در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل؛ مقامات دنیا خواهان توزیع عادلانه واکسن کرونا شدند

به گزارش تفطن، در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن بحث درباره مدیریت بحران همه گیری و ضرورت دریافت پاسخ های مشترک برای درمان بیماری کووید-19، بعضی مقامات بین المللی دسترسی عادلانه جهانی به واکسن کرونا را خواهان شدند.

در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل؛ مقامات دنیا خواهان توزیع عادلانه واکسن کرونا شدند

خبرگزاری افه اسپانیا روز آدینه نوشت: با گذر از 65 میلیون مبتلا و بیش از یک و نیم میلیون جان باخته بر اثر کرونا در جهان، مجمع عمومی سازمان ملل نشستی فوق العاده برگزار کرد تا مقامات درباره بحران کووید-19 در عالی ترین سطح بین المللی به بحث بپردازند.

با وجود اینکه مجمع با حضور افرادی کمتر از حد انتظار در حدود 100 نفر تشکیل شد، اما سران دیگر کشورها با پیغام های ویدئویی در این جلسه شرکت کردند.

در این نشست که از سوی سازمان ملل به عنوان فرصتی منحصربه فرد برای دریافت پاسخ های مشترک به این بیماری و پیغامدهای اقتصادی و اجتماعی آن پیشنهاد شده بود، درباره واکسن هایی که عملاً برای استفاده آماده هستند، به بحث و گفتگو پرداخته و به طور ویژه نحوه توزیع واکسن ها را محور گفت وگوهای خود قرار دادند.

سازمان ملل واکسن ها را کالای عمومی جهانی خواند و مقامات پنج قاره بر دسترسی عادلانه و بین المللی تاکید نمودند. سران دولتها همچنین بر حمایت خود از کوواکس، به عنوان برنامه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در جهت سهولت توزیع واکسن به سراسر جهان تاکید نمودند.

کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، فراوری و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن به وسیله تسهیل مراحل آزمایش، درمان و فراوری واکسن کووید-19 است که سازمان ملل از کشورها خواست؛ حمایت اقتصادی بیشتری از آن به عمل آورند.

در این نشست آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: نباید فراموش کنیم که تنها در صورتی می توانیم به شکل پایدار بر همه گیری غلبه کنیم که همه افراد جهان به واکسنی موثر دسترسی عادلانه داشته باشند.

امانوئل مکرون نیز پیشنهاد داد: مکانیسمی ایجاد گردد که به وسیله آن، نخستین مقادیر واکسن به کشورهای در حال توسعه اختصاص یابد تا گروه هایی که در اولویت هستند از آن استفاده نمایند.

همچنین از منطقه آمریکای لاتین نیز رئیس جمهوری پرو، هندوراس، اکوادور، کلمبیا و ونزوئلا به طور خاص بر اهمیت دسترسی درست و عادلانه به منابع واکسیناسیون تاکید نمودند.

پدرو سانچز رئیس جمهوری اسپانیا نیز با توجه به سرعت پیشرفت در دستیابی به واکسن های متعدد، به منظور رسیدن به پاسخی واحد و سازنده برای دستیبابی به واکسن مورد تایید، برگزاری نشست های بیشتر را در این زمینه ضروری دانست.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با انتقاد از سوء مدیریت و رویکرد بعضی دولتها در اتخاذ تدابیر بهداشتی بموقع، گفت: در حالی که بعضی دولتها فقط به راه خود می فرایند، ویروس به همه جهات جهان حرکت می نماید.

با وجود اینکه گوترش به کشور خاصی اشاره نکرد، اما اظهاراتش بروشنی می تواند درباره آمریکا تعبیر گردد؛ چرا که دولت آن کشور بارها عملکرد سازمان جهانی بهداشت را مورد انتقاد قرار داده و رئیس جمهوری اش نیز تا مدتها تمایلی به استفاده از ماسک نشان نمی داد.

دونالد ترامپ یکی از غایبان مهم این نشست بود و رهبران دیگر قدرت های جهان مانند چین، روسیه و انگلیس و ... نیز در آن نشست حضور نداشتند.

دبیر کل سازمان ملل در این نشست، همچنین خواهان یاری های بیشتر به کشورهای آسیب پذیر شد و بر ضرورت تسویه بدهی های عمومی ملتها تاکید نمود.

نشست فوق العاده سازمان ملل روز آدینه در حالی به سرانجام می رسد که صحنه را به نمایندگان سازمان های بین المللی، دانشمندان و مسوولان شرکت های فراوری واکسن کرونا واگذار می نماید.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1653

به "در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل؛ مقامات دنیا خواهان توزیع عادلانه واکسن کرونا شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل؛ مقامات دنیا خواهان توزیع عادلانه واکسن کرونا شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید