الگوی نوین غیرمالی، توسعه بخش بازار مشاغلی خانگی

به گزارش تفطن، نشست کانون زنان بازرگان مازندران با هدف حمایت از طرح مالی سرپرست زنان خانوار با حضور معاون امور زنان و خانواده استانداری، رییس اتاق بازرگانی استان، رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی، کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسئول ترویج جهاد کشاورزی، نمایندگان صندوق های خرد زنان روستایی و بانوان فعال مالی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران برگزار گردید.

الگوی نوین غیرمالی، توسعه بخش بازار مشاغلی خانگی

به گزارش خبرنگاران، روفیا مجیدی معاون امور زنان و خانواده استانداری در ابتدای این نشست با بیان اینکه فراوری نمایندگان، تا حد امکان از وام دریافت جلوگیری نمایند، اظهار کرد: با وام دریافت نه تنها کاری برای فراوری انجام نمی گیرد بلکه فراوری نماینده را بدهکار نموده و بیکاری را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار مازندران، 123 صندوق زنان روستایی از رامسر تا گلوگاه با 5 هزار نفر نیرو وجود دارد، گفت: علیرغم فعالیت خوب فراوری نماینده ها اما در بخش عرضه به دلیل نا آگاهی از نحوه بسته بندی شرایط مطلوب نیست که ضروری است جهاد کشاورزی با دعوت از آنان دوره آموزشی بر پا کند تا فراوری نمایندگان با شیوه بسته بندی مناسب و مورد پسند کشورهای دیگر آشنا شوند.

معاون امور زنان و خانواده استانداری مازندران توضیح داد: فرش ابریشم فراوریی یکی از بافنده های قائمشهری با نازلترین قیمت به مبلغ 16 میلیون تومان به فروش رسید حال آنکه در تهران همان فرش به مبلغ 120 میلیون تومان فروخته شد بنابراین اداره بازرگانی می تواند در این زمینه واسطه برای فروش اجناس گردد.

مجیدی با بیان اینکه باید آموزش های رایگان در اختیار فراوری نمایندگان قرار گیرد، یادآور شد: مشاغل خانگی نیاز به پشتیبان دارند در این راستا دولت می تواند صفر تا صد مواد اولیه را در اختیار فراوری نماینده قرار دهد و سپس محصول را بدون واسطه به فروش برساند، در این صورت هم دولت و هم فراوری نماینده به سود خواهند رسید.

وی گفت: فروش محصولات نیاز به شبکه سازی دارد که اگر این ممکن انجام گردد که بسیار سریع به فراوریات خود خواهیم رسید.

مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در مازندران است

عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه این نشست مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در استان دانست و اضافه نمود: بانوان می توانند مانند تشکل های دیگر از خدمات اتاق بازرگانی استان در راستای وظایف نظام و دولت استفاده نمایند.

وی بیان نمود: اگر افرادی که از شهرستان ها مراجعه می نمایند، درخواست ها، برنامه ها و صندوق های تعیینی داشته باشند، خدمات و وظایف اتاق بازرگانی نیز واضح تر بوده و ما بهتر می توانیم مددیار این افراد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران استفاده بهینه از ظرفیت بانوانی که اندیشه های بزرگ دارند را وظیفه اتاق بازرگانی استان دانست و تاکید نمود: بانوان در حوزه های مختلف بسیار فشرده تر از آقایان کار می نمایند و ما به این باور رسیدیم که بانوان می توانند خلاء کشور در این زمینه را پر نمایند و باید به آنان اتکا کنیم.

مهاجر یادآور شد: اگر محصولات فراوریی بانوان ظرفیت صادرات داشته باشد اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که پاسخگویی بانوان توانمند بوده تا بتوانیم حمایت های لازم را برای این قشر زحمتکش انجام دهیم.

توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی

مریم نصیری رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، با بیان اینکه تعدادی از زنان روستا عضو صندوق های روستایی برای فروش محصول خود دچار مشکل هستند، اظهار کرد: توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی هدف کانون اتاق بازرگانی است.

وی با بیان ظرفیت تعیین محصولات عرضه شده در این صندوق ها اضافه نمود: ساماندهی و استانداردسازی محصولات می تواند یاری شایانی به قشر بانوان استان کند که این امر در سایه مشارکت همه برای دستیابی به هدف مشترک یعنی استقلال و توانمندسازی زنان محقق می گردد.

رئیس کانون زنان بازرگان مازندران ادامه داد: پیشتر با همراهی بانوان استانداری و ارگان های دیگر مدت یک سال و نیم ابتکاری در حوزه فرش انجام شد که ثمره آن ایجاد بخش خصوصی برای بانوان بود، که چنین فعالیت هایی نیاز به برنامه ریزی دارد.

جهاد دانشگاهی مجری طرح های مشاغل خانگی در مازندران است

رمضان مهدی زاده مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران، در این نشست با بیان اینکه سه طرح مبتنی بر یاری های بدون اقتصادی، در سال های 95- 96 اجرا شده است، گفت: آسیب شناسی مشاغل، سال 89 به تصویب رسید و این طرح، با الگوی نوین غیراقتصادی طراحی شد که توسعه بازار، استاندارد سازی، کیفیت سازی شبکه از موضوع های این موضوع بوده است.

وی جهاد دانشگاهی را مجری طرح های مشاغل خانگی معرفی کرد و اضافه نمود: شناسایی مشاغل خانگی اولویت استان است که بر این اساس 120 هزار نفر در فاصله سال های 90 تا 98 متقاضی این مشاغل بودند که 75 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند.

مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران توضیح داد: این طرح در بخش های کشاورزی شامل پرورش ماهی، محصولات زراعی، عرقیات گیاهی است و در بخش صنایع دستی فرش، جاجیم، گلیم و صنایع چوبی را شامل می گردد و هدف ما این است که با تمرکز روی مشاغل خانگی چند اولویت را انتخاب نموده، آن ها را به یاری شبکه سازی مورد آنالیز قرار دهیم.

مهدی زاده گفت: شناسایی متقاضیان و پشتیبان ها و عاملین توسعه، نیازمند مشارکت تشکل ها و دستگاه های اجرایی است تا بتوانیم با این اقدام مخاطب هدف را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه 380 نفر تحت پوشش معاونت امور بانوان استانداری مازندران بوده و 2 هزار نفر نیز به وسیله وزارت کار ساماندهی خواهند شد، گفت: اگر شبکه سازی عاملین توسعه و پیشران ها شکل بگیرد، فضای بهتری را در آینده پیش رو داریم.

مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران یکی از مزیت های این طرح را اجرای ملی و کشوری آن دانست و بیان نمود: تمام 31 استان کشور، توسط جهاد دانشگاهی موظفند، شبکه مزیت استان را شکل دهند که در مازندران نیاز با همراهی همه تشکل ها است بنابراین زمانی وارد میدان خواهیم شد که دسترسی به عاملین توسعه و متقاضیان علاقمند به حضور در طرح را داشته باشیم.

مهدی زاده توضیح داد: با تمرکز بر بازاریابی پیش از آغاز اشتغال می توان به راحتی محصولات را به فروش رساند و باید اذهان را از وام های اشتغال و خود اشتغالی پاک کنیم.

تبدیل و تجمیع سرمایه برای رهایی از مرداب بانک ها

محمود مهدی زاده کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران نیز گفت: تا زمانی که بهره بانکی هزینه فراوری ثابت باشد در فراوری دچار مشکل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه از دهه 40 کشور ماه گرفتار مرداب بانک ها شده است و هیچ کس نتوانسته مانع این فعل گردد، تاکید نمود: اکنون 40 درصد صنایع از آنِ بانک هاست و اگر تبدیل و تجمیع سرمایه انجام نگردد فراوری کشور به جایی نخواهد رسید.

کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران شبکه نداشتن را عامل اصلی نبودن در بازار صادرات دانست و اضافه نمود: در صندوق رفاه زنان شبکه سازی و تجمیع باید صورت گیرد و حتما قبل از شکست، باید تبدیل سرمایه انجام گردد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه اگر قرار بود وام برای کشور اشتغال زایی کند اکنون باید از کشورهای هند و پاکستان نیروی انسانی داشته باشیم، گفت: پول و سرمایه در این سیستم بانکی کشور نابود شد زیرا روز به روز بر تعداد بانک ها اضافه می گردد.

وی توضیح داد: چرا وقتی مهارت اتصال در بازار پایدار وجود ندارد، بانک پول های عظیم به دست مردم می دهد بنابراین با فراوری پیوسته و تبدیل و تجمیع سرمایه می توان فراوری خوبی برای کشور داشت در غیر این صورت با شکست روبرو خواهیم شد.

زنان روستایی؛ در جامعه نقش های موثر زیادی دارند

معمایی مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زنان روستایی در جامعه نقش های زیادی دارند، اظهار کرد: زنان به عنوان مقام تصمیم گیرنده نیاز به آموزش، توانمندسازی و دیده شدن دارند که نقش های آن ها در تربیت فرزندان و در فراوریات محصولات کشاورزی و غذایی موثر است.

وی با اشاره به اینکه زنان در جامعه با تنگنا روبرو هستند، تاکید نمود: در سال های اخیر برنامه ریزی های خوبی برای بانوان اجرا شده و هدف ما حمایت و شناساندن ظرفیت های صندوق بانوان در زمینه رشد و ارتقای آن ها است که این امر نیاز به حمایت اتاق بازرگانی دارد.

مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران از تعدد بانوان کار آفرین در ساری اطلاع داد و گفت: مطابق آمار اعتبارات آن ها در مدیریت جهاد کشاورزی ساری فعالیت شش صندوق است که از این تعداد 2 صندوق در قالب تعاونی زنان روستایی شکل دریافتد.

معمایی درباره تنوع کار آفرینی صندوق های اعتباری بانوان شرح داد: اولین صندوق در زمینه سبزی و سورتینگ مرکبات با 33 نفر عضو، صندوق دوم در منطقه آبگیر روستای میانکلا در زمینه پرورش گل و گیاهان زینتی با 38 نفر عضو، سومین صندوق در منطقه هولار با کشت پیاز، زعفران، سبزی، صیفی جات، پرورش مرغ بومی با 30 نفر عضو، صندوق چهارم در دودانگه با زمینه فعالیت پرورش گل محمدی، گلاب، زعفران، گیاهان دارویی با 23 نفر عضو، مواردی هستند که بانوان توانا از این ظرفیت استفاده کردند.

وی به آموزش های لازم و ادامه دار در زمینه ترویج کشاورزی از زمان احداث صندوق ها اشاره نمود و یادآور شد: این شش صندوق آبروی زنان روستایی است که این امر انگیزه را بین زنان روستایی زیاد خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 774

به "الگوی نوین غیرمالی، توسعه بخش بازار مشاغلی خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی نوین غیرمالی، توسعه بخش بازار مشاغلی خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید