بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ ، لات کوچه خالی!

به گزارش تفطن، بهمن رسپکت در هوای گرم تحت یک آزمون بسیار پرفشار نهاده شد. این خودرو دقیقا همان آریزو شش با کیفیت مالی تر است! آیا این خودرو 1.5 لیتری توربو 156 اسبی چقدر قابل احترام است؟

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ ، لات کوچه خالی!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: بهمن رسپکت و چری (فونیکس) آریزو شش، در حقیقت یک خودرو در دو بدنه متفاوت هستند. رسپکت در بازار چین Xuandu (شواندو) نام دارد و با برند Cowin عرضه می گردد.

برندی که زیر مجموعه کمپانی چری است و برنامه دارد خودروهای مقرون به صرفه قیمت چینی به دست مشتریان برساند. این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ به قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتون متر استفاده می نماید و با وزن هزار و 400 کیلوگرم به اندازه 51 کیلوگرم از برادرش آریزو شش سنگین تر است.

گیربکس CVT با شبیه ساز 9 سرعته نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را دارد. اعداد روی کاغذ و نسبت وزنی مخصوص 9، از یک خودروی نسبتا چالاک خبر می دهند.

اما واقعیت فنی این خودرو چیست؟

شتاب گیری

بهمن رسپکت آماده شروع حرکت است. با فشردن پدال گاز، خودرو با یک تاخیر نه چندان خوشایند شروع به حرکت می نماید. بعد از گذر از تاخیر، شتاب گیری مناسب است اما نحوه تعویض دنده یک احساس نا شناخته و عجیب بین CVT و AT را القا می نماید.

شتاب گیری در مسیر صاف و اتوبانی مناسب است اما موتور خودرو همیشه تحت فشار است. بعد از کمی رانندگی، احساس می کنید گیربکس خودرو قادر به انتقال قدرت به صورت یکنواخت نیست و با هر بار گاز دادن، توان متفاوتی به چرخ ها منتقل می گردد! هر موقع گاز دادن را به هر دلیلی متوقف کنید، انگار خودرو می میرد و با فشردن مجدد پدال گاز ناگهان شتاب می گیرد و شما مجبورید ترمز کنید.

در واقع شتاب گیری خودرو اصلا خطی و روان نیست. یا باید گاز ندهید و با دنده مرده و به کندی حرکت کنید یا با گاز دادن ناگهان شتاب می گیرید و باید ترمز کنید!

سربالایی

با نزدیک شدن به ظهر، دمای هوا هم گرم تر می گردد و به 37 درجه سانتیگراد می رسد.

وارد یک مسیر کوهستانی با سربالایی و پیچ های تند می شویم. در یک سربالایی و در اول یک پیچ تند سرعت را کم و مجددا شروع به حرکت می کنیم.

باور کردنی نیست! بهمن رسپکت سکته می نماید و راه نمی افتد و بعد از گذشتن شش تا هفت ثانیه به آرامی شروع به حرکت می نماید و ناگهان شتاب می گیرد.

این تاخیر آن قدر زیاد است که باور کردنش سخت است و چشممان مدام به صفحه کیلومتر است تا چراغی به دلیل نقص فنی روشن نباشد.

هر دفعه با رسیدن به هر سر بالایی دیگر جرات ایست کامل را نداریم اما با سرعت بیست کیلومتر و فشردن مجدد پدال گاز، باز هم خودرو راه نمی افتد و این دیگر تاخیر نیست بلکه یک فاجعه است.

در حالی که مجبوریم کنار برویم تا سد راه یک نیسان آبی نشویم، می اندیشیم که این کندی در شروع حرکت برای یک خودرو حتی چینی درجه دو هم باور پذیر نیست.

به جرات می توان گفت بهمن رسپکت بدترین شروع حرکت در سربالایی حتی در بین سایر رقبای چینی اش در هر سگمنتی را دارد! به عنوان یک خریدار فرضی همین یک پارامتر آنقدر آزار دهنده و خطرناک هست تا به کلی از خرید این خودرو منصرف شویم.

ترمزگیری

اما ترمزهای بهمن رسپکت متناسب با شتاب گیری عمل می نمایند و شاید بهتر است بگوییم اصلا عمل نمی نمایند!

ترمزهای دیسکی ABS+EBD در هر دو محور خودرو عملکرد واقعا ضعیفی دارند. پدال ترمز نه تنها سفت است بلکه به فشار زیادی برای نگه داشتن خودرو احتیاج دارد و تقریبا در پایین ترین موقعیت پدال، تازه شروع به درگیر کردن لنت ها می نماید. با کمی ترمز زدن در یک مسیر کوهستانی نیز داغ می شوند و تقریبا کارایی خود را از دست می دهند.

یکی دیگر از نقاط ضعف اصلی این خودرو ترمزهای ضعیف هستند.

کیفیت سواری و هندلینگ

سیستم تعلیق بهمن رسپکت در قسمت جلو مانند سایر همکلاسان خود از نوع مک فرسون است. اما بر خلاف بسیاری از خودروهای دیگر در قسمت عقب از تعلیق گران قیمت Multi link استفاده می نماید.

سیستم تعلیق Multi link باعث می گردد سواری خودرو بسیار نرم و کم سر و صدا باشد. بعلاوه هندلینگ خودرو نیز بسیار خوب است و در پیچ های تند حتی با وجود استفاده از تایر های ایرانی، باز هم خودرو در خط خودش حرکت می نماید و سر نمی خورد.

نرمی، کیفیت سواری و هندلینگ بهمن رسپکت واقعا فراتر از یک خودروی چینی است و حتی بهتر از خودروهایی مانند کیا سراتو و هیوندایی الانترا است!

داخل کابین

داخل کابین بهمن رسپکت زیبا و مدرن طراحی شده است. فضای پای راننده و شاگرد مناسب است و دسترسی به ادوات کنترلی هم قابل قبول است.

هر چند پلاستیک های خشک با گرافیک 3D زیبا به نظر می رسند اما اصلا با کیفیت نیستند. پلاستیک بالای داشبورد با وجود صفر بودن خودرو، از همین ابتدا دو رنگ شده و تمیز کردن آن هم کار سختی است. اما فوم نرم وسط داشبورد کیفیت خوبی دارد.

فرمان D-Cut بهمن رسپکت هم طراحی خوبی دارد اما اصلا کیفیت مناسبی ندارد. منظور از کیفیت پایین این است که حتی از برادرش یعنی آریزو شش هم ضعیف تر است.

صفحه کیلومتر تمام دیجیتال است و تنها حلقه های دور کیلومتر شمار و دور شمار موتور آنالوگ هستند. کیفیت دکمه ها نیز پایین است و از همین الان در جای خود لق می زنند.

دکمه های تنظیم سیستم تهویه مطبوع نیز عملکرد سفتی دارند. یک صفحه نمایش بیرون زده (pop-up) از وسط داشبورد نیز وظیفه نمایش دوربین 360 درجه (AVM)، تنظیمات و کنترل تهویه مطبوع، و پخش فایل های صوتی و تصویری را دارد.

فضا سازی و آپشن ها

فضا سازی کابین بهمن رسپکت مناسب است و جای کافی برای قرار دادن دو بطری آب، موبایل، کیف مدارک و… نیز وجود دارد.

صندلی های خودرو با پشتی بلند و طراحی بسیار اسپرت، در برگیری خوبی دارند اما فوم آن ها تراکم زیادی ندارد و روکش چرم مصنوعی اشان نیز بی کیفیت است و در همین ابتدا دچار سایش و سفیدک زدن شده اند!

نشیمن گاه و فضای پای سرنشینان عقب نیز مناسب است اما به واسطه پشتی بلند صندلی های جلو و بعلاوه عرض کم شیشه های عقب، دید سرنشینان به اطراف تقریبا کور است.

دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف، نور مخفی، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل، اتوهلد و ترمز پارک برقی از مهم ترین امکانات بهمن رسپکت هستند.

اما از چراغ سقفی عقب هیچ خبری نیست و سر نشینان عقب باید به نور موبایل خود متکی باشند.

طراحی ظاهری

طراحی جلوی بهمن رسپکت با جانمایی چراغ ها و جلو پنجره کشیده و در هم ادغام شده، زیبا، مدرن و دلنشین است. نمای جلوی بهمن رسپکت برعکس آریزو شش اغراق آمیز نیست.

چراغ های جلو از نوع زنون با نوردهی مناسب هستند و چراغ های ال ای دی سکند و دی لایت خودرو نیز در هنگام فشردن ریموت، خوشامد گوی شما هستند.

اما نمای جانبی طراحی ساده ای دارد و یادآور دنا پلاس است. خط کاراکتر لاین (خط شانه) و فیچر لاین پایین درها تنها المان های چشم گیر این قسمت هستند.

هر چند سایز تایرهای خودرو مانند بسیاری از هم کلاسان کره ای و ژاپنی اش 17 اینچی است اما فرم طراحی بدنه خودرو با سایز رینگ و تایرها اصلا همخوانی ندارد. اینجاست که تفاوت طراحی یک خودروی برند با یک خودروی چینی درجه دو آشکار تر می گردد.

استفاده از چراغ های باریک و بیش از حد کشیده به نمای عقب خودرو لطمه زده است. طراحی چراغ های عقب تناسبی با ماهیت این خودروی مالی ندارد و آن را تقلبی نشان می دهند!

از طرف دیگر سپر عقب نیز بیش از حد ساده است و به جز خروجی دوبل اگزوز که البته یکی از آن ها فیک است، هیچ جذابیت دیگری در این نما وجود ندارد.

جمع بندی

بهمن رسپکت در مجموع طراحی ظاهری، داخلی و امکانات مناسبی دارد. کیفیت مونتاژ بدنه هم خوب است. ولی کیفیت داخل کابین پایین است.

اما بزرگ ترین ایراد این خودرو عملکرد بسیار ضعیف فنی است که حتی در مقابل رقبای هم وطنش در کشور هم یک بازنده تمام عیار محسوب می گردد.

شتاب گیری این خودرو مخصوصا در سر بالایی ها قادر به پاس کردن حداقل ها هم نیست. این خودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد. کیا سراتو، لنسر هیوندایی اکسنت و… نیز رقبای این خودرو هستند که با وجود عمر و کارکرد بیشتر گزینه های بهتری هستند.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2582

به "بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ ، لات کوچه خالی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ ، لات کوچه خالی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید