استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز، برای اولین بار در جهان

به گزارش تفطن، شرکت Hurtigruten میخواهد برای اولین بار در جهان از ماهی فاسد و زباله های ارگانیک برای سوخت کشتی کروز استفاده کند.

استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز، برای اولین بار در جهان

با تور کشتی کروز سفر به دور دنیا را تجربه کنید.

به نظرتان ماهی فاسد چه کارایی دارد؟ مطمئنا سوخت کشتی کروز اصلا به ذهن تان خطور نمی نماید؛ اما این دقیقا همان کاری است که Hurtigruten، بزرگ ترین خط کروز تفریحی جهان، به دنبالش است.

این اپراتور کروز نروژی میخواهد تا سال 2021، حداقل 6 نمونه از ناوگان کشتی هایی که با ترکیب گاز زیستی، گاز مایع طبیعی و بسته های بزگ باتری کار می نمایند را راه اندازی کند. گاز زیستی مایع، جزو گازهای تجدیدپذیر و بدون فسیل است که از ماهی مرده و سایر زباله های ارگانیک فراوری می گردد و از سوخت های سازگار با محیط زیست به شمار می رود. مدیرعامل Hurtigruten می گوید:

آنچه که دیگران به عنوان مشکل می بینند، برای ما یک منبع و راهکار است. با معرفی گاز زیستی برای سوخت کشتی های کروز، اولین شرکت کروز خواهیم بود که از سوخت عاری از فسیل برای کشتی های خود استفاده می کنیم. درحالی که رقبای ما از سوخت های نفتی ارزان با آلایندگی زیاد بهره می برند، کشتی های ما عملا به صورت طبیعی حرکت می نماید. گاز زیستی، سبزترین سوخت کشتی است و مزایای زیادی برای محیط زیست دارد. امیداواریم سایر شرکت های کروز نیز همین راه را ادامه دهند.

صندوق جهانی طبیعت نیز اعلام نموده است:

جای بسی امیداواری است که شرکت Hurtigruten پیشگام این روش است و سایر شرکت ها را برای پیوستن به انرژی های تجدیدپذیر ترغیب می نماید، هرچند این صنعت باید برای کاهش حداقل 50 درصد فراوری گازهای گلخانه ای طی سه دهه آینده قدم بزرگی بردارد.

رئیس تغییرات آب و هوایی صندوق جهانی طبیعت معتقد است:

حمل و نقل بین المللی با کشتی مسئول بخش اعظمی از فراوری گازهای گلخانه ای در بریتانیا هستند. این موضوع نه تنها به تغییرات آب وهوا دامن زده، بلکه باعث آلودگی هوا و تخریب طبیعت و حیات وحش به مقاصدی که مسافران را می برند، شده است.

شرکت Hurtigruten پیشنهاد سفر به بعضی از نقاط دورافتاده و بکر جهان از سواحل نروژ تا آمریکای جنوبی را به مسافران می دهد و امیدوار است بیش از 850 میلیون دلار برای ساخت سبزترین خط کروز جهان سرمایه گذاری گردد. هدف نهایی این شرکت، استفاده از کشتی های کاملا عاری از فراوری گازهای گلخانه ای است.

به این ترتیب حداقل شش مدل از کشتی های موجود، مدرن سازی خواهد شد و به جای نیروی دیزل، از بسته های باتری بزرگ و موتور LNG استفاده می گردد. علاوه بر موتور LNG، موتور LBG نیز به کار خواهد رفت.

این خط کروز در سال 2018، استفاده از پلاستیک یک بار مصرف را در همه 17 ناوگان خود ممنوع گفت. سال آینده هم کشتی MS Roald Amundsen راه اندازی می گردد که اولین کشتی کروز با سوخت باتری هیبریدی خواهد بود. به لطف موتورهای تقریبا ساکتی که دارد، هیچ مزاحمتی هم برای حیات وحش فراوری نمی نماید.

دو کشتی با باتری هیبریدی نیز در کارخانه کشتیرانی Kleven در حال ساخت هستند و قرار است در سال 2020 راه اندازی شوند و کشتی سوم هم در سال 2021 فعالیت خود را شروع می نماید. این سه کشتی هیبریدی مجهز به گاز زیستی و موتور LNG نخواهند بود؛ زیرا در مناطقی فعالیت خواهند کرد که این سوخت ها به سهولت در دسترس نیستند. در عوض از ترکیب پاک ترین موتورها و بسته های بزرگ باتری استفاده خواهد نمود.

LBG در حال حاضر در بخش های کوچکی از بخش حمل و نقل به خصوص اتوبوس ها به کار می رود؛ اما Hurtigruten اولین شرکتی است که از آن به عنوان سوخت برای کشتی های کروز استفاده می نماید.

بخش های بزرگی از ماهیگیری و جنگلداری اروپای شمالی (از جمله نروژ)، مقدار ثابتی زباله ارگانیک فراوری می نمایند. Hurtigruten پیشنهاد می نماید تا اروپای شمالی از این فرصت منحصربه فرد استفاده کند و به یک پیشروی جهانی در زمینه فراوری گاز زیستی تبدیل گردد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 380

به "استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز، برای اولین بار در جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز، برای اولین بار در جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز، برای اولین بار در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید