آشنایی با اسب آبی، حیوانی بامزه، قدرتمند و خطرناک

به گزارش تفطن، اسب آبی، حیوانی بامزه و البته خیلی بزرگ است که به ندرت همه جا یافت می‌شود، این موجودات جالب را در آفریقا میتوانید ببینید، اسب آبی بسیار پرخور و شکمو بوده و درآب زندگی میکند، در ادامه با اسب آبی همراه شوید تا از زندگی شخصی اش برایتان بگوید!

آشنایی با اسب آبی، حیوانی بامزه، قدرتمند و خطرناک

اسب آبی حیوانی بسیار بزرگ و عاشق آب است که بومی آفریقا محسوب می‌گردد. در حالی که شاید گاهی اوقات اسب آبی از روی ظاهر حیوانی بی آزار و آرام به نظر برسد اما واقعا اینطور نیست! اسب آبی بسیار خطرناک است و جان افراد بی احتیاط فراوانی را میگیرد. اسب آبی بسیار بزرگ است و سومین پستاندار خشکی‌زی بزرگ در جهان به شمار می‌رود. جایگاه اسب آبی پس از فیل و کرگردن سفید است.

اندازه اسب آبی

اسب آبی بین 3.3 تا 5 متر طول دارد و قدش از پاهایش تا سر شانه‌اش حدودا 1.6 متر است. دم این جانور به تنهایی حدود 35 تا 50 سانتی‌متر طول دارد. وزن اسب آبی بسیار زیاد است و وزنش به نسبت جنسیتش متفاوت میباشد و طبیعتا نرها سنگین وزن‌تر هستند. به طور میانگین اسب آبی ماده حدود 1.4 تن وزن دارند و وزن اسب آبی نر بین 1.6 تا 4.5 تن متغیر است.

فعالیتهای اسب آبی

اسب آبی از گیاهان تغذیه می‌کند. یک اسب آبی روزانه حدود 35 کیلوگرم غذا می‌خورد! اسب آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهد اما این مسئله به هیچ وجه بدان معنا نیست که در روز شانس دیدن این حیوانات از نزدیک را نخواهید داشت. اسب آبی اکثرا در شب به دنبال غذای خود می‌گردد و روز را استراحت می‌کند. این حیوانات گاهی اوقات در یک شب حدود 10 کیلومتر مسافت را برای یافتن غذا طی می‌کنند. این حیوانات غالبا از گیاهان، علف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌نمایند.

بقای اسب آبی

طبق گزارشات IUCN، وضعیت بقای اسب آبی در دسته آسیب پذیر قرار می‌گیرد. این مسئله از این نظر که این جانوران در خطر انقراض نیستند خبر نسبتا خوبی است اما همچنان جای نگرانی دارد. جمعیت اسب های آبی در طی 10 سال اخیر حدود 7 تا 20 درصد کاهش یافته است و خبر بد این است که این کاهش جمعیت همچنان در حال افزایش است و اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند به زودی نام اسب آبی را در دسته در خطر انقراض مشاهده خواهیم نمود. دلیل اصلی کاهش جمعیت این حیوانات، آمار بسیار بالای شکار آن‌ها است. دلیل اصلی شکار شدن این حیوانات استفاده از پوست و دندان نیش آن‌ها است. از جمله دیگر دلایل کاهش جمعیت اسب های آبی می‌توان به مسئله کمبود مناطق آبی از قبیل دریاچه‌ها به دلیل گسترش کشاورزی اشاره کرد.

 اسب آبی در زبان انگلیسی Hippo نامیده می‌شوند و نام علمی و کامل آن‌ها Hippopotamus میباشد. که این واژه یونانی به معنای اسب آبی یا اسب رودخانه‌ای ترجمه میشود. در نتیجه نامی که در زبان فارسی به این حیوانات نسبت داده شده است، ترجمه نام اصلی این جانوران در یونانی میباشد. جالب است بدانید که اسب‌های آبی هیچ ارتباطی با اسب‌ها ندارند! نزدیک‌ترین خویشاوندان به اسب آبی، خوک‌ها، وال‌ها و دلفین‌ها هستند. پوست اسب آبی باید همیشه مرطوب باشد چرا که اگر پوست این حوانات خشک شود سریعا ترک می‌خورد.

پوست این حیوانات مایع قرمز رنگی از خود ترشح می‌کند که این مایع هم آنتی‌بیوتیک است، هم نقش ضد آفتاب دارد و هم مرطوب کننده است. مردم در قدیم به غلط بر این باور بودند که اسب آبی خون عرق می‌کند! اسب آبی می‌توانند تا 5 دقیقه در زیر آب بماند و نفس خود را حبس کند. هنگامی که این حیوانات در دریاچه‌ها می‌خوابند، بدن آن‌ها به طور خودکار بر روی سطح آب می‌آید تا این جانوران نفس بکشند و سپس مجددا به زیر آب فرو می‌رود و این روند تا پایان خواب جانور تکرار می‌شود. چشم اسب آبی تقریبا در بالاترین نقطه از سرش قرار گرفته و این امکان را به جانور می‌دهد تا اطراف خود را از زیر ببیند در حالی‌که فقط چشم‌ها از سطح آب بیرون است.

اسب‌ آبی به نسبت جثه و وزنش سریع است. یک اسب آبی می‌تواند با سرعت 23 کیلومتر بر ساعت بدود. اسب آبی شدیدا پر سر و صدا هست! اصواتی که اسب آبی تولید می‌کند (مثل خر و پف کردن و نعره کشیدن) حدود 115 دسی‌بل اندازه گیری شده است. اگر کنجکاوید تا بدانید این حجم از صدا چقدر است، شرایطی را تصور کنید که در فاصله 406 متری از یک بلندگو در یک فستیوال موسیقی راک قرار دارید! صدای اسب آبی هم همین قدر بلند است! این جانور قابلیت این را دارند تا غذا را در معده خود ذخیره کند! این حیوانات بسیار خطرناک هستند و همواره می‌توان نام آن‌ها را در لیست خطرناک‌ترین پستانداران جهان دید! آرواره‌های اسب آبی بسیار قوی است و این جانور بسیار پرخاشگر است. اسب های آبی بسیار با یکدیگر درگیر می‌شوند و گاهی اوقات درگیری به حدی می‌رسد که یکی از بچه‌ها در بین دعوای دو اسب آبی دیگر آسیب می‌بیند یا حتی له می‌شود! تصویر جمجمه اسب آبی را در سمت چپ مشاهده می‌کنید!

اسب‌های آبی تنها در تور آفریقای جنوبی یافت می‌شوند و بسیاری از گردشگران در راه یک سافاری قدم می‌گذارند تا بتوانند یک اسب آبی را از نزدیک ببینند. این جانوران اکثرا در جنوب آفریقا یافت می‌شوند و آن‌ها را تنها در نقاطی که آب وجود دارد می‌توان یافت. در نتیجه احتمال دیدن یک اسب آبی تنها در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. اسب‌های آبی باید حداقل 16 ساعت از روز خود را در آب سپری کنند. اسب‌های آبی زندگی گروهی دارند و با هم نوعان خود اجتماعی هستند.

انتشار: 1 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 27

به "آشنایی با اسب آبی، حیوانی بامزه، قدرتمند و خطرناک" امتیاز دهید

106 کاربر به "آشنایی با اسب آبی، حیوانی بامزه، قدرتمند و خطرناک" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اسب آبی، حیوانی بامزه، قدرتمند و خطرناک"

2 دیدگاه

rahil 12 فروردین 1400

جالب بود
فقط یه سوال: به هر گروه از اسب های آبی چی میگن؟

پاسخ به rahil

mamal.monster 26 آذر 1400

به هر گروه از اسب ابی ها یه عالمه اسب عابی گفته میشود

پاسخ به mamal.monster
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید