واگذاری 10 ساله بندر چابهار به هند؛ مشروط به سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی

به گزارش تفطن، با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، بندر چابهار به عنوان تنها منطقه ای که از موانع تحریمی به دور است، مورد توجه کشورهایی نظیر هند قرار گرفت. این بندر از نظر دسترسی هند به بازار ایران، افغانستان و کشورهای شمال ایران جایگاه استراتژیکی دارد. بر این مبنا هند و ایران طی قراردادی تصمیم گرفتند راستا توسعه این بندر مهم را با همکاری هم جلو ببرند.

واگذاری 10 ساله بندر چابهار به هند؛ مشروط به سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی

بر اساس اظهارات فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد بین ایران و هند به صورت B.O.T است به این معنا که در سرانجام قرارداد 10 ساله، تجهیزات تولید شده در اختیار سازمان بنادر قرار می گیرد. البته تا زمانی که هندی ها کل سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی را در این منطقه تکمیل نکنند، قرارداد واگذاری 10 ساله بندر امضا نخواهد شد.

او با بیان این مطلب که در حال حاضر مسئله ای از نظر تجهیزات بندری برای تخلیه و بارگیری در بندر چابهار نداریم، شرح داد: هندی ها قرارداد ساخت تعدادی از تجهیزات را با سازندگان بین المللی به امضا رسانده اند؛ تا کنون نیز 4 دستگاه گنتری کرین موبایل (جرثقیل قابل جابه جایی مخصوص تخلیه بار از کشتی) 140 و 100 تنی به این بندر منتقل شده است؛ به زودی دو دستگاه گنتری کرین دیگر هم به این بندر منتقل می شود.

منتصر کوهساری با بیان اینکه تا زمانی که طرف هندی تجهیزات را کامل نکند، قرارداد واگذاری 10 ساله اپراتوری بندر چابهار به هندی ها را امضا نخواهیم کرد، گفت: اجرای این قرارداد هنوز شروع نشده است؛ این قرارداد به صورت B.O.T است به این معنا که در سرانجام قرارداد 10 ساله، تجهیزات تولید شده در اختیار سازمان بنادر قرار می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأثیرگذاری تحریم ها در فرآیند تولید، انتقال و بهره برداری از تجهیزات بندری از سوی هندی ها در بندر چابهار، اضافه نمود: هندی ها یک قرارداد دیگر هم با چینی ها برای احداث تجهیزات بندر چابهار دارند اما چینی ها این قرارداد را اجرا نکرده اند بنابراین طرف هندی چندان مقصر نیست و شرکت سازنده در ساخت تجهیزات چابهار کوتاهی کرده است.

معاون سازمان بنادر با بیان اینکه باید سرعت توسعه را در چابهار افزایش دهیم، یادآور شد: فرایند پیگیری ها از هندی بیشتر شده؛ اما شرایط تحریمی را هم باید درنظر داشت به خصوص که نپذیرفتیم این تجهیزات در هند ساخته شود و بر اساس قرارداد باید سازندگان مطرح بین المللی این تجهیزات را بسازند به همین دلیل قرارداد را یورویی تدوین کرده ایم تا تجهیزات از آلمان و هلند به ایران بیاید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1955

به "واگذاری 10 ساله بندر چابهار به هند؛ مشروط به سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری 10 ساله بندر چابهار به هند؛ مشروط به سرمایه گذاری 85 میلیون یورویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید