با برج پیزای معروف در ایتالیا بیشتر آشنا شوید

به گزارش تفطن،  برج کج پیزا (tower of Pisa)، در ایتالیا یکی از بهترین جاذبه‌های این کشور است و معماری خاصی دارد و کمتر گردشگری را می‌توانید پیدا کنید که به ایتالیا برود، اما به بازدید برج پیزا نرود.

با برج پیزای معروف در ایتالیا بیشتر آشنا شوید

برج پیزا (Tower of Pisa) یک برج است که در کنار کلیسای اصلی این شهر قرار دارد و هدف از ساخت آن یک سازه‌ای بوده که ناقوس در بالای آن قرار بگیرد. برج پیزا چند نام دیگر مانند برج ناقوس (Bell Tower of Pisa)، برج ساعت و برج کلیسای پیزا دارد و به ایتالیایی هم اینگونه (Torre Pendente di Pisa) خوانده و نوشته می‌شود.

ارتفاع این برج در بلندترین حالت خود، 56.67 متر است و در کمترین حالت ارتفاع آن 55.86 متر می‌رسد. این برج کج کاملا مورب بوده و درجه انحراف آن 6.3 می‌باشد و هر روز هم به کجی آن اضافه می‌شود.

متریال مورد استفاده برای ساخت این برج، شن، ماسه و سنگ مرمر است و با گذر زمان برای جلوگیری از سقوط این برج مصالح دیگری هم به آن اضافه کرده‌اند.

درون این برج زیبا راه پله‌ای 251 پله‌ای، زیبا و به صورت مارپیچی ساخته شده است. بالا رفتن از این پله‌ها حس خوبی به شما خواهد داد و به شما توصیه می‌کنیم در تور ایتالیا ارزان این کار را انجام بدهید. بعد از گذر از پله‌ها می‌توانید به بازدید مناطق اطراف برج از جمله میدان شهر، کلیسا و موزه‌ی پیزا بپردازید.

 طراحی این برج به سبک معماری رومی بوده و رنگ این برج طوسی و سفید می‌باشد و ستون‌های مختلفی دارد، علاوه بر کج بودن این برج که ویژگی بارز آن است، گنبدی که در بالای آن قرار دارد، تلفیقی از هنر اسلامی و مسیحی می‌باشد و در آن 30 ناقوس با 7 نت موسیقی مختلف نصب شده است.

برج پیزا تنها بنای کج در دنیا نبوده و از نظر قدمت سومین اثر کهن شهر پیزا است و قبل از آن کلیسای جامع شهر (the Cathedral) و کلیسای تعمید (Baptistry) در رتبه‌ی اول و دوم قرار گرفته‌اند.

علت کجی برج پیزا چیست؟

ماجرا از این جا شروع شده است که اهالی پیزا تصمیم گرفتند برج ناقوسی در پشت کلیسا خود بسازند و این برج در ابتدا قرار بود تنها برجی باشد که در بالای آن یک ناقوس قرار می‌گیرد، به همین دلیل سال 1173 میلادی مهندسی لاتین را برای ساخت این برج در نظر گرفتند. او سه طبقه از این برج را ساخت (این برج در حال حاضر 8 طبقه دارد) و زمانی که 12 متر از آن را ساخت، متوجه کج بودن برج در ناحیه ی جنوب شرقی آن شد و سعی نمود که برج را به حالت عمود برگرداند اما به دلیل جنس خاک زیرین این بنا که از نوع شن و رس آبرفتی بود، نتوانست این کار را انجام بدهد. قرار بود در بالای این سازه لوستری بسیار سنگین قرار بگیرد که موفق به انجام این کار نشد و در نهاین ساخت این برج برای 100 سال متوقف گردید. به طور کلی با نظاره نمودن این برج زیبا و باشکوه و دقیق شدن در ستون و قوس‌ها و چگونگی ساخت راه پله‌ی مارپیچ درون آن، عمق درک مهندسان ایتالیایی را از جرم، وزن و هنر مهندسی متوجه خواهید شد.

برای عمود شدن این برج راه کارهای متعددی در آن زمان ارائه شد که به اختصار به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم:

  • اولین راه برای کار تزریق بتن در پی این برج بود که نه تنها سودی نداشت، بلکه آن را سنگین‌تر کرد و بیشتر آن را در خاک فرو برد.
  • یکی دیگر از ایده‌هایی که برای صاف کردن این برج مطرح شد، آویزان کردن وزنه‌های 800 کیلوگرمی به برج بود تا آن را به سمت دیگر بکشاند و برج صاف شود که تا حدودی اجرا شد اما باز هم سودی نداشت
  • تزریق فلز نقره در سمت شمالی این بنا نیز راه‌کاری دیگر برای صاف کردن این برج بود که باز هم نتیجه‌ای نداشت. این راه کار توسط اولین سازنده برج انجام گرفته بود.
  • از دیگر ایده هایی که برای صاف کردن این پل داده شد این بود که یک سمت را از سمت دیگر بلندتر بسازند تا کج شدن برج محسوس نباشد که این ایده عملی نشد، نظرات زیادی برای این موضوع داده شد و حتی برخی پیشنهاد دادند که همه‌ی اجزای برج را یکی یکی جدا کرده و دوباره بسازند اما همچنان این برج زیبا کج بوده و احتمال می‌رود تنها تا 80 سال دوام بیاورد.

بسیاری معتقد بودند که ساخت و ادامه‌ی ساخت این برج، اشتباهی بزرگ بوده اما این افراد در این زمان وجود ندارند که ببینند این برج به یکی از بهترین جاذبه‌های کشور ایتالیا تبدیل شده است. این برج در سه مرحله بنا گردید. در هر صورت پیزانو (Bonanno Pisano) آرشیتکت و مجسمه ساز ایتالیایی بوده که بین سال های 1170 تا 1180 میلادی به کار مهندسی اشتغال شده است و در آثار آن از عناصر کلاسیک استفاده کرده و به گفته‌ی واساری (Giorgio Vasari) پیزانو سازنده‌ی اصلی برج پیزا بوده و با علم به کج بودن برج ساخت آن را ادامه داده است. در کتیبه‌ی فلزی که در پای این برج پیدا شده است هم نام او ذکر شده و این کتیبه متعلق به سال 1820 میلادی است. از دیگر آثار این معمار هنرمند دری زیبا است که برای کلیسا ساخته شده است، اما متاسفانه این در که زمان زیادی برای ساخت آن صرف شده بود در آتش سوزی سال 1180 میلادی این کلیسا از بین رفت. پیزانو اهل شهر پیزا بود و در همین شهر آن را به خاک سپردند.

این برج با اینکه گردشگران بسیاری را با دانستن قیمت تور ایتالیا به این کشور جذب می‌کند همواره در حال مرمت و بازسازی است تا از تخریب آن جلوگیری شود. برج پیزا تا به حال در برابر جنگ‌هایی ایستادگی کرده و با ابهت باقی مانده است، اما اعتقاد بر این است که این برج تنها 80 سال می‌تواند شکوه خود را به گردشگران نشان دهد.

کج بودن و احتمال سقوط برج دلیلی برای گردشگران شده تا عکسهای سلفی جالبی از این برج بگیرند. معمولا این افراد در عکس‌های خود در تلاش هستند که ژست هایی بگیرند که برج را به حالت عمودی درخواهند آورد.

انتشار: 7 اسفند 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 24

به "با برج پیزای معروف در ایتالیا بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

4 کاربر به "با برج پیزای معروف در ایتالیا بیشتر آشنا شوید" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با برج پیزای معروف در ایتالیا بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید