8 اثر تاریخی برتر ایران

به گزارش تفطن، با بهترین آثار تاریخی ایران آشنا شوید

ایران کشوری با قدمت، تمدنی دیرینه و فرهنگی غنی، دارای آثار تاریخی ارزشمند زیادی از دوره های مختلف است. زمانی ایران زمین به عنوان امپرطوری قدرتمندی در کل دنیا شناخته می شد. شگفتی های تاریخی فراوانی در ایران وجود دارد که بازدید از آن ها برای گردشگران علاقه مند به تاریخ و آثار تاریخی بسیار جالب توجه است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با چندی از زیباترین آثار تاریخی ایران آشنا شوید.

8 اثر تاریخی برتر ایران

مسجد امام اصفهان

یکی از آثار تاریخی ایران که از معماری خاص و منحصر به فردی برخوردار است مسجد امام اصفهان نام دارد. نمای این مسجد با ظرافت خاصی پوشیده از موزاییک های آبی و زرد رنگ زیبا می باشد که جلوه ای خیره انگیز به آن داده است. این مسجد به قدری زیباست که هنگام بازدید می توانید ساعت ها در حیاط و اطراف مسجد پیاده گردی کنید، با دقت غرق در جزئیات معماری شوید و به رازهای کشف نشده این آثار تاریخی ارزشمند ایرانی پی ببرید.

یکی از تجربیات بی نظیری که نباید در هنگام بازدید از مسجد امام اصفهان از دست دهید این است که در زیر مرکز گنبد اصلی، بر روی مربع کوچکی که سنگ آن جنس متفاوتی دارد بایستید. وقتی در این قسمت ایستادید صحبت کنید، انعکاسی که به وسیله صدای شما ایجاد می گردد غیر قابل وصف است! این تجربه به تنهایی ارزش بازدید از مسجد را دارد.

کاخ عالی قاپو، اصفهان

یکی دیگر از آثار تاریخی ایران که دارای معماری خاص و بی نظیر است، کاخ عالی قاپو در اصفهان می باشد. کاخ عالی قاپو به معنای واقعی تداعی گر دوره های تاریخی مختلفی است که گذر زمان را می توانید در آن احساس کنید. ساختمان کاخ عالی قاپو اصفهان در مراحل مختلف احداث شده است. ساخت ورودی آن با استفاده از مکعب های فشرده شروع شده، سپس به سالن بالا توسعه پیدا نموده و دو طبقه دیگر در بالای ورودی به آن اضافه نموده اند.

از آنجایی که در دوره سلسله صفویان، شاه عباس عالی قاپو را به عنوان محلی برای تفریح مهمانان استفاده می کرد، یک سالن مختص موسیقی هم در بالای کاخ وجود دارد. بعلاوه هر یک از اتاق های کاخ عالی قاپو اصفهان از تزئینات و دکوراسیون ظریف و زیبا برخوردارند.

مسجد نصیر الملک شیراز

یکی از جاذبه های ایران که معروفیتی جهانی دارد، مسجد نصیر الملک شیراز است. نصیر الملک شیراز با نام مسجد صورتی نیز خوانده می گردد. به جرات می توان گفت که امکان ندارد گردشگری وارد این بنای ارزشمند تاریخی ایرانی شده باشد و مسحور زیبایی های بی نظیر معماری آن نگردد!

مسجد نصیر الملک شیراز از بهترین آثار تاریخی ایرانی با معماری منحصر به فرد است. پس اگر به شیراز سفر کردید توصیه می کنیم صبح سحر به بازدید از مسجد صورتی بروید. هنگام طلوع خورشید می توانید از فضای ساکت و آرامش بخش مسجد لذت ببرید. زمانی که خورشید طلوع می نماید بازتاب نور از شیشه های رنگی نصیر الملک حال و هوایی عرفانی و فراموش نشدنی را برایتان رقم می زند.

بهتر است بدانید که در دیگر ساعات روز مسجد پر از گردشگرانی است که از سراسر جهان برای بازدید از معماری بی نظیر آن آمده اند.

خانه قوام شیراز

شیراز مملو از آثار تاریخی ایرانی منحصر به فرد است که هر یک از ویژگی های معماری بی بدیلی برخوردارند. زمانی که مسجد نصیر الملک پر ازدحام می گردد، می توانید با کمی پیاده روی به خانه قوام شیراز برسید. این خانه تاریخی در حدود سال های 1879 تا 1886 احداث شد و نمای ساختمان نمایشی خاص از انعکاس آینه ها و موزاییک ها را برای بازدیدنمایندگان به ارمغان می آورد. معماری داخلی و خارجی خانه قوام بسیار زیبا و حیرت انگیز است.

نقش رستم شیراز

در حدود 12 کیلومتری شمال غرب پرسپولیس، آثار تاریخی جالبی قابل مشاهده است که نقش رستم نام دارد. نقش رستم بر روی کوهی حکاکی شده که محل نهایی استراحت پادشاهان هخامنشی بوده است. متاسفانه مقبره های موجود در این مکان به وسیله اسکندر مقدونی مورد تجاوز قرار گرفته بود، اما تاثیری بر روی ظاهر شگفت انگیز بیرونی آن ها نداشته است.

پرسپولیس شیراز

آثار تاریخی ایرانی معروف، پرسپولیس یا شهر ایرانیان، که در دوران امپراطوری هخامنشیان مرکز جشن های ایرانی بود، در فاصله 60 کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است. البته امروزه چیزی به جز خرابه ای از پرسپولیس تاریخی باشکوه باقی نمانده است. خرابه های باستان شناسی در مجموع 1.6 کیلومتر از مساحت را پوشش می دهند.

این شهر باستانی با شکوه از ستون های با عظمت متعدد، دو قصر سلطنتی و باغ هایی برخوردار است. دروازه ورودی بین المللی پرسپولیس دربردارنده نام کاوشگرانی است که هزاران سال قبل نامشان را روی دیوارها حکاکی نموده بودند. امروزه این دیوار را برای محافظت بیشتر با مانعی شیشه ای پوشانده اند.

به جز تعداد گردشگران زیادی که برای بازدید از این محوطه تاریخی به شیراز سفر می نمایند، تاریخچه دیرینه و غنی پرسپولیس موجب قدرت بخشیدن به آن شده است.

شهر تاریخی یزد

یزد مملو از ساختمان های یک طبقه خشتی تاریخی است که در میان کوچه های باریک شهر پنهان شده اند. معماری آثار تاریخی یزد برای علاقه مندان به بازدید از جاذبه های تاریخی بسیار جالب و دیدنی است. جالب است بدانید که یزد با عنوان بزرگترین شهر خشتی در جهان معروفیت دارد. اغلب خانه های یزد دارای حیاط به همراه حوضی کوچک در وسط آن هستند.

یزد در منطقه ای خشک و گرم و کویری واقع شده است، به همین علت در گذشته به منظور خنک سازی داخل خانه ها و افزایش گردش هوا، از بادگیر استفاده می کردند. معماری و ساختار بادگیرهای ایرانی به قدری پیچیده و جالب است که موجب حیرت همه می گردد. با رفتن به بالای پشت بام، جهانی دیگری پیش رویتان خواهد آمد.

چشم اندازهای زیبا از گنبدهای کاهگلی به همراه بادگیرهای با شکوه، حال و هوایی خاص را برایتان ایجاد می نمایند. تماشای معماری کهن شهر کاهگلی یزد از نمای بالا واقعا حیرت انگیز است.

کاخ گلستان تهران

مجموعه تاریخی کاخ گلستان تهران با 17 سازه مختلف در باغی ایرانی، از دیگر آثار تاریخی ایرانی است که دارای معماری با شکوه و بی نظیر می باشد. تقریبا تمام سازه های معماری کاخ گلستان در دوره سلسله قاجار و حدودا بین سال های 1797 تا 1834 ساخته شده اند.

متاسفانه در گذشته تعداد زیادی از ساختمان های مجموعه تاریخی کاخ گلستان تهران تخریب شدند. کاخ گلستان از جمله آثار تاریخی ایران است که در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ایران با قدمت دیرینه ای که دارد مملو از آثار تاریخی ارزشمند است که حتی بعضی از آن ها کم تر شناخته شده اند. آثار تاریخی که در بالا به آن ها پرداختیم تنها تعداد معدودی از جاذبه های تاریخی ارزشمند ایران هستند. در مطالب بعدی نیز همراه با خبرنگاران باشید تا با دیگر آثار تاریخی بی نظیر ایران زمین بیشتر آشنا شوید.

منبع: archdaily

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2333

به "8 اثر تاریخی برتر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 اثر تاریخی برتر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید