توسعه فضای سبز با صرفه جویی آب در دل کویر

به گزارش تفطن، شهردار بافق با تأکید بر ضرورت اختصاص بخشی از درآمد شهرداری ها به مسأله آب، گفت: اهمیت موضوع آب این لازمه را با وجود وضعیت نامناسب بودجه شهرداری ها ایجاب می نماید.

توسعه فضای سبز با صرفه جویی آب در دل کویر

به گزارش خبرنگاران،سید علی نوروززاده در جریان بازدید از خبرنگاران، با اشاره به تفکیک آب شرب از آب فضای سبز شهری در بافق به صورت 100 درصدی، پیرامون اهمیت این موضوع اظهار کرد: محدودیت منابع آبی و عدم تعادل در میزان برداشت از منابع آبی با مقدار بارش ها در استان، چالشی است که بی توجهی به آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به مناطق مختلف استان وارد کند، از این رو سازمان های دولتی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها باید ضمن فراهم کردن لازمه های زندگی شهروندان، مسأله آب را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی در خصوص این که چرا سایر شهرداری های استان در این موضوع به چنین پیشرفتی در جداسازی آب فضای سبز شهری دست نیافته اند، گفت: شاید موضوع آب اولویت اول آن ها نبوده است در حالی که شهرداری ها می توانند با معین اولویت های خود در این حوزه در راستای حفاظت از منابع آبی و ایجاد فضای سبز پایدار و مطلوب تر اقدام نمایند.

فرصت ایجاد فضای سبز مطمئن شهری

به گفته نوروززاده، هر چند شهرداری ها سهم زیادی از حجم آب مصرفی شهرها را در اختیار ندارند اما با یک سری اقدامات مانند جداسازی آب شرب از آب فضای سبز شهری می توان مصرف این منابع را به بهترین شیوه مدیریت کرد.

وی با تأکید بر ضرورت اختصاص بخشی از درآمد شهرداری ها به مسأله آب، توضیح داد: اهمیت موضوع آب این لازمه را ایجاب نموده و هر چند امسال وضعیت بودجه در شهرداری ها خوب نیست اما باید مکانیزمی در این رابطه اندیشیده گردد.

این مسئول از ایجاد شبکه کاملی از لوله کشی آب فضای سبز در سراسر این شهر اطلاع داد و گفت: این اقدام باعث شده تا در مصرف بخش عظیمی از مجموع یک میلیون مترمکعب آب مصرفی سالانه فضای سبز شهر بافق که از آب شرب و بهداشت شهروندان تامین می گردد، صرفه جویی صورت گیرد.

شهردار شهر کویری بافق با اشاره به آبیاری کنونی فضای سبز این شهر با استفاده از آب با کیفیت پایین و دارای ای.سی بسیار بالا، اضافه نمود: البته در این رابطه نیز از گونه های مقاومی مانند خرما، زیتون و سنجد نیز بهره گرفته شده به نحوی که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب شرب و صرفه اقتصادی برای شهرداری، در امسال نیز حدود یک مترمربع به سرانه فضای سبز بافق که حدود 8.5 مترمربع در سال 96 بوده است، اضافه نموده خواهد شد.

وی با تأکید بر این که راهکارهای حفظ منابع آبی در اختیار شهرداری ها در واقع فرصتی برای ایجاد فضای سبز مطمئن شهری خواهد بود، گفت: استفاده از گونه های متنوع و سازگار با اقلیم کویر با توجه به تجارب گذشتگان این مناطق که با منابع آبی محدود و دارای کیفیت پایین حتی موفق به ایجاد باغ های ایرانی در دل کویر شده اند، کاملاً دست یافتنی است و می تواند در حین صرفه جویی و مدریریت مصرف آب به توسعه فضای سبز و جلوگیری از آلایندگی منابع آبی منجر گردد.

نرخ زیاد گردشگری بافق

نوروززاده در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت بیشترین نرخ رشد گردشگر در بافق طی نوروز امسال اشاره و توضیح داد: استفاده از تجارب بخش گردشگری و ایجاد فضاهای بسیار مطلوب برای تفریح و رفاه حال مردم این شهر، خودبخود زمینه های حضور گردشگران در این شهر را فراهم می نماید.

وی ادامه داد: خوشبختانه رشد گردشگر در بافق طی سال های اخیر از رشد آمار بالای 100 درصدی برخوردار بوده است که این مسأله علاوه بر وجود جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری این شهرستان، گویای مشارکت قابل توجه مردم است.

این مسئول در خصوص جاذبه های گردشگری این شهرستان، توضیح داد: بافق علاوه بر کویری بسیار زیبا، دارای مناطقی ییلاقی و معادن متعدد از جمله بزرگترین پیت معدنی کشور است، هم چنین تفرجگاه آبشار، اماکن و بافت تاریخی، نخلستان ها و صنایع دستی بافق، دیدنی های این منطقه را قوت بخشیده است.

وی ادامه داد: پرورش و نگهداری از ماهیان سردآبی مانند تیلاپیا، قزل آلا و خاویار که در دل کویر به ثمر نشسته است، علاوه بر تولید آبزیان منجر به ایجاد جاذبه ای خاص به نام ماهی گیری و طبخ ماهی برای گردشگران در منطقه شده و با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو شده است.

ظرفیت های زیادی سرمایه گذاری

نوروززاده با بیان این که بافق علاوه بر جاذبه های گردشگری به علت واقع شدن در مرکز پنج راه ریلی کشور، فضایی مناسب برای سرمایه گذاری است، ادامه داد: بافق با برخورداری از معادن و صنایع، شهرک های جدید و در حال ساخت، تولیدات و صنایع تولید، دامپروری و کشاورزی، شهری غنی از نظر پتانسیل های پول ساز دارد.

وی اظهار کرد: بافق با وجود زیرساخت های مناسب گردشگری در صورت مشارکت بخش خصوصی به درآمدزایی بالایی منجر می گردد.

شهردار بافق در خصوص چالش های شهرداری بافق نیز گفت: حذف سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش اضافه نموده، چالشی است که در صورت عدم برطرف آن، عواقب خوبی را برای شهرهایی مانند بافق به دنبال نخواهد داشت.

وی اضافه نمود: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها که بارها مطرح شده در این باره باید مدنظر قرار گیرد تا شهرداری ها بتوانند به عنوان پیشانی های یک شهر خدمات رسانی خود را به بهترین شکل انجام دهند.

بازنگری طرح جامع شهری بافق

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بازنگری طرح جامع شهری را یادآور شد و گفت: تداوم عمل به برنامه های جامع شهری با سبک و سیاق سال های اخیر، کارایی خود را از دست داده و با توسعه پایدار شهرها در تضاد است.

وی با بیان این که شهرداری بافق با در نظر دریافت این مهم اقدام به تهیه گزارش های میدانی و استفاده از ظرفیت های مردمی در جهت بازنگری طرح جامع شهری نموده است، از محورهای طرح جامع جدید شهر بافق را موضوع گردشگری خواند.

نوروززاده نیز به برخی طرح های آتی شهرداری لافق اشاره نمود و در این باره توسعه مجموعه تفریحی آبشار، ایجاد باغ ایرانی و طرحی برای تسهیل تهیه مسکن ویژه جوانان را از طرح مهم این حوزه مطرح نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 274

به "توسعه فضای سبز با صرفه جویی آب در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه فضای سبز با صرفه جویی آب در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید