بری: دستگاه قضایی ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر در خاک لیبی اعتراف کرد

به گزارش تفطن، خبرنگاران: رئیس مجلس لبنان گفت: دستگاه قضایی ایتالیا اخیرا اعتراف کرد که امام موسی صدر در خاک لیبی ربوده شده است.

بری: دستگاه قضایی ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر در خاک لیبی اعتراف کرد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد، نبیه بری رئیس مجلس لبنان گفت: در چارچوب پیگیری قضیه ربوده شدن امام موسی صدر و همراهان وی، اخیرا دستاورد مهمی را محقق کردیم و آن تجدید نظر دستگاه قضایی ایتالیا در تصمیم اشتباهی بود که در سال 2005 اتخاذ نموده بود.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه این دستگاه مابین سال های 1979 و 1982 بیان کرد که امام موسی صدر و همراهان وی وارد رم نشده اند، اما همین دستگاه قضایی در سال 2005 حکم جدیدی صادر و همه را غافلگیر کرد در حالیکه اعمال فشار بر این دستگاه از سوی معمر قذافی و برلسکونی کاملا روشن بود و طی این حکم احتمال ورود امام موسی صدر و همراهان وی به رم را عنوان نمود.

بری گفت که به دنبال کوشش های وکلای خانواده امام موسی صدر در لبنان و رم، خانواده وی در دسامبر 2014 با ادله و اسنادی که ثابت می کرد حکم سال 2005 اشتباه است، درخواست اجرای تحقیقات مجدد را داد و خواهان بازنگری در این حکم شد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات و تحقیقات طرف لبنانی و به موجب یادداشت تفاهم امضا شده بین لبنان و لیبی در تاریخ 11، 3، 2014 ، طرف لیبی تائید می نماید امام موسی صدر در لیبی و توسط رژیم قذافی ربوده شده است و در تاریخ 22، 6، 2015 نیز دادستان کل رم بیان کرد: در نتیجه آنالیز اسناد گردآوری شده و اسناد موجود در دادگاه، فرضیه ورود هیئت لبنان (امام موسی صدر و همراهان وی) به فرودگاه رم قابل قبول نیست.

به گفته وی در تاریخ 20، 7، 2015 نیز قاضی تحقیقات در رم حکمی صادر و طی آن تاکید نمود: پس از انتها دیکتاتوری معمر قذافی، دولت لیبی تحقیقاتی مرتبط با تحقیقات در لبنان انجام داد و به این نتیجه رسید که جنایت ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در خاک لیبی رخ داده است.

امام موسی صدر در 3 شهریور سال 1357 و در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی، و در روز 9 شهریور ربوده شد. دستگاه های قضایی دولت های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات صورت گرفته از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام موسی صدر از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسماً تکذیب نمود. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش به دست آمدند، تماماً دال بر آن هستند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است. قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان در قید حیات است.

با وجود گذشت سه سال از براندازی دولت مسئول ربایش امام موسی صدر در لیبی و در حالی که 36 سال از عمر این پرونده بین المللی می گذرد، هنوز نتایج ملموسی درباره سرنوشت این رهبر شیعیان لبنان به دست نیامده است. این در حالی است که خانواده وی به همراه جنبش امل در لبنان که امام موسی صدر رهبری آن را به عهده داشت، بیشترین کوشش را برای اطلاع از کوچک ترین سرنخ ها درباره سرنوشت امام موسی صدر به کار گرفته اند.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 741

به "بری: دستگاه قضایی ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر در خاک لیبی اعتراف کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "بری: دستگاه قضایی ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر در خاک لیبی اعتراف کرد" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بری: دستگاه قضایی ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر در خاک لیبی اعتراف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید