ایران خودرو و سایپا شرکت نفتی تاسیس می نمایند؟

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران، ایران خودرو و سایپا تصمیم دارند شرکت نفتی تاسیس نمایند؟

ایران خودرو و سایپا شرکت نفتی تاسیس می نمایند؟

بهرنقل از ایلنا، حسن خسروجردی در خصوص همکاری های خودرویی با آفریقا و به خصوص سنگال گفت: حسن نیت سنگال در خصوص حوزه خودرو خوب است، بعضی خودروهای ما را هم وارد کردند اما متاسفانه در تامین قطعه در داخل به مشکل برخوردیم، یعنی خودروسازان به نام وارد می کردند اما از نظر ارزی به مشکل برخوردند و صادرات به آفریقا قطع شد اما الان دوباره مذاکراتی اجرا شده تا دوباره این کار پیگیری نمایند.

خسروجردی افزود: روش صادرات و فراوری برای آفریقا کمی فرق دارد. برای مثال پیشنهاد ما این است که یک شرکت حمل و نقل در آفریقا تاسیس شده و خودروهای آن از ایران تامین گردد. می توان با بانک های آفریقایی قرارداد بست تا بتوانیم پول خودروها را یک جا دریافت کنیم و خود راننده ها اقساط آن را پرداخت نمایند؛ این روش ها را می توان در آفریقا پیگیری کرد. متاسفانه سیاست گذاری های کشور در این حوزه خیلی خوب نیست و از این نوع فرصت ها که در آفریقا موقعیت عالی دارد به خوبی استفاده نشده است.

وی افزود: در این صورت راننده و صادرنماینده هردو راضی هستند. ما این پیشنهاد را به سایپا و ایران خودرو دادیم اما متاسفانه به آن عمل نکردند. سایپا و ایران خودرو می خواستند که در حوزه نفت وارد شده و با تاسیس شرکت درآمدزایی نمایند، می خواستند از من در این مورد اطلاعات کسب نمایند و سعی کردم که منصرف شان کنم و این پیشنهاد را مطرح کردم ولی استقبال نشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا اعلام کرد: بنابراین شرایط همکاری های خودرویی ایران و آفریقا اصلا مناسب نیست. استقبالی برای واردات خودرو از ایران وجود ندارد چراکه فکر می نمایند در خصوص لوازم یدکی به مشکل برمی خورند. توافقی هم برای راه اندازی واحد فراوریی خودرو جز با سنگال نشده است.

وی افزود: بسیاری از کشورها در آفریقا آمادگی این نوع همکاری های خودرویی را دارند اما روش عرضه در ایران با احتیاج آفریقا فرق دارد. در خصوص آفریقا باید به شکل دیگری عمل کرد؛ با روش پیشنهادی ما می توانیم تعداد مناسبی خودرو به فروش برسانیم و حتی خط فراوری ایجاد کنیم که از آن هم استقبال می گردد.

خسروجردی توضیح داد: اتوبوس های فراوریی ما به درد آفریقایی ها نمی خورد. عموما اتاق اتوبوس را به صورت خالی می خرند و آنجا 4 تا 5 ردیف جایگاه می گذارند، درحالی که ردیف هایی ما می گذاریم سه تا چهار ردیف است. آنها کمی اتاق های بزرگتری می خواهند. باید محل را شناخت و بر اساس احتیاج آنها فراوری کرد.

وی گفت: با اینکه اجناس ما مناسب تر و مقرون به صرفه تر است، ما نمی توانیم با ترکیه در آفریقا رقابت کنیم. بیشتر شرکت های صادرنماینده ما سرمایه کمی دارند. ترکیه چهار تا پنج شرکت را انتخاب نموده و به آنها اعتبار می دهد تا بتوانند در کشور مقصد فعالیت نمایند، در حال حاضر مشکل اصلی صادرنمایندگان ما نداشتن سرمایه و عدم شناخت صحیح آفریقا است. چین و ترکیه سرمایه لازم برای صادرنمایندگان خود را تامین می نمایند، در ایران به هیچ وجه اینگونه نیست.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2276

به "ایران خودرو و سایپا شرکت نفتی تاسیس می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو و سایپا شرکت نفتی تاسیس می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید