شرایط تاسیس ایرلاین ها چیست؟

به گزارش تفطن، سال 93 بود که وزیر راه و شهرسازی دستورالعملی را برای تاسیس ایرلاین ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل مشتمل بر پنج فصل تعاریف، آیین رسیدگی به تقاضای فعالیت شرکت هواپیمایی، فرآیند صدور موافقت نامه اصولی، شرایط و فرآیند صدور پروانه بهره برداری و ضمائم بود .

شرایط تاسیس ایرلاین ها چیست؟

بر اساس بخشی از این دستورالعمل، ایرلاین ها علاوه بر داشتن کفایت مالی، باید ناوگان خود را به حداقل ناوگان مورد نظر بر اساس نوع پروانه بهره برداری برسانند. بعلاوه شرکت های هواپیمایی از تاریخ تصویب این دستورالعمل موظف اند حداکثر ظرف یک ماه ضمن معرفی اعضای حقیقی هیات مدیره، نمایندگان اعضای حقوقی هیات مدیره و مدیرعامل به سازمان برای اخذ تاییدیه صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره اقدام نمایند .

بعلاوه وزیر راه و شهرسازی بارها در خبرها اعلام نمود که از این پس ایرلاین های تازه تاسیس باید هواپیماهایی با عمر کمتر وارد کشور نمایند و ایرلاینی که توانایی مالی مناسبی ندارد، مجوز فعالیت نخواهد گرفت .

اما در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی، یکی از ایرلاین هایی که از حدود دوسال پیش اقدام به درخواست مجوز برای راه اندازی ایرلاین نموده بود، مجوز گرفت درحالی که در جلسه قبلی این شورای عالی، وزیر راه و شهرسازی با صدور مجوز به این شرکت موافقت ننموده بود .

در واقع این ایرلاین با دارا بودن دو هواپیما با عمر بالا مجوز فعالیت گرفته و در حال حاضر مشغول جذب نیرو و تبلیغ است. شنیده ها حاکی از آن است که دو هواپیمای این شرکت، مربوط به سال 1998 و دیگری برای سال 2000 میلادی است که مغایر با سیاست هایی است که همیشه از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است .

براساس این گزارش، مسئولان این وزارتخانه بارها اعلام نموده بودند که عمر ناوگان هوایی کشور باید به کمتر از 15 سال برسد و ایرلاین هایی که درخواست مجوز داشته باشند باید این موضوع را رعایت نمایند. اما به نظر می رسد این موضوع برای این ایرلاین تازه تاسیس درنظرگرفته نشده است .

بعلاوه یکی از مواردی که با ارائه مجوز به این ایرلاین موافقت نشده بود، سرمایه کم شرکت نسبت به دستورالعمل تاسیس ایرلاین بود که ظاهرا مسئولان این ایرلاین به صورت صوری این افزایش سرمایه را انجام دادند و پس از ثبت شرکت، دوباره این سرمایه برداشت شده است .

بنابراین، معین نیست که چه دلایلی برای صدور مجوز این ایرلاین وجود داشته است و باوجودیکه صنعت حمل و نقل هوایی با مسائل زیادی روبرو است، ارائه مجوز برای یک ایرلاین با توان مالی کم چه توجیه مالی دارد .

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2245

به "شرایط تاسیس ایرلاین ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تاسیس ایرلاین ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید