انواع ام دی اف MDF کدام است ؟

به گزارش تفطن، تعیینات استاندارد انواع MDF در ضخامت های میانه، برای بیشتر کاربردهای صنایع مبلمان و طراحی داخلی تا به امروز تعیین شده است.

انواع ام دی اف MDF کدام است ؟

اگر چه این مواد نسبتا نو هم در حال توسعه و پیشرفت هستند. حاصل این پیشرفت ها در 2 تا 3 سال گذشته کارخانجات MDF را قادر ساخته است تا بتوانند طیف وسیع تری از تخته های استاندارد از ضخامت های پایین 8 /1 میلی متر تا 60 میلی متر را عرضه کنند، همچنین آنها قادر به عرضه تخته های ویژه ای با مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، انتشار گاز فرمالدیید کمتر، مقاومت در برابر آتش و با دانسیته های بالاتر هم هستند. این پیشرفت ها در تولید MDFهای استاندارد به واسطه ایجاد تغییراتی در فرایند های تولید، استفاده از رزین های مختلف و یا استفاده از اضافه نمودنی های خاص، بوده است.

افزایش در تولید این گونه تخته های استاندارد با خواص ویژه باعث شده است تا در حال حاضر از این تخته ها در صنایع مبلمان، طراحی داخلی و صنایع ساختمانی و همچنین در مصارف خارج از ساختمان، استفاده شود.

MDF نازک

تعدادی از کارخانجات تولید MDF در حال حاضر قادر به عرضه تخته های باریکی از ضخامت ابتدایی 8/1 میلی متر به بالا هستند. این تخته ها به خوبی می توانند جایگزین تخته فیبر سخت و یا تخته لایه نازک شده و با اضافه نمودن دیگر مزایای آنها، مانند داشتن سطوحی صاف در هر دو روی تخته و ظاهری یک دست که حتی می توان از آن بر روی تخته لایه به نام لایه ای نازک برای روکش کردن استفاده کرد، خصوصیات منحصر به فرد این نوع از MDFهای نازک آشکار می شود.

در حال حاضر مشخصات این تخته های باریک به روشنی در گروه های ضخامتی 8/1 تا 5/2 میلی متر، بزرگتر از 5/2 تا 4 میلی متر و از 4 تا 6 میلی متر در استاندارد اروپایی EN622-5 مشخص شده و طراحان و سازندگان، کلیه اطلاعات لازم برای استفاده بهینه از این مواد را در صنایع مبلمان و طراحی داخلی و هم صنایع ساختمانی در اختیار دارند.

استفاده های معمول این مواد در صنایع مبلمان شامل کفی کشوهای دراور، لایه پشتی کمدها و لایه مغذی در درهای قاب دار است. تمام اقدامات مربوط به پرداخت نهایی و یا هر گونه تیمار سطحی که بر روی سطوح MDFهای ضخیم اجرا می شود در این نوع از MDFهای نازک هم قابل اجرا است در داخل ساختمان، از MDFهای نازک برای ساخت دیوار و سطوح مورد استفاده در سقف، به نام پوسته ای در درب های با سطوح صاف و تراز، پارتیشن بندی، پوشش دفاتر کار، دربهای سبک و تخته های دکوری می توان استفاده کرد.

تجربه نشان داده است که MDFهای نازک به راحتی با خط کش های استیل و یا حتی قیچی بریده می شوند. سوراخ های پانچ شده در سطح این تخته ها هم می تواند انواع دیگری از قابلیت های این تخته ها را به نمایش بگذارد، که می توان انواع تخته های دکوری با قابلیت جذب صدا یا آکوستیک را نام برد.

دیگر قابلیت این تخته ها که ارزش این محصول را بیشتر نشان می دهد ساخت محصولاتی با سطوح خمیده از این مواد است، میزهای کار، طاقچه ها، پیشخوان های مغازه ها و … را می توان با روی هم قرار دادن چندین لایه از MDFهای نازک و به اشکال و ضخامت های مورد نظر و گوناگون تولید کرد.

MDF ضخیم

در حال حاضر تعدادی از کارخانجات MDF قادر به تولید تخته هایی تا ضخامت 60 میلی متر هستند، در حالی که تا چند سال گذشته امکان تولید تخته هایی با ضخامت بیش از 30 میلی متر وجود نداشت، سابق بر این مصرف کنندگانی که نیاز به MDFهای ضخیم داشتند، برای رسیدن به ضخامت مورد نظرشان مجبور بودند تا تعدادی از تخته های باریک تر را بر روی هم قرار دهند مشخصات این قبیل تخته های ضخیم از طریق استاندارد 5-622 EN در گروه های بزرگ تر از 30 تا 45 میلی متر و بزرگ تر از 45 میلی متر، مشخص و بهینه سازی شده اند.

مهم ترین کاربردهای متصور برای این قبیل تخته های ضخیم در ساختمان سازی و طرح های مهندسی است، به نام مثال در ستون ها، پایه ها و آرک ها با طرح های گنبدی شکل، یعنی جایی که کیفیت خوب سطوح و لبه ها که از عمده ترین مزایای تخته های MDF است، می تواند نتایج خوبی را به بار بیاورد.

دیگر توانایی های این تخته ها، تحمل بار سنگین در کف سازی و قفسه سازی، پیشخوان ها، راه پله ها، نیمکت ها و دربهای داخلی با نماهای قالبگیری شده ضخیم می باشد.

فوائد دیگری مانند قابلیت ماشین کاری خوب MDF، این امکان را داده تا چهار تراش هایی برای استفاده در پایه های صندلی، قاب زیری و یا رویی در میز ها، از آنها تهیه شود. تخته های MDF ضخیم همچنان به نام ماده خام مناسبی برای روکش شدن از طریق روکش های چوبی با لایه های تزیینی در اشکال قالبی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

MDF با فرمالدیید کم (درجه E)

میزان فرمالدیید در MDFهای استاندارد می تواند در دامنه مخصوص بسته به ویژگی های طبیعی اوره فرمالدئید یا دیگر رزین های مصرفی به نام ماده ای اتصال دهنده تغییر کند. میزان فرمالدیید محاسبه شده در MDF بدون فرمالدیید و بر اساس روش 120 EN(روش ایجاد منافذ)، از 30 گرم در هر 100 گرم تجاوز نمی کند. (E2,EN622-1).

تخته های MDF که این نیاز را برآورده می کنند مورد توجه صنایع مبلمان، طراحی داخلی یا ساختمان سازی می باشند، یعنی در محل هایی که تهویه کافی هوا وجود داشته و همین میزان ناچیز گاز فرمالدیید متساعد شده هم از محیط خارج می شود.

MDF با میزان کم فرمالدئید (درجه 1-622 E1، EN) که در آن از و گرم در هر 100 گرم تجاوز نمی کند به نام تخته استاندارد در بعضی از کارخانجات تولید می شود و تعداد دیگری از کارخانجات می توانند تخته هایی با میزان کم فرمالدیید و بسته به نیاز مشتری تولید کننده در تمام نقاطی که محدودیت تساعد گاز فرمالدیید مد نظر واقع شده است، استفاده از MDFهای با فرمالدیید کم پیشنهاد می شود، به نام مثال در منطقه ها مرطوب و با دمای بالا و بسته، ساختمان های مسکونی با نیازهای خاص، پناهگاه ها، مدارس و بیمارستان ها استفاده می شود.

از MDFهای محتوی میزان کمی فرمالدیید می توان در داخل ویترین ها یا محفظه های داخل موزه ها هم استفاده کرد، چرا که در آنها گاز فرمالدیید می تواند باعث خوردگی فلزات یا دیگر مواد حساس شود.

در هنگام استفاده از این تخته ها در صنایع مبلمان و اجزای ساختمانی، توجه به شرایط آب و هوایی هر ناحیه، باید مد نظر قرار گیرد. استفاده کنندگان همچنین باید به تاثیر انواع لایه های روکشی بر روی این تخته ها توجه کنند. لایه هایی مانند لاک الکل و فویل های کاغذی، می توانند موجب افزایش میزان تساعد گاز فرمالدیید شده و پاره ای دیگر از روکش ها مثل لایه های پلاستیکی، فویل های PVC لاک الکل های پلی اورتانی و کاغذهای ملامینه می توانند منجر به کاهش میزان گاز فرمالدیید متساعد شده از سطح تخته های MDF شوند.

MDF مقاوم در برابر رطوبت

تخته های MDF که مقاومت شان در برابر رطوبت در شرایط خارجی و رطوبت نسبی 80٪ و تا حد کمی در رطوبت های بالاتر، افزایش پیدا کرده است با افزایش استفاده از رزین اوره فرمالدیید یا دیگر رزین های جایگزین و ضد آب ساخته شده اند. تمامی ویژگی های مطلوب در این قبیل تخته ها حفظ شده، در حالی که واکشیدگی کمتر و دوام بالاتر هم به مزیت های آن اضافه نموده شده و آنها را برای استفاده در محیط های خارجی و بدون پناه مناسب می سازد.

عملکرد ضد رطوبتی مورد نظر این تخته ها در شرایط خارجی با آزمون قرار دادن نمونه ها در سیکل های رطوبتی دوره ای و با سه تکرار صورت می گیرد، هر سیکل شامل یک مرحله غوطه وری در آب سرد، انجماد در هوا و خشک کردن در اجاق و در دمای 70 درجه سانتیگراد است. واکشیدگی ضخامت و مقاومت کششی عمود بر سطح (چسبندگی داخلی)، بعد از اتمام تیمارهای فوق محاسبه می شوند.

622-5EN اشاره به دو سری از MDFهای ضد آب دارد، که یکی برای استفاده معمول در شرایط مرطوب و HLS است. MDF برای تخته های تحت فشار بار در شرایط مرطوب است.

کارکردهایی که می توان برای این قبیل MDFهای ضد آب در نظر گرفت، می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • کابینت های حمام
  • کابینت های آشپزخانه
  • کف پوش ها
  • تخته های پنجره
  • پروفیل های دو جداره درب و پنجره
  • تخته های قرهم
  • تخته های راه پله
  • پروفیل ها و دیگر قطعه های دکوری
  • تابلوهایی که در نقاط نسبتا مرطوب قرار می گیرند.

در محل هایی که به صورت متناوب تماس با آب وجود دارد مثل آشپز خانه یا حمام، باید در روکش کردن این تخته ها بخصوص لبه های آن دقت زیادی اعمال شود.

MDF بیرونی (MDF.E)

در ادامه توسعه محصولات MDF نوع بیرونی یا خارج از ساختمان آن هم هم اکنون موجود است، کلیه خصوصیات خوب مثل ماشین کاری و پرداخت های نهایی آن کاملا مناسب و به طور کلی مقاومت های بیشتری از انواع معمولی خود دارد، ضمناً باید به این ویژگی ها مزیت های دیگری مثل مقاومت بالا در برابر شرایط خارج از ساختمان را اضافه نمود که در آن کلیه سطوح و لبه ها به طور مناسبی آب بندی شده و دوام روکش های به کار رفته در آنها بالا است، همچنین کلیه این موارد مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه هم رضایت بخش بوده است.

برای نشان دادن دوام این نوع از MDF ها، تابلوهای جاده ای از آنها ساخته شده و مدت 8 سال بدون نشان دادن آثاری از تخریب در محل قرار گرفته بودند. بنابراین می توان این قبیل تخته ها را در ساخت تابلو های فروشگاه ها هم به کار برد کارکردهای متصور برای این تخته ها در بخش کنترل کیفیت کارخانجات، با قرار دادن قطعه ها در یک یا چند دوره کهنه شدگی تسریع شده محاسبه و نتایج آن با نتایج میدانی همبستگی پیدا کردند.

با توجه به اینکه این نوع از MDFها در حال حاضر پیشرفت های اولیه را پشت سر گذاشته اند، در نتیجه مصرف کنندگان باید راهنمای استفاده از آنها را از کارخانجات با کنندگی های آنان تهیه کرده و در زمان استفاده و برش کاری این تخته ها، اقدامات لازم را به دقت انجام دهند کارکردهایی که برای MDFهای نوع خارج از ساختمان می توان در نظر گرفت، شامل موارد زیر است:

  • تابلوهای جاده ای
  • تابلوهای تبلیغاتی و تجاری
  • تابلوهای مغازه یا نمایشی
  • نیمکت های باغی و پارگی
  • کابین قایق
  • پروفیل های دکوری خارجی
  • ادوات ورزشی چوبی
  • در های خارجی
  • قفسه بندی های خارجی

MDFهای کندسوز

زمانی که MDFهای معمولی با استانداردهای مناسب هر کشوری مورد آزمایش قرار می گیرند، به نظر می رسد ضریب پخش شعله یا انتشار آن در این MDFها، مشابه دیگر صفحات چوبی یا خود چوب باشد. در بعضی حالات، افزایش مقاومت MDF در برابر اشتعال با پوشاندن سطح آن از طریق رنگ های آماس کننده یا دیگر مواد شیمیایی خاص و با نسبت مشخص صورت می گیرد.

یک روش جایگزین برای کاهش سرعت پخش شعله در MDFهای استاندارد می تواند اشباع تخته های ساخته شده در کارخانه یا در مراحل بعدی با کند سوز کننده هایی از قبیل نمکهای تاخیر انداز شعله با استفاده از روش فشار در خلا و با استفاده از روش اشباع سازی باشد، در این روش ها معمولا از مواد محلول در آب استفاده می شود که در اثر استفاده از آن میزانی از الیاف از سطح تخته جدا شده و در نتیجه با میزانی کاهش در مقاومت ها روبرو خواهیم بود.

بهترین و موثرترین روش برای کاهش سرعت پخش شعله در سطح MDF اشباع الیاف آن در مرحله مناسبی در جریان تولید و با استفاده از نمک های کند سوز کننده است. تخته هایی که با استفاده از این روش کند سوز شده اند در حال حاضر بیشتر در دسترس بوده و باید به نسبت بیشتری از تخته هایی که پس از تولید اشباع می شوند، مصرف شوند.

انواع زیادی از مواد مختلف هم برای تیمار نهایی بر روی تخته وجود دارند که اثر قابل ملاحظه ای بر روی کند سوز کردن تخته ندارند کاربردهای متصور برای MDFهای ضد آتش شامل:

  • دیوار پوش و سقف پوش
  • سیستم های جداسازی دفاتر کار
  • مبلمان اداری
  • قفسه های دستی
  • قفسه های فروشگاهی
  • دکورهای ویترینی
  • اسکله و اتاقک های کابین کشتی

روش های آزمون مواد کند سوز کننده و تنظیمات و اطلاعات مربوط به این مواد برای ساختمان سازی در هر کشوری فرق دارد. صنایع ، انواع مختلفی از این مواد با درجات مختلف کند سوز کندگی را تولید می کند تا بتواند چنین نیاز های متنوعی را پاسخگو باشد. با توجه به نبود استانداردهای اروپایی در این زمینه، استفاده کنندگان از این مواد باید به استانداردهای ملی و کدهای مربوطه در هنگام انتخاب و مصرف این مواد، مراجعه کنند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2087

به "انواع ام دی اف MDF کدام است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ام دی اف MDF کدام است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید