برترین زمان برای مصرف شام چه ساعتی است؟

به گزارش تفطن، تهران (پانا) - به نظر می رسد که تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی فقط به آنچه می خورید بستگی ندارد، بلکه به زمان خوردن تان نیز بستگی دارد.

برترین زمان برای مصرف شام چه ساعتی است؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا اصلاً برترین زمان برای خوردن شام وجود دارد؟ به خصوص اگر در حال کوشش برای کاهش وزن هستید یا اینکه ملاحظات بهداشتی دیگری دارید. تحقیقات نشان می دهد که بسکمک از بزرگسالان، الگوی غذایی نامنظمی دارند. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک که روی 156 نفر انجام شد، نیمی از شرکت کنندگان هر روز در یک بازه زمانی 15 ساعته غذا می خوردند. برخی آخرین وعده غذایی را ساعت 4 بعد از ظهر مصرف می کردند و برخی دیگر تا انتها شب مشغول خوردن میان وعده بودند. بنابراین، در رابطه با برترین زمان شام خوردن می توان گفت این مسئله به اهدافی که برای سلامتی تان در نظر گرفته اید یا بیماری هایی که به آن ها مبتلا هستید، بستگی دارد.

یکی از راه های لاغر شدن این است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید. در این میان ممکن است زمان مناسب برای غذا خوردن نیز شما را در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که شما باید آخرین وعده غذایی را پیش از اینکه بدن آغاز به ترشح ملاتونین کند و مهیای خواب گردد، بخورید. با تاریکی هوا، مغز ملاتونین ترشح می نماید. این فرایند، ریتم شبانه روی یا سیرکادین (circadian rhythm) نام دارد که عملکرد های اصلی بدن را تنظیم می نماید و ارتباط نزدیکی با متابولیسم دارد.

غذا خوردن در زمانی که مغز در حال آماده شدن برای خواب است، باعث افزایش چربی بدن می گردد. علاوه بر آن، محققان به این نتیجه رسیده اند که دیر غذا خوردن می تواند در ریتم شبانه روزی بدن اختلال ایجاد کند و در پی آن، خطر افزایش وزن و عوارض مرتبط با آن را افزایش دهد.

اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری است، توصیه می گردد قبل از غروب خورشید شام بخورید تا خللی در ریتم شبانه روزی بدنتان ایجاد نگردد. دیروقت غذا خوردن باعث می گردد صبح روز بعد برای خوردن صبحانه اشتهای کافی نداشته باشید. صبحانه نخوردن، باعث پرخوری در طی روز می گردد و همین امر اضافه وزن را در پی دارد.

به نظر می رسد زمان ایده آل برای خوردن شام با ریتم شبانه روزی شما همخوانی دارد و به بدن شما فرصت می دهد تا پیش از خواب، غذا را به میزان کافی هضم کند. بهتر است حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2366

به "برترین زمان برای مصرف شام چه ساعتی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "برترین زمان برای مصرف شام چه ساعتی است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان برای مصرف شام چه ساعتی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید