته اند و فقط تفاضل گل است که سپاهان را بالاتر از استقلال نشانده است. با این حال و با توجه به تغییراتی که در قوانین رده بندی اعمال شده، از الان که نیم فصل دوم شروع می گردد، تفاضل گل در اولویت بعدی قرار می گیرد و بازی رودررو است که تکلیف تیم های هم امتیاز را در جدول تعیین کند.

سپاهان علیه مرکز

استقلال در شرایطی امروز به مصاف سپاهان می رود که در بازی رفت و در استادیوم آزادی با دو گل بازی را به رقیب زردپوش لیگ واگذار کرد تا نه تنها نوار شکست ناپذیری 30 بازی متوالی اش گسسته گردد، بلکه لیگ را هم با یک شوک مهم آغاز کند. بدیهی است که اگر امروز بازی مساوی گردد استقلال دو بار ضرر می نماید؛ اول اینکه به علت همان ماجرای تفاضل گل همچنان پایین تر از اصفهانی ها قرار می گیرد و دوم اینکه در ادامه مسیر هرگاه که امتیازش با سپاهان برابر شد، فارغ از اینکه تفاضل گل خوبی هم که داشته باشد، باز به علت آنکه در مجموع دو بازی عملکرد خوبی نداشته، در جدول پایین تر از سپاهان قرار می گیرد.

البته که این موضوع آن هم با توجه به اینکه تازه قرار است بازی اول نیم فصل دوم برگزار گردد چندان جایگاهی در تفکرات سرمربیان دو تیم نخواهد داشت. هر دو سرمربی پرتغالی، یعنی ریکاردو سا پینتو در استقلال و ژوزه مورایس در سپاهان به خوبی می دانند که اگر قرار است شانسی برای رسیدن به قهرمانی در این فصل داشته باشند باید از همین بازی های به اصلاح شش امتیازی، برد به دست بیاورند. روی کاغذ و با توجه به مسئله میزبانی شرایط برای سپاهانی ها امروز مهم تر است، ولی استقلال و سرمربی اش که در هفته های اخیر حسابی تحت فشار قرار گرفته اند علاقه ای به دادن امتیاز به رقیب ندارند. به ویژه اینکه آن ها بازی رفت را باخته اند و سا پینتو به طرفداران استقلال قول داده در بازی برگشت جبران کند.

با وجود انگیزه ای که استقلالی ها دارند، اما دست سرمربی این تیم چندان باز نیست. او همین حالا پنج بازیکن را به علت مصدومیت و محرومیت در اختیار ندارد که می تواند لطمه بزرگی محسوب گردد. بزرگ ترین غایب استقلال برای بازی امروز کاپیتان سیدحسین حسینی است. با وجود کوشش زیاد پزشکان استقلال او این بازی را با اعلام رسمی خودش از دست داده است. عارف غلامی و محمدحسین مرادمند هم دیگر مصدومان این باشگاه هستند که بازی مهم امروز را از دست داده اند. در کنار این سه نفر، روزبه چشمی، هافبک مورد اعتماد سا پینتو هم به علت چهاراخطاره بودن بازی را از دست داده و دست آخر، عزیزبک آمانوف ازبک که شایعاتی مبنی بر خروجش از استقلال هم به گوش می رسد، از لیست این بازی خط خورده است. این ها همه در شرایطی است که سپاهان از لحاظ مهره مسئله ای برای جدال با استقلال ندارد و ژوزه مورایس حسابی آماده نبردی حساس است.

وقتی مورایس ستاره های بهتری خرید

فارغ از مسائل فنی که اهمیت این بازی را با توجه به جایگاه دو تیم حسابی حساس نموده، این بازی چند جنگ پنهان دیگر هم دارد که مربوط به فعالیت دو باشگاه در بازار جابجایی است. درست است که این روز ها هیچ کدام از دو باشگاه خرید جدیدی نداشته اند، ولی تیم اصفهانی به وضوح کارنامه بهتری در جذب بازیکن، پیش از آغاز لیگ 22 داشته است. سپاهان بازیکنانی مثل پیغام نیازمند، محمد دانشگر، رناتو داسیلویرا، نیلسون جونیور، رامین رضاییان، میلاد زکی پور، مانوئل فرناندز، الویس کامسوبا، محمد علی نژاد و عیسی مرادی را خرید که به طرز چشمگیری آن ها همگی تبدیل به مهره های کلیدی شدند. ر

امین رضاییان به عنوان یکی از برترین خرید های فصل، توانسته برای سپاهان سه گل بزند و سه گل هم بسازد. بعد از او، محمد علی نژاد با دو گل و یک پاس گل عملکردی درخشان در ترکیب سپاهان داشت و عیسی مرادی و امید نورافکن هرکدام توانستند در کنار میلاد زکی پور دو بار در نقش گل زن بدرخشند. مانوئل فرناندز و محمد دانشگر هم هرکدام یک بار پیروز به گل زنی برای تیم خود شدند و ثبت هفت کلین شیت در 12 بازی نشان از عملکرد پیروز پیغام نیازمند در خط دروازه سپاهان دارد تا بعد از پرسپولیس، سپاهان هم خرید های بسیار پیروزی در بازار تابستانه داشته باشد.

استقلال، ولی در این زمینه چندان توفیقی نداشته است. محمد محبی و مهدی قایدی برترین خرید های استقلال در بازار تابستانه بودند که نکته مهم درباره هر دو ستاره بوشهری استقلال، قرارداد قرضی آن ها با آبی پوشان مرکز است. محبی توانست با ثبت چهار گل و یک پاس گل نیم فصل نخست را به خاتمه برساند و برترین گل زن استقلال بود. پیمان بابایی در کنار مهدی قایدی یک گله های استقلال در خاتمه نیم فصل نخست هستند، البته که هرکدام از آن ها سابقه ثبت یک پاس گل را هم در کارنامه خود دارند. به جز این سه بازیکن، امید حامدی فر، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده، سیاوش یزدانی، محمدحسین زواری و محمدحسین مرادمند دیگر خرید های تابستانی استقلال بودند که مشخصا تا به الان توفیقی در این باشگاه نداشته اند.

البته که شاید همین جابه جایی ها حداقل به جذابیت بازی امروز یاری کند، چون بازیکنان زیادی از دو تیم وجود دارند که پیش تر پیراهن رقیب را به تن نموده اند. سجاد شهباززاده، محمد محبی و رضا میرزایی در استقلال و محمد دانشگر، مسعود ریگی، امید نورافکن و میلاد زکی پور در سپاهان بازیکنانی هستند که قرار است روبه روی رفقای سابق قرار بگیرند.

سپاهان علیه تیم های تهرانی

درست است که بازی امروز اهمیت و حساسیت زیادی دارد، ولی در نگاه کلی می تواند یکی از پازل های رسیدن به قهرمانی برای دو تیم باشد. این مورد برای سپاهان بیشتر درخورتوجه است، چون آن ها با تغییر مربی و خانه تکانی ای که داشتند به چیزی غیر از قهرمانی فکر نمی نمایند. سپاهان برای رسیدن به این مهم باید کوشش کند از هر دو تیم مدعی مرکز هر سه امتیاز را بگیرد. امروز فرصت دارند تا استقلال را پس بزنند و آن وقت اگر می خواهند جای پرسپولیس را در صدر بگیرند، باید دیگر تیم مدعی را هم شکست دهند.

در بین تیم های شهرستاتی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند همین سپاهان شرایط بسیار مناسب تری دارد. به غیر از استقلال و پرسپولیس که در شش فصل اخیر اجازه نداده اند تیمی دیگر دستش به جام قهرمانی برسد، دو تیم دیگر از تهران یعنی پاس و سایپا هم سابقه قهرمانی دارند. نکته جالب اینکه اولی کلا از سطح برتر فوتبال ایران محو شده و دومی هم این روز ها در لیگ یک توپ می زند. سه تیم غیرتهرانی استقلال خوزستان، فولاد و سپاهان هم دیگر تیم های فوتبال ایران هستند که سابقه قهرمانی دارند. دو تیم خوزستانی هم یکی از آن ها از سطح اول فوتبال ایران فاصله گرفته و هرکدام یک و دو بار (فولاد) جام قهرمانی را بالای سر برده اند، ولی شرایط برای سپاهان کاملا فرق دارد. این تیم تا به الان پنج بار قهرمان لیگ برتر شده و دومین تیم پرافتخار فوتبال ایران در این لیگ محسوب می گردد.

در لیگ برتر فوتبال ایران فقط پرسپولیس است که توانسته با هفت عنوان قهرمانی بالاتر از سپاهان بایستد. استقلال هم با چهار قهرمانی در تعقیب تیم سپاهان است. همین مورد شاید بخت سپاهان را با توجه به تجربه و سابقه ای که در لیگ برتر ایران دارد در مقایسه با سایر تیم های غیرتهرانی برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر ایران افزایش دهد. گو اینکه برای رسیدن به این مهم باید از سد تیم های تهرانی عبور کند و در سایر بازی هایش هم کمی بیش از دو امتیاز در هر بازی کسب کند. موردی که آغازش می تواند از همین امروز و در تقابل با استقلال کلید بخورد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2496

به "سپاهان علیه مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سپاهان علیه مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید