طباطبایی: بسکتبال ایران 10 سال طلایی اش را از دست داد، می توانیم در المپیک از گروه صعود کنیم

به گزارش تفطن، رئیس فدراسیون بسکتبال معتقد است این رشته 10 سال طلایی خود را از دست داده است.

طباطبایی: بسکتبال ایران 10 سال طلایی اش را از دست داد، می توانیم در المپیک از گروه صعود کنیم

به گزارش خبرنگاران، رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال درنشست خبری خود اظهار کرد: فدراسیون بسکتبال پتانسیل زیادی در گذشته داشت که آن را از دست داد، ما می توانستیم بعد از المپیک پکن فرصت های زیادی را ایجاد کنیم و مطابق با سرعتی که بخش فنی و قهرمانی جلو می رود زیرساخت ها را هم جلو ببریم اما در این 10 سال زمان طلایی خود را از دست دادیم. در ادامه خوشبختانه با توجه به شرایط فدراسیون از نیروهای انسانی استفاده کردیم و توانستیم وارد جام جهانی، انتخابی جهانی و بازی های آسیایی جاکارتا شدیم. مدال آوری در جاکارتا اهمیت داشت و ما کوشش کردیم تیم را جمع و جور کنیم. هدف ما در آن مسابقات رفتن به فینال بود که خوشبختانه رسیدیم اما می توانستیم مدال طلا را هم بگیریم. به طور کلی سعی کردیم اجازه ندهیم به شرایط موجود خدشه ای وارد گردد و از همه پتانسیل ها استفاده کردیم. این موضوع باعث شد تا به ترتیب نظمی در کارها ایجاد گردد.

او در ادامه اضافه نمود: در بخش بسکتبال بانوان و سه نفره دچار چالش بودیم و سعی کردیم همزمان با بخش مردان آنها را جلو ببریم به همین دلیل بسکتبال سه نفره را که پتانسیل زیادی داشت به مسابقات بین المللی مختلف اعزام کنیم و چندین مدال هم به دست آوردیم به گونه ای که تیم ایران اکنون در جهان شناخته شده است. علاوه بر این کوشش کردیم تا بخش پنج نفره بانوان را با توجه به چالش موجود تقویت کنیم و این کار را هم کردیم. چند اعزام باشگاهی را هم انجام دادیم و مدال گرفتیم.

فدراسیون را با دلار 4 هزار تومان تحویل گرفتیم اما در ادامه سه چهار برابر شد

او در ادامه بیان نمود: فدراسیون را با دلار 4 هزار تومان تحویل گرفتیم اما در ادامه سه چهار برابر شد و این باعث شد که جلو بردن برنامه ها سخت گردد. با این وجود این خدشه ای در برنامه هایمان ایحاد نکرد و توانستیم 32 اعزام انجام دهیم. قبلا بسکتبال 10 تا 12 اعزام داشته اما الان چند برابر شده است و شاید ثمره اش در بازی های المپیک نمود پیدا کرد که سهمیه گرفتیم. علاوه بر این رنکینگمان از 27 به 22 صعود پیدا کرد. صعود پنج پله ای خیلی مهم است و در صدر تیم های آسیایی قرار داریم. در بخش آموزش سعی کردیم بر اساس استانداردهای فیبا عمل کنیم و با توجه به اینکه تیم خوبی در آسیا بودیم و سهمیه المپیک حکم یک طلا در جام ملت های آسیا است سعی کردیم در بخش آموزش هم خوب عمل کنیم.

طباطبایی به بخش استان ها اشاره نمود و گفت: در بخش استان ها تا الان 16 مجمع برگزار کردیم و اجازه ندادم سرپرستی خیلی طول بکشد که این نشان دهنده اهمیت دادن فدراسیون به استان ها است. علاوه بر این برای توسعه بسکتبال استراتژی ما مسابقه محور بودن است. یعنی سعی کردیم با توجه به شرایط مالی، اجتماعی و فرهنگی بسکتبال را توسعه دهیم در نتیجه شیوه نامه را تدوین کردیم و مسابقه را برای توسعه ملاک قرار دادیم چون تا مسابقه ای نباشد کسی جذب رشته نمی گردد. در نتیجه با شهرداری ها، آموزش و پرورش و دانشگاه ها صحبت کردیم. اکنون در لیگ جوانان و نوجوانان 50 تیم حضور پیدا می نماید و این به معنی این است که استان ها و بخش های مختلف به بسکتبال اهمیت می دهند. تعداد تیم های لیگ افزایش پیدا کرد و این فضا را ایجاد کردیم به گونه ای که اکنون تقریبا همه استان هایمان تیم دارند و این یعنی موج بسکتبال در کشور ایجاد شده است. وقتی زمینه را ایجاد کنید مردم به بسکتبال جذب می شوند.

منتظر بودجه نیستیم و اسپانسر داریم

او در خصوص برنامه های فدراسیون برای المپیک 2020 گفت: وزارت ورزش برای ما بودجه ای متفاوت در نظر گرفته که منتظر ابلاغ آن هستیم البته ما منتظر بودجه نیستیم و اسپانسر داریم. کادر فنی برنامه اش را داده و مطابق با آن بعد از لیگ اردوی تیم ملی آغاز می گردد و بازی تدارکاتی را در نظر گرفتیم. تا الان دعوتنامه هایی از چین(دو دعوتنامه)، ژاپن و کانادا داریم. تا الان 4 دعوتنامه رسمی داریم و این بیشتر می گردد.

او در خصوص برنامه های بخش بانوان و کمبود بودجه در این بخش گفت: باید مطابق با تقویم های آسیایی و جهانی جلو برویم. در بخش پنج نفره بانوان برنامه های آسیایی و جهانی کم است. در بخشی از رویدادها چون شرکت نمی کردیم روی ما اصلا حساب نمی کردند. ما در بخش نوجوانان و جوانان آمادگی لازم برای اعزام را داشتیم و برای غرب آسیا هم تیم بزرگسالان را اعزام کردیم. سعی کردیم مطابق با برنامه اعزام ها را انجام دهیم اما تقویم آسیایی در بخش بانوان خیلی منظم نیست به گونه ای که تیم بزگسالمان دو ماه اردو داشت و در آخر هم مسابقاتش برگزار نشد. برای بخش قهرمانی بانوان تا سال 2018 اصلا بودجه ای نداشتیم و ما از بودجه فدراسیون در بخش خانم ها استفاده کردیم و اجازه ندادیم در برنامه های بخش بانوان خللی ایجاد گردد اما چون آغاز کار است باید اهمیت بیشتری بدهیم و در مسابقات شرکت نمایند. به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک درخواست بودجه بیشتری دادم و این را خواستیم که در سال 1399 برای بخش قهرمانی بانوان بودجه ای در نظر بگیرند.

ناظمی می تواند در بخش رسانه به ما یاری کند

طباطبایی در خصوص شرایط کمیته های فدراسیون و حضور مازیار ناظمی در هیات رئیسه فدراسیون گفت: کمیته فنی برحسب شرایط و احتیاج تشکیل می گردد. برای تدوین همین دستور العمل نحوه برگزاری مسابقات کمیته فنی شرایط را آنالیز کرد. شورای راهبردی هم تشکیل شد و برنامه 4 ساله را اصلاح کرد و آن را به وزارت ورزش ارسال کردیم، از سال بعد هم دوباره باید تشکیل گردد تا برای آینده برنامه ها را آنالیز کند. در خصوص هیات رییسه هم تا الان چهار نفر را وزیر منصوب نموده که آقای وحید موسوی هم به جمع ما اضافه شده است و بقیه هم حضور دارند اما در خصوص بخش نایب رییسی هنوز تصمیم لازم گرفته نشده و تا آخر سال انجام می دهیم. در خصوص آقای ناظمی هم باید بگویم که او می تواند به ویژه در بخش رسانه به ما یاری کند در نتیجه تصمیم گرفتیم در هیات رئیسه باشد. در جام جهانی هم خیلی به ما یاری کرد یعنی در تهیه مصاحبه ها و گزارش ها خیلی یاری کرد ارتباطمان را با رسانه ها خیلی خوب حفظ کرد. علاوه بر این باید بگویم که دپارتمان داوری و دپارتمان مسابقات هر دو استقلال و رئیس خود را دارند اما برای ایجاد هماهنگی یک بخش مرکزی در نظر گرفتیم و آقای سیفی زاده را قرار دادیم تا آنها را راهنمایی کند.

موظف نیستیم کمیسیون ورزشکاران داشته باشیم

او در پاسخ به این سوال که چرا در فدراسیون بسکتیال کمیسیون ورزشکاران برگزار نمی گردد؟ بیان نمود: ما موظف نیستیم که کمیسیون ورزشکاران داشته باشیم و طبق اساسنامه فعلی چیزی به اسم کمیسیون یا کمیته ورزشکاران نداریم اما کمیته ملی المپیک به عنوان سازمان بالای سر ما این کمیسیون را دارد و از آن طریق ممکن است مصوبات آنها برای ما ارسال گردد اما هیچ ابلاغی برای تشکیل این کمیسیون در فدراسیون به ما نشده ست.

تا آخر شهریور با شاهین طبع قرارداد داریم

او در خصوص سرمربی تیم ملی گفت: سرمربی ما آقای شاهین طبع است که تا آخر شهریور با او قرارداد داریم اما اضافه یا کم شدن کادرش دست خودش است. هیچ ابایی از انتخاب سرمربی خارجی نداریم اما فعلا ترجیح داده ایم مربی ایرانی باشد، نتایجی هم که کسب نموده دست کم از مربیان قبلی ندارد و آمار می گوید که می تواند به عنوان یک مربی شاخص کنار ما باشد اما باشگاه ها می توانند مربی خارجی داشته باشند تا تیم ها را تقویت نمایند. بسکتبال ما احتیاج به استفاده از دانش روز و مربیان خارجی دارد اما این مربیان در باشگاه ها اثربخش تر هستند.

منعی برای حضور مربی ملی در تیم باشگاهی وجود ندارد

او در واکنش به اینکه مربی تیم ملی نباید تیم باشگاهی داشته باشد بیان نمود: در بسکتبال ایران پتانسیل و ظرفیتی داریم. اکنون 14 تیم در لیگ برتر داریم و نیروی انسانی زیادی نداریم و هیچ منعی وجود ندارد که مربی تیم ملی، باشگاه نداشته باشد. علاوه بر این نمی توانیم باشگاه ها را هم از داشتن مربیان ورزیده و خوب محروم کنیم. باید از پتانسلیمان استفاده کنیم اما در حال حاضر بسکتبال این پتانسیل را ندارد که مربیان تیم ملی را از لیگ حذف کنیم. با این حال سعی کردیم تا جایی که می گردد عدالت را برقرار کنیم و اینگونه نباشد که تیم ها حس نمایند به طرف مربی خاصی تمایل داریم.

طباطبایی در خصوص اینکه اعتراضات به بخش داوری در فصل جاری لیگ برتر زیاد شده است، بیان نمود: در بخش داوری سعی کردیم سیستم ارزیابی عملکرد داشته باشیم و داوری ما فقط به چند داور الیت ختم نگردد. قبلا استعدادیابی لازم در داوری انجام نشده است در نتیجه سعی کردیم داوران جوان را اضافه کنیم. می پذیریم که نقاط ضعفی وجود دارد اما در صدد تقویت آنها هستیم. در آسیا اردن به ما زنگ زد و از ما 4 داور خواستند در نتیجه در آسیا قوی هستیم اما در جهانی داوری نداریم و نقطه ضعف هایی وجود دارد. باید این موضوع آنالیز گردد و در کل سعی می کنیم شرایط داوری هفته به هفته و بازی به بازی بهتر گردد.

او در خصوص برگزار نشدن مراسم سبد طلایی گفت: این مراسم لغو نشده است. ما می خواستیم بعد از جام جهانی برگزار کنیم اما اسپانسرمان خواستند که خودشان برگزار نمایند و ما هم به آنها سپردیم که دیگر لیگ آغاز شد. سعی می کنیم تا آخر سال مراسم تقدیر از ورزشکاران المپیکی مان را برگزار کنیم و مراسم سبد طلایی را هم آن زمان برگزار کنیم.

حرکت باشگاه ذوب آهن غیر اخلاقی است

رئیس فدراسیون بسکتبال در واکنش به اینکه اتفاقات بازی ذوب آهن و شهرداری گرگان این حواشی را ایجاد کرد که فدراسیون از مربی ملی حمایت می نماید، بیان نمود: اتفاقات اینگونه بود که تیم گرگان چهارشنبه صبح به تهران رسید و به فرودگاه رفت تا به اصفهان پرواز کند اما پرواز لغو و به هشت شب موکول شد در نتیجه از فدراسیون یک وقت برای تمرین گرفتند. وقتی به فرودگاه رفتند ساعت 11 پرواز کردند و ساعت 1 و 38 دقیقه بامداد پنجشنبه به هتل رسیدند و سه صبح داخل اتاق های خود رفتند. باید انصاف و عدالت را در برگزاری مسابقات رعایت کنیم، پنجشنبه صبح وقتی متوجه این موضوع شدیم که این اتقاق افتاد رای بر این شد که آنها خسته هستند و بازی یک روز عقب بیفتد. محیط ما فرهنگی و ورزشی است و لیگ میدان جنگ نیست و باید با هم همکاری کنیم. ناظرهای ما آدینه رفتند و پشت درهای بسته ماندند. این برای باشگاه ذوب آهن غیر اخلاقی است. مگر چه ضرر و اتفاقی می افتاد اگر این بازی با 24 ساعت تاخیر برگزار می شد. ورزش جای معرفت و جوانمردی است اینکه بگوییم ما ساعت هشت چند بازیکنان آنها را در هتل پارسیان دیدیم درست و اخلاقی نیست. ما نامه ای از هتل پارسیان داریم که تیم گرگان 1 و 38 دقیقه وارد هتل شده است. ما تصمیم درستی گرفتیم و آیین نامه این اجازه را به ما می دهد که در موارد خاص تصمیم گیری کنیم و باشگاه هم موظف است به آن عمل کند در نتیجه باخت فنی ذوب آهن را اعلام کردیم. اینکه از مسابقات کنار بکشد دیگر به خودشان مربوط است.

شرکت توسعه می گوید سالن افراسیابی هفته ای 3 روز در اختیارش باشد

او در خصوص شرایط اختصاص سالن افراسیابی به بسکتبال گفت: قرار بود سالن افراسیابی را اسفند 96 به ما بدهند اما شهریور 97 خالی کردند، وقتی خواستیم قرارداد ببندیم گفتند این سالن باید چند روزی در هفته در اختیار شرکت توسعه باشد در حالی که ما می خواستیم سالن کلا در اختیار فدراسیون باشد. حتی 1 میلیارد و 800 میلیون باید هزینه نوسازی آن سالن کنیم و اسپانسر هم قبول کرد. اما شرکت توسعه گفت باید این قرارداد به گونه ای باشد که سه روز در هفته در اختیار شرکت توسعه باشد. انتظارمان این بوده که سالن کلا در اختیار ما باشد و سعی می کنیم تا آخر سال تکلیف سالن را تعیین کنیم. این سالن تنها سالنی است که می تواند به ما یاری کند چون امکان ساخت سالن جدید نداریم.

حرفهایی را به گوش شاهین طبع و حدادی رساندند که درست نبود

طباطبایی درباره اختلاف مهران شاهین طبع و حامد حدادی گفت: یکسری موارد روی گفته ها است. حرف هایی را به گوش مربی و ورزشکار می رسانند که درست نیست. من صبوری کردم زمانی که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ورود کردند. البته وزارت ورزش ورودی نکرد و کمیته ملی المپیک و دکتر صالحی امیری صحبت کرد. من چندین جلسه صحبت کردم و خوشبختانه مدیریت کردیم. در نهایت به نفع همه شد. بهنام یخچالی و حامد حدادی قرارداد خوب در چین بستند و ما کار را با آرامش پیش بردیم.

حقوق ولاسکو ماهی 25 هزار دلار بود اما حقوق مربی خوب بسکتبال 100 هزار یورو

رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سوال که چرا نمی توانید مثل والیبال یک مربی خارجی طراز اول برای بسکتبال انتخاب کنید؟ بیان نمود: یک مربی مثل ولاسکو با حقوق ماهانه 25 هزار دلار به ایران می ید و جز ده نفر اول جهان است اما در بسکتبال اگر بخواهیم از بین 10 مربی بسکتبال اول جهان به ایران بیاوریم باید 150 هزار یورو بدهیم. سطح مربیان بسکتبال و والیبال اصلا قابل مقایسه نیست و اگر ما بخواهیم یک مربی در سطح ولاسکو در بسکتیال بیاوریم باید ماهانه بیش از 100 هزار یورو به او بدهیم علاوه بر این باید امکانات لازم را هم به او بدهیم اما الان امکانات نداریم، زیرساخت نداریم و در این شرایط من سعی می کنم این مقدار را پس انداز کنم و زیرساخت ها را بهبود بخشم.

او در ادامه اضافه نمود: باید روی زیرساخت ها کار کنیم. زیرساخت ها پتانسیل قهرمانی ما را ندارد به همین دلیل باید در این چند سالی که هستم زیرساخت ها را همزمان با قهرمانی ها جلو ببریم. یکی از بزرگترین مسائل فعلی بسکتبال نداشتن سالن است. 15 درصد جمعیت کشور در تهران و البرز زندگی می نمایند اما فاقد سالن استاندارد بسکتبال هستیم.

می توانیم در المپیک از گروه صعود کنیم

طباطبایی در خصوص برنامه فدراسیون برای حضور تیم ملی در المپیک گفت: هر تیمی دوست دارد جزو هشت تیم قرار بگیرد. هدفگذاری فدراسیون هم صعود از گروه است. اگر بتوانیم در تیم با توجه به تدارکات خوب اعتماد به نفس لازم را ایجاد کنیم می توانیم از گروه بالا برویم.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه این نشست پیغام سیفی زاده، مسئول کمیته داوری فدراسیون بسکتبال هم در خصوص اعتراض به داوری بیان نمود: در حال حاضر 25 داور که تا به امروز لیگ برتر را قضاوت ننموده بودند سال جاری در لیگ برتر حضور دارند. به طور کلی 114 داور درون زمین داریم. اگر به جوانان اعتماد نکنیم باید همان تعداد محدود داور را داشته باشیم. برای توسعه بسکتبال داوری هم باید پیشرفت کند. اشتباه داوری همه جا بوده و هست. در صحنه گلی که مارادونا با دست وارد دروازه کرد داور اشتباه کرد اما چالش بزرگمان بحث تجهیزات است. اگر بتوانیم تجهیزاتمان را بهتر کنیم 50 درصد مسائل داوری هم رفع می گردد.

شجاعی: در بخش بانوان از صفر آغاز کردیم

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال هم در خصوص بخش بانوان گفت: ما با سند راهبردی جلو آمدیم و از حمایت های وزیر ورزش و رئیس فدراسیون برخوردار بودیم. رویکرد جهانی عدالت جنسیتی است و ما هم مطابق با گزارشات کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با این رویکرد جلو می رویم و سعی می کنیم نگاه جنسیتی نداشته باشیم. اگر کمبود و کاستی هایی وجود دارد به خاطر بحران مالی و موانع پیش رو است. ما با روی کار آمدن فدراسیون آقای طباطبایی از صفر آغاز کردیم چون 40 سال بود که بانوانمان اعزام نمی شدند اما اکنون سند راهبردی داریم. در بخش سه نفره حتی جلوتر از این سند هستیم اما باید بپذیریم که شرایط کشور تحت تاثیر بحران مالی قرار گرفته است و نباید انتظار داشته باشیم همه چیز بر وفق مراد باشد. البته ما هم دوست داریم همه چیز خوب باشد و مسئله ای نداشته باشیم و برای این کار هم کوشش می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1177

به "طباطبایی: بسکتبال ایران 10 سال طلایی اش را از دست داد، می توانیم در المپیک از گروه صعود کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طباطبایی: بسکتبال ایران 10 سال طلایی اش را از دست داد، می توانیم در المپیک از گروه صعود کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید