تور مسافرتی ترکیه ارزان قیمت: اعضای کنگره خواهان عدم فروش اف، 16 به ترکیه شدند

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، نمایندگان کنگره آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستند تا از فروش جنگنده اف-16 (F-16) به ترکیه خودداری کند.

تور مسافرتی ترکیه ارزان قیمت: اعضای کنگره خواهان عدم فروش اف، 16 به ترکیه شدند

بهترین تجربه سفر را با تور مسافرتی ترکیه ارزان قیمت در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

یازده نفر از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه ای به جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور درباره گزارش های اخیر مبنی بر اینکه ترکیه محتمل است تعداد 40 ففرایند جنگنده نو اف-16 اس (F-16s) و 80 عدد کیت مدرن سازی مدل های قبلی این جنگنده را خریداری کند، ابراز نگرانی شدید کردند.

آنها بعلاوه اعلام کردند که مطمئن هستند که کنگره جلوی این قبیل صادرات را خواهد گرفت.

در نامه مذکور آمده است: پس از اعلام اردوغان در ماه سپتامبر مبنی بر اینکه ترکیه دور نوی از سامانه های دفاع موشکی اس-400 روسیه را خریداری خواهد نمود، ما نمی توانیم امنیت ملی خود را با ارسال هواپیماهای ساخت آمریکا به یک متحد پیمانی که همچنان مانند یک دشمن رفتار می نماید، به خطر بیدازیم.

کاخ سفید در این زمینه اظهار نظر ننموده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در همین رابطه گفت که این وزارتخانه در خصوص مکاتبات با کنگره اظهار نظر نمی نماید.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا در حالی رسانه ای شده است که پیشتر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اعلام نموده بود که این کشور فرایند خرید جنگنده های اف-16 را از آمریکا شروع نموده است.

پیشتر نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید نموده بود که آنکارا به زودی هزینه 1.4 میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده های اف -35 از آمریکا پرداخت نموده بود را پس خواهد گرفت.

این در حالی است که پیشتر ترکیه گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده های اف-16 از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخو-35 و سوخو-57 از روسیه خریداری کند.

اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه فراوری مشترک جنگنده های اف-35 که نهایتا منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، گفت که واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در فراوری این جنگنده ها، برای خرید جنگنده های اف-16 از ایالات متحده استفاده کند، مطلبی که بعدا به وسیله آمریکا رد شد.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود آمریکا بیش از 100 ففرایند جنگنده اف-35 را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه فراوری این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2168

به "تور مسافرتی ترکیه ارزان قیمت: اعضای کنگره خواهان عدم فروش اف، 16 به ترکیه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مسافرتی ترکیه ارزان قیمت: اعضای کنگره خواهان عدم فروش اف، 16 به ترکیه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید